Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det där beror ju helt på hur man använder sin bil. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag väntat på hjullastare eller traktorer, på den tiden jag körde bakhjulsdrivet, och än värre när det var framhjulsdrivet.
Det har inte hänt än sen det blev fyrhjulsdrivet. Fast några gånger har jag undvikit att försöka, eftersom vi ändå hade traktor tillgänglig. Bara tråkigt att ligga i dyngan och koppla lina, jämfört med att inte fastna från början...
Däremot har jag något halvdussin gånger hjälpt andra, som bara haft tvåhjulsdrift, när traktor inte funnits tillgänglig, eller varit upptagen med annat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Fast för gemene man ger inte AWD mer än dyrare skatt och kanske försäkring och större chans att köra av vägen för att ens självkänsla säger att det är säkrare med AWD medans vissa faktist behöver det.
av Tompan60
Handen på hjärtat... Hur många ggr /år brukar ni köra fast och verkligen behöver 4WD?

Tror mer att det är viktigare med att det är mer svart plast på bilen och att det står XC på den...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har aldrig haft AWD och har heller aldrig kört fast.
Med min V50 körde jag 15 mil i mellan 10-25 cm djup snö utan att köra fast...
Jag skulle inte ha något emot att beställa en XC60 med FWD idag, medan andra tycker att en sån tanke är vansinne.
Men visst, jag säger inte emot att vissa har behov av att släpa kärror på blöta gräsmattor etc.
Valet står var och en fritt! :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur långt är ett snöre ???

Fundera på hur du kör. Jag asar runt på släp som väger 2 ton och det är väldigt branta backar där jag bor, då är AWD guld värt på vintern eller när man ska in och ut i leriga hagar med 2000 kg hästtransport bakom bilen i gjyttjan.

Kör du inte sådant kanske bara AWD är onödigt för dig.
av Malmstroem
Ska du ut på lera eller mycket snö så är det självklart att AWD hjälper.

Ska du ut i "terrängen", vilket för de flesta betyder något sämre skogsbilvägar är hög markfrigång viktigast. Det går oftast bra med tvåhjulsdrift. Det är förvånande hur långt ut i skogen du kommer med en bakhjulsdriven 245 som du inte är rädd om.

Jag kan också tänka mig att köpa en framhjulsdriven SUV. Jag har typ gjort det med den V40 CC D3 jag har, vilken Volvo aldrig levererade med kombinationen diesel och AWD. Det är dock högst tvivelaktigt att V40 CC ska klassas som SUV.

I slutändan är det ett personligt val som det inte finns "rätt" eller "fel" på. Nuförtiden när många bilar ska se ut som SUV:ar är det rätt naturligt att fler och fler av dem blir FWD -- eftersom i realiteten de flesta klarar sig rätt bra utan AWD. Med den bilanvändning jag har är det inte många gånger per år som jag verkligen behöver fyrhjulsdriften i XC90, därmed inte sagt att jag skulle vilja vara utan den.
Användarvisningsbild
av pang58
Förstår inte hur tråden kan ändra inriktning från ”Vågar jag köpa en xc70” till att ifrågasätta om man verkligen behöver awd. Jag har kört med awd i säkert 5 år och ”bara” behövt det en gång när bilen gled ner i ett dike på en oplogad skogsväg och kunde ta mig upp själv. En av anledningarna för mig är att xc70 är lite högre och med kass rygg och dåliga knä fungerar den perfekt för mig och min hund. I sammanhanget är det ju konstigt att man kritiserar de som köper xc70 och inte de som toksänker sin v70 så de i vissa fall inte går igenom bilprovningen... Har iaf aldrig ångrat mitt köp av min bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kanske för att en XC70 av många intimt förknippas med AWD?
Går det att sänka en bil så den inte går genom besiktningen? Hur låg ska den då vara?
av Lövet
apersson850 skrev:Går det att sänka en bil så den inte går genom besiktningen? Hur låg ska den då vara?
Det går utmärkt att få sin bil underkänd i besiktningen på grund av för låg markfrigång. "Otillåten ändring" brukar det bedömas som. Det krävs dock rätt mycket, en vanlig sänkningssats är inga problem. Det finns vissa som sänker sina bilar att de inte kommer upp för lyften.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!