Jag har Haynes Gör-det-själv-handbok. Som f.ö. är totalt värdelös, ofta direkt felaktig och oanvändbar till allt. Där finns lite elscheman, typ innerbelysning, ljudsystem och annat som är helt ointressant i detta. Men jag ser de skiljer på bilar "Modeller upp till 2010" och "Modeller från 2010" Som vanligt förvirrande och oklar info; Men mycket tycks ha ändrats på modellår 2010...
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
Bytte app till "Car Scanner Pro" som fungerar bättre med min lågpris ELM. Kunde läsa min nya TMAP-sensor den visar 38 grader, det är väl rimligt?) Funderar på vilka parametrar som kan vara viktiga att se, några har kryptiska namn?
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
Bland Volvos elschema för S80, V70 och XC70 2007-2016 finns det två elschema per årsmodell i prinicp hela vägen. Tidig och sen modell. Brytning brukar vara vecka 46 och sen runt vecka 17-18 någonting för nästa årsmodell. Min 2012:a levererades exempelvis veckan före midsommar 2011, som en av de första 12:orna, så de är igång rätt tidigt.
Ok, ja det blir lite knepigt att de inte följer våra normal år, Volvo driver antagligen årsmodeller som interna projekt.
Jag har inte tillgång till något elschema... Har du möjlighet att skicka något digitalt? Det skulle vara guld värt!
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
roggan99 skrev:Bytte app till "Car Scanner Pro" som fungerar bättre med min lågpris ELM. Kunde läsa min nya TMAP-sensor den visar 38 grader, det är väl rimligt?) Funderar på vilka parametrar som kan vara viktiga att se, några har kryptiska namn?
Vad den visar för laddtryck är mer intressant i det här fallet, om du nu kan se det.
"Calculated Boost" Ligger mellan 0,1 upp till 1,1. Trycker jag gasen i botten tycks trycket öka sakta från 0,1...0,2... 0,3, och vidare uppåt, seeegt men knappast över 0,4 när turbon inte laddar, men rätt som det är kan den vakna och då kan det bli över 1,0
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
Så var det fixat! Jag fick 2 anmärkningar på bilen när jag besiktigade. Turbo-felet gav faktiskt ingen anmärkning, vet inte om han ens märkte det på sin lilla provkörning. Avgasrening var ok och inga felkoder sa han.
Anmärkningar:
-Fjäder Vä fram av
- Länkarmslagring främre bägge sidor (bakvagnen)
Länkarmslagring sönderrostade, tydligen ganska vanligt fel på denna modell. (Jag har hört ljud där bak rätt länge då och då) Länkarmslagrings- bytet kräver specialverktyg (SE VIDEO). Så jag bestämde mig att ge upp mina diy-försök och att lämna in bilen till verkstad.
Turbo-felet hade tydligen en felkod i alla fall: P042800 "Temperaturgivare partikelfilter (bank 1 givarkrets 2), HÖG, PERMANENT, "
Man tvingades plocka loss partikelfilter och katalysator och lyckades få loss och byta bägge två givarna som sitter i partikelfiltret, (en utmärkt prestation), gängorna på givaren var helt slut, men det gick att gänga upp . Detta var ett jobb som jag aldrig skulle klarat fixa på garageuppfarten hemmavid!
Video på länkarmsbussning/Länkarmslagrings bytet:
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
Det blev verkstad till sist! Lämnade bilen till verkstad, de fixade alltihopa för strax under 10 000kr. Två avgas temp-givare byttes, jag gissar en i partikelfiltret och en i katalysatorn, sen fungerade turbon igen! (Fram till igår 17 februari 2025, se ny tråd!
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010