Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Funk skrev:En analys av Whiplash protection: http://www.thatcham.org/ncwr/pdfs/crash ... n_2006.pdf
Och det verkar tyvärr som BMW inte ligger i nivå med bl.a Volvo..
/Thomas
Det där såg ju inget vidare ut för Bmw. Jag trodde verkligen att just komfortstolen som är så dyr skulle ha bra betyg även gällande whiplash.
av Volvo mitt val
Det trodde även jag. Avsåg att köpa en BMW 530XI med bl.a komfortstolar men avstod då bl.a whiplaschskyddet var obefintligt. Synd att inte BMW satsar mer på säkerhet! Den passiva säkerheten är minst lika viktig som den aktiva om inte ännu viktigare.
av dali
Krocktester säger inte allt, men nog hade det varit bättre för BMW om resultaten varit i klass med övriga konkurrenter. Folksam har statistik från riktiga krockar och där har inte E60 dykt upp ännu, det tar ett tag innan tillräckligt många krockar har registrerats. Samma gäller S80N.

Folksams statistik finns här: http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... aljrattbil

EDIT: Givetvis designar Folksam om hela webben samma vecka. Länk uppdaterad.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Vem är så tokig så att man betalar 700-800 tusen för en Volvo :roll:
Tänk på att man kan få en riktig kvalitetsbil för så mycket pengar 8)
Riktig Svensk kvalitetsbil. Har du haft nån XC90 Executive?...nä, trodde inte det heller..... :roll:

Sen var det någon som snackade om BMWs whiplashstolar (som bara finns på komfortstolen, som kostar 20+). Även dom har fått underkänt!

Läs här! BMW

Läs här! Volvo

Skandal......
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Vem är så tokig så att man betalar 700-800 tusen för en Volvo :roll:
Riktig Svensk kvalitetsbil. Har du haft nån XC90 Executive?...nä, trodde inte det heller..... :roll:

Sen var det någon som snackade om BMWs whiplashstolar (som bara finns på komfortstolen, som kostar 20+). Även dom har fått underkänt!

Läs här! BMW

Läs här! Volvo

Skandal......
Riktig svensk kvalitétsbil finns inte. Volvo är hyffsat nära men inte en "riktig" kvalitétsbil. Var det inte Volvos vice VD som för bara ett par år sen erkände att Volvo hade en bit kvar till de Tyska konkurrenterna. Samma person som gav Volvo tjänstebilen till sin fru och själv körde Mercedes :lol:.

Bilar är kompromisser. Vill man ha en riktigt säker får man köpa Amerikanskt (Volvo och Saab). Vill man ha körglädje, kvalité och är beredd att betala för det får man köpa Tyskt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Riktig svensk kvalitétsbil finns inte. Volvo är hyffsat nära men inte en "riktig" kvalitétsbil. Var det inte Volvos vice VD som för bara ett par år sen erkände att Volvo hade en bit kvar till de Tyska konkurrenterna. Samma person som gav Volvo tjänstebilen till sin fru och själv körde Mercedes :lol:.

Bilar är kompromisser. Vill man ha en riktigt säker får man köpa Amerikanskt (Volvo och Saab). Vill man ha körglädje, kvalité och är beredd att betala för det får man köpa Tyskt.
Jag ser inget som saknas i XC90 Executive som gör att den inte är en "kvalitetsbil". Den har ALLT som jag behöver, allt som gör den till en lyxbil/kvalitetsbil.
Vill man ha körglädje, kvalité och är beredd att betala för det får man köpa Tyskt.

Som att man skulle snåla för att man bara lagt typ 750 på en Volvo eller? För det får man ingen BMW för?

Eller tycker du att jag ska köpa en Amerikansk X3 eller X5 istället?

Frågan är mer om dom som säger att den jag kör inte är någon kvalitetsbil, verkligen har provat den....?
Användarvisningsbild
av Nexus
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:

Läs här! BMW

Läs här! Volvo

Skandal......
Riktig svensk kvalitétsbil finns inte. Volvo är hyffsat nära men inte en "riktig" kvalitétsbil. Var det inte Volvos vice VD som för bara ett par år sen erkände att Volvo hade en bit kvar till de Tyska konkurrenterna. Samma person som gav Volvo tjänstebilen till sin fru och själv körde Mercedes :lol:.

Tysk kvalitet??????? Du har visst glömmt alla problem audi/VW hade med sina bilar i slutet på 90 talet och in på 2000 talet. Och BMW är inte heller utan problem vill jag lova. Det tråkiga med bmw är att du ser inte någon skillnad inne i bilen om det är en 318 eller m3 . de är lika svarta tråkiga inuti. Köp en skoda för 1/3 av priset det e ju samma bil :wink: :wink:
av Steff 99
XC 90..vi talar inte om "Truckar" utan bilar :lol: ...XC 90 skall jämföras med MB ML BMW X5, o andra SUV. m.m. fordon för folk som vill se ned på andra. :wink:
Självklar vill jag inte sitta i min S40 och krocka med en XC90.
Hur mycket extra man än bygger på en XC90 så blir den aldrig execlusiv utanför Sverige :cry:
Oavsätt märke så är det väl ingen som är så mycket sämre eller bättre som stundtals skymtar i kommentarer.
Alla tror på sitt ,men skall jag förlora en "massa pengar" vilken man alltid gör om man köper nytt, så vill jag inte göra det i en Volvo. (Ok! S40 kör jag nästan aldrig..betalar bara) :oops:
Man får tycka vad man vill, men de senaste Volvo modellerna är för mycket Ford(bara att tala med de som är verksamma inom VCC) och Ford är inte min favorit.
OK ..XC 90 är en av de sista "riktiga Volvo" pga. på sin ålder, men snart finns inte den heller.
Sedan är det sorgligt att exv. BMW inte har bättre standard stolar, här är det bara Volvo o SAAB som är riktigt bra och gått före säkerhetsmässigt.
Men sedan måste jag ändå säga...comfortstolen i BMW 5-6-7-serien slår den nya Volvostolarna med hästlängder i comfort.
Tyvärr så är det enligt "insideinfo", ekonomin inom Ford som hindrar Volvo att ha likvärdiga.
Men vi får väl hoppas att Volvo blir sålt till någon som låter Volvo behålla sin egen stil och inte tappa sin särart som SAAB gjort.
Annars har vi inget att skriva om i detta forum
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]