Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Jag köpte en V70 med 2,5ft igår, 22000 mil. Den känns förvånansvärt stabil och komfortabel, manga andra bilar later ju som fan o skramlar vid det miltalet men denna känns helt grym o köra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Rent allmänt har överladdade motorer högre effekt vid låga varvtal än vad sugmotorerna har. En sugmotor behöver upp i varv för att leverera mer effekt. Vilket innebär att man måste växla mer om man ska dra en tung vagn bakom.
Gillar man inte att växla i sådana fall ska man ha en överladdad diesel.
Användarvisningsbild
av apersson850
ses01 skrev:Starkare än V6:an, tills jag kom på att Partnern bara får ha 900 kg på kroken, oavsett behörighet.
Det har inte med E85 att göra, men för att undvika missförstånd anger bilens max släpvagnsvikt högsta bruttovikt för släpet, och det har ingenting med körkortsbehörigheten att göra. Den reglerar bara den högsta totalvikten släpet får ha, när man kör med det.
Användarvisningsbild
av JonasElander
monza skrev:
ses01 skrev:Fick ut ett serviceschema för en FT 2011. Extrakoll på ventiler fanns inte.
Precis, den servicepunkten togs bort för några år sedan
Är det du beskriver samma sak som ventiljustering?
Jag fick nämnligen lägga 2ts extra på min senaste service för det.
En T4F har jag.

Udda om de fortfarande gör detta?
av Rådlös
Det låter inte rätt. Alla vi som har F-modeller här är medvetna om att servicepunkten är avskaffad. Men i teorin kan det ju vara så att någon tekniker tyckte sig höra ventilknack och justerade då. Men då borde vederbörande ha sagt till dig innan. Jämför t.ex en situation att man upptäcker att samtliga bromsskivor är nerslitna och måste bytas. Då ringer ju verkstaden till dig och berättar det innan dom börjar byta. Så borde det ha fungerat i ditt fall tycker jag.
Jag har ett äldre serviceschema här för min V70 2.0F -08. Det är en utskrift från VIDA. Där finns servicepunkten med och det står: Ventilspel. Kontroll/justering 120 000 km. Gäller endast B4204S4. (Men den servicepunkten är alltså avskaffad)
av dannesk
Nja, ventilspelkontrollen är inte avskaffad på alla etanolbilar. Den rekommenderas INTE för privatpersoner med 2.5FT (B5254T11) men däremot för taxi/polisbilar (om det nu ens finns några kvar i drift).

På T4F (B4164T2) däremot rekommenderas fortfarande ventilspelskontroll enligt serviceschemat som kostar runt 2000kr och är en betydligt enklare operation än på 2.5FT. På T4F lyfts endast ventilkåpan för kontroll, på 2.5FT lyfts kåpan som även håller kamaxlarna och kontrolleras med specialverktyg vilket är dyrt.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]