Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoJull3
berrabus skrev: mån 05 dec 2022, 17:03
VolvoJull3 skrev:Kollade min också, har en V70 D4 Awd 9400mil
Hade 4100tim drifttid 240tim brinntid
Vad är det för skillnad på drifttid och brinntid?
Bra fråga, jag kan tyvärr inte svara på den.
Användarvisningsbild
av Micce1980
VolvoJull3 skrev:
MarcusJ skrev: sön 04 dec 2022, 22:01
dannesk skrev: sön 04 dec 2022, 13:54 Vilka årsmodeller av bilar skulle beröras av 800h gränsen och är det nån speciell modell av värmare? Min my17 som gått 7500mil har just nu 764h burn time och 1600h+ operation hours på dieselvärmaren. 800h är ju ingenting och måste ju vara en uppsjö av bilar som har en brännare som går långt utöver 800h iom att min bil gått så kort och är relativ ny.
Då är din väl ganska snart uppe i 800h, och du får veta om din årsmodell berörs.
Själv har jag ingen aning om hur jag ska kolla upp min egen värmare och hur många timmar den gått. Gör man det i VIDA? Har en 2011 som gått 33.000 mil, så den dör väl när som helst.

Japp jag kollade i Vida
Minns du vart man hittar detta?
av VolvoJull3
Micce1980 skrev: mån 05 dec 2022, 18:24
VolvoJull3 skrev:
MarcusJ skrev: sön 04 dec 2022, 22:01
Då är din väl ganska snart uppe i 800h, och du får veta om din årsmodell berörs.
Själv har jag ingen aning om hur jag ska kolla upp min egen värmare och hur många timmar den gått. Gör man det i VIDA? Har en 2011 som gått 33.000 mil, så den dör väl när som helst.

Japp jag kollade i Vida
Minns du vart man hittar detta?
Ja man gick in på felsökning, därefter fliken längst till höger. Sen får du trycka på modulen för bränslevärmare och där får du upp allt både timmar och minuter.
av skarj
Finns det någon som passerat dessa 800 timmar, bland er som kan kolla? Brinntid då rimligen, eller vad det nu kallas, och till er som vet att det finns en gräns på 800h, är det just brinntid som den stoppar på? Detta är ju något man bör gå till botten med, så om någon nollat denna timer och är säker på att det var det som löste problemet, träd fram och berätta hur, lyft det till någon tidning om ni kan bevisa det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har förstått kan den gå i halv- eller fullfart på brännaren. Om man nu startar den manuellt och sedan kör bilen ett tag är det nog rimligt att anta att den inte behöver brinna alls. Men om man startar manuellt går den 50 minuter, så då kan den måhända vara driftberedd fast lågan är släckt.
Om jag gissar rätt där så är brinntid då den tid när den faktiskt bränner diesel, medan drittid är hela den tid när den skulle kunna bränna diesel, om det vore meningsfullt. Alltså inte varmt nog redan.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
skarj skrev: mån 05 dec 2022, 19:11 lyft det till någon tidning om ni kan bevisa det.
Tidningar är inte intresserade av sånt. Totalt meningslöst.
av skarj
MarcusJ skrev: mån 05 dec 2022, 20:04
skarj skrev: mån 05 dec 2022, 19:11 lyft det till någon tidning om ni kan bevisa det.
Tidningar är inte intresserade av sånt. Totalt meningslöst.
Vad grundar du det på?
Finns det bevis på att en stopptimer finns är tidningarna givetvis intresserade att driva det mot Volvo, eller har du missat vad journalister gör?
Övertyga mig att en sådan timer skulle vara OK, den skulle ses som en medveten handling, även om den teoretiskt inte är det.
av m2c
Svårt att tro att media skulle bry sig om detta ifall tillverkaren säger att det är en säkerhetsgräns med 800 timmar brinntid. Och något riskerar gå sönder och starta brand efter denna säkra period.
av Doomis
dangu123 skrev:I Webastoverktyget hade jag först stora problem att läsa ut minnet. "Timeout..." stod det bara och sedan verkade W-bus låsa sig helt. Jag var tvungen att gå in i Vida, välja "Advanced" under "Software" och trycka "Send prog" till CPM, sedan trycka "Send reset". Då resettade den sig och W-bus fungerade igen. Det visade sig att det gick att stänga av alternativet "Use W-bus block mode" i någon meny i Thermo Test. Då går EEPROM-utläsningen fruktansvärt långsamt men den fungerar.
Jo det blir så, detta går ju att göra även i SDA ,då slipper man VIDA. Att du måste skicka prog och reset gör ju att CPM hamnar i programmeringsläget och att du då kan både läsa ut och programmera. Webasto diagnostic verktyget är lite instabilt redan i grunden, Jag har ett flertal tillfällen låst brännare men så de inte varit kontaktbara med checksumfel, men det är bara att skicka det igen med CPM i Rescueläget så fungerar det.
dangu123 skrev:Vid närmare eftertanke tror jag dock att ovanstående "Timeout..."-fel i block mode beror på att jag hade för klen 12V-matning till K-lineadaptern.

En sökning i EEPROM-dumpen visar att på adress 0x03CD-0x03CE finns värdet 0x0320 = 800. Kan det vara så att det är det valda "Self destruct at 800 hours"-värdet? Om man ändrar det till 1000, kommer 0x22-felkoden vid 1000 h istället då?
Jag är tveksam att det överhuvudtaget finns en planerat åldrande i mjukvaran, att det händer "runt 800 timmar". Det känns som om det är nåt annat som låser sig. Jag har återställt räkneverket på några brännare och en slutade igen efter 20 timmar och då hade den en drifttid på 5000+ timmar. samt att en jag återställde hade 930 timmar. Jag är som sagt lite skeptiskt till 800 timmar spärr. Jag skulle gärna vilja gräva djupare ned i mjukvaran för att få se andra förändringar och inte bara timantalet. Men tiden finns inte till det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

B4b B4b,A modellen