dangu123 skrev:I Webastoverktyget hade jag först stora problem att läsa ut minnet. "Timeout..." stod det bara och sedan verkade W-bus låsa sig helt. Jag var tvungen att gå in i Vida, välja "Advanced" under "Software" och trycka "Send prog" till CPM, sedan trycka "Send reset". Då resettade den sig och W-bus fungerade igen. Det visade sig att det gick att stänga av alternativet "Use W-bus block mode" i någon meny i Thermo Test. Då går EEPROM-utläsningen fruktansvärt långsamt men den fungerar.
Jo det blir så, detta går ju att göra även i SDA ,då slipper man VIDA. Att du måste skicka prog och reset gör ju att CPM hamnar i programmeringsläget och att du då kan både läsa ut och programmera. Webasto diagnostic verktyget är lite instabilt redan i grunden, Jag har ett flertal tillfällen låst brännare men så de inte varit kontaktbara med checksumfel, men det är bara att skicka det igen med CPM i Rescueläget så fungerar det.
dangu123 skrev:Vid närmare eftertanke tror jag dock att ovanstående "Timeout..."-fel i block mode beror på att jag hade för klen 12V-matning till K-lineadaptern.
En sökning i EEPROM-dumpen visar att på adress 0x03CD-0x03CE finns värdet 0x0320 = 800. Kan det vara så att det är det valda "Self destruct at 800 hours"-värdet? Om man ändrar det till 1000, kommer 0x22-felkoden vid 1000 h istället då?
Jag är tveksam att det överhuvudtaget finns en planerat åldrande i mjukvaran, att det händer "runt 800 timmar". Det känns som om det är nåt annat som låser sig. Jag har återställt räkneverket på några brännare och en slutade igen efter 20 timmar och då hade den en drifttid på 5000+ timmar. samt att en jag återställde hade 930 timmar. Jag är som sagt lite skeptiskt till 800 timmar spärr. Jag skulle gärna vilja gräva djupare ned i mjukvaran för att få se andra förändringar och inte bara timantalet. Men tiden finns inte till det.