Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filippo76
Jekens skrev:Tusen frågor känns det som :-) men skiljer det något i förbrukning mellan 2015 d4 181hk euro5 och 2016 d4 181hk euro6?

Ser man på pappret så skiljer det 1,7dl i stadskörning??? Men är det just på pappret eller vart 2016 så mycket snålare?
Inte jättemycket. 2016 har väl start/stop men sparar knappast jättemycket.

Det är väl skatten som är lite lägre på 2016? Och Euro5 förbjuds i vissa stadskärnor har jag för mig, men kanske inte jätteofta man är där inne och snurrar.
av Javerhammar
Det är troligtvis en fiktiv siffra som aldrig kommer märkas i verklig körning.
Min V60CC B4 ska dra ganska mycket mindre än vår XC70 D4, men i praktiken är skillnaden försumbar. Under vissa förhållanden drar B4 mindre men under andra drar D4 mindre.
av Fjulle
18.000 mil är intervallen för kamremsbyte.
Jag skulle korta ned den en aning med ett par tusen mil om du frågar mig. Olje/serviceintervallen har jag kortat ned till 1500 mil istället för 3000 mil. Då tror jag att man har bilen länge.....
av Jekens
Blev en i mina ögon fin xc70 2015. En fråga... Hur får man igång dieselvärmare utan VOC? Och går dem bara att direktstarta då eller även ställa in tid? Har bara snabbt kikat i bilen men lyckades inte klura ut
Användarvisningsbild
av apersson850
Start/stopp kom redan 2012, på bilar med manuell låda. Automaterna fick vänta ett år till.
Om det sparar diesel beror förstås på var du kör. På landsväg noll och ingenting. Men många rödljus blir det snart decilitrar.
Som vanligt sparar man mest på att köra snålt.
Vår XC70 2016 är högre växlad än den från 2012, men om det gäller andra än XC70 vet jag inte.
Om man beställt tidur till värmaren kan man även starta värmaren direkt i bilen. Åtminstone om du har keyless kan du starta från nyckeln på nyare modeller. Går att uppdatera min gamla 2012 till den funktionen, om man vill.
Tiduren kan ställas in i instrumentet, även om man inte har Volvo on Call. Olika beroende på vilken instrumentering du har.
Värmaren går inte att starta om det är +15°C eller varmare ut.
Har man inte beställt tidur går det tydligen inte att använda värmaren som kupévärmare manuellt heller. Då fungerar den bara som automatisk extravärmare när man kör.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: fre 02 jul 2021, 21:29 Värmaren går alltid att starta direkt i bilen.
Nej det går inte alltid att starta direkt. Jag har inte köpt till tidur för 3600 kr i min xc70 och då kan man heller inte starta direkt i bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, fungerar den bara som automatisk stödvärmare när man kör då?
Jag skaffade Volvo on Call istället. Då ingick tidur till värmaren, så jag har nog aldrig suttit i en bil som inte haft tiduren av någon anledning. Jag inbillade mig att om man inte hade tiduren kunde man i alla fall manuellt säga att "nu vill jag har värme".
I brukanvisningen finns allt beskrivet, med notisen "tillval/tillbehör". Men det framgår inte vilka olika funktioner som är tillval till vad. Det närmsta är nog meningen Om extravärmaren kompletteras med tidursfunktion, kan den användas som en bränlsedriven kupévärmare. Det går ju att tolka som att om man inte har tidur, kan man inte använda den manuellt alls.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]