Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:Du säger att bultarna kontrollerats; jag hoppas de menade muttrar för det finns inga bultar där. Jag vill fortfarande inte släppa grenröret. Hur som helst, se till att motorn är kall. Ställ dig sedan på höger sida av bilen och stick in huvudet under huven och be någon starta motorn. Nu bör du tydligt kunna höra missljudet för att kunna lokalisera varifrån det kommer. Ja, du kommer förmodligen att känna avgaslukt också. Som jag skrev tidigare så räcker det inte att eventuellt rycka i grenröret eller att med fingrar kolla muttrarna, utan det gäller att med hjälp av en böjd ringnyckel kontrollera huruvida muttrarna är lösa ... De kan sitta rätt bra och är svåra att vrida på med handkraft trots att de är lösa.

Så ja, jag hävdar fortfarande att det är lösa muttrar eller defekt packning (tror dock mer på lösa muttrar). Du ska inte köra alltför länge med detta för då riskerar du att blåsa packningen om den är hel (vilket jag tror) och då kan det bli dyrt.
Drog åt mina muttrar häromdagen. Puffar lite fortfarande så funderar på att dra åt dom igen efter att ha lossat dom och kletat på lite koppar eller aluminiumpasta. Kommer inte ihåg vilken som klarar högst värme.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Ja, åk till en Volvoverkstad och säg att de ska gå på muttrarna direkt utan felsökning. Muttrarna ska bara dras åt. Har du otur ska pinbultar och eventuellt packning bytas, dock räcker det i de flesta fall med nya muttrar alt att befintliga muttar dras åt. Det brukar räcka med åtdragning av 5-6 muttar om du inte åkt alltför länge.
Delgad skrev:En dum fråga, hur många muttrar är det? Antar att man måste hissa upp bilen för att komma åt några under?
Tror det är 10 eller 12 muttrar. Det går att komma åt muttrarna ovanifrån, tror absolut inte det är lättare underifrån.
Nu ringde dom från MECA och säger att ljudet kommer från turboaggregatet. Dom har enligt MECA kontrollerat samtliga muttrar på grenröret utan att hitta någon som satt löst. Dom skulle återkomma med en offert under dagen.

Funderar på det vi skrev igår att ta den till en Volvo verkstad för ett sista försök och om dom nu oxå konstaterar turbon så får jag lita på dom.
Fråga dem om de står för hela kostnaden (turbo + arbete) om det visar sig att felet kvarstår efter byte av turbo. Nu har jag bara hört ljudet på ljudklippet du lagt upp (kan eventuellt låta annorlunda live) men jag hävdar fortfarande att det är grenröret.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Delgad skrev:Priset är för turbo+arbete. Den begagnade turbon har gått 14.000 mil. En ny på Volvo (enbart turbon) kostar ca 13.000
Fråga dem om de tar på sig hela kostnaden om felet kvarstår. Har lyssnat på din ljudfil på nytt och är övertygad om att ljudet kan härledas till grenröret. Har de verkligen kollat att muttrarna är åtdragna och om så är fallet, så återstår trasig packning eller spricka i grenröret, men det senare är mycket osannolikt.
Skumpump till punktering

Man köper ny behållare och slang, den t[…]

Din svärfar väljer alltså hellre[…]

Hej, kan bekräfta från Volvo car verkst[…]

När servades bilen sist? Det brukar de byta p[…]