Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
Finns väl inget annan klassning än AB/B5 hos Volvo? Och det är bara 0w-30 som har den klassningen, som Volvo-specifik olja helt enkelt.
Oavsett "tyckeriet" så är 0W-40 inte 0W-30. Definitivt inte vid arbetstemperaturen 100'C
Man kan köra på 5W-30 beroende på utomhusklimatet man bor i. Fortfarande en 30-olja som är lite tjockare än 0W-30 på vintern. Vid arbetstemperatur har båda oljorna en "viskositet på 30", vilket motorn är byggd för.
av oldtimersmc
least skrev:Bah, olja som olja. Jag kör med klassisk bunker i min V8.
Funkar bra, men har fått nåt skumt missljud från oklar plats i främre delen av bilen.

;)

Ganska säker på att missljudet kommer från utrymmet mellan förarsätet och ratten.
Men för säkerhets skull så byt från bunker C till BO5 eller det miljömässigt snällare alternativet Talloljebeck, luktar förbannat bra och det påverkar även humöret positivt.
Alla tre alternativen leder för övrigt till 0-utsläpp.
:lol:
Användarvisningsbild
av Derank
least skrev:Stackarn frågade om vad vi tycker om ett bilköp och det blev en oljeskola...
Det brukar bli så här........

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av oldtimersmc
Derank skrev:
least skrev:Stackarn frågade om vad vi tycker om ett bilköp och det blev en oljeskola...

...ja har du läst tråden så har du lärt dig något nytt, kunskap är inte tungt att bära...
F Y I (...)= de outsagda,bara tre.

Forumet är kunskapens och vishetens outtömliga källa.
av osla
Kryss70 skrev:Finns väl inget annan klassning än AB/B5 hos Volvo? Och det är bara 0w-30 som har den klassningen, som Volvo-specifik olja helt enkelt.
Oavsett "tyckeriet" så är 0W-40 inte 0W-30. Definitivt inte vid arbetstemperaturen 100'C
Man kan köra på 5W-30 beroende på utomhusklimatet man bor i. Fortfarande en 30-olja som är lite tjockare än 0W-30 på vintern. Vid arbetstemperatur har båda oljorna en "viskositet på 30", vilket motorn är byggd för.
fast tvärs om vill då jag ha det. tjockare olja på sommaren då den mest troligt blir varmare under sommaren än vintern. tjock olja vid kallstart gör bara att det tar längre tid innan oljepumpen hinner bygga oljetryck
av Yaniz
oldtimersmc skrev:
Derank skrev:

...ja har du läst tråden så har du lärt dig något nytt, kunskap är inte tungt att bära...
Fortfarande inte korrekt. Det ska vara ett blanksteg mellan det infinita verbet och interpunktionen i form av tre punkter (driver lite med dig ...).
av Yaniz
oldtimersmc skrev:
Derank skrev:

Fortfarande inte helt korrekt. Det ska vara ett blanksteg mellan det infinita verbet och interpunktionen i form av tre punkter (driver lite med dig ...).
av oldtimersmc
Ja X2, men det går fort när jag skriver så då sparar jag på utrymmet :wink:
Särskrivare och multipunktare får en gammal dyslektiker att gå bananas :D
Men som snickarsonen i från Juden sa "den som själv är utan skuld kastar första stenen".
av xAx
Hej igen
Nu har jag sedan i fredags (nöjes)kört drygt 100 mil med den “nya” bilen
och är otroligt supernöjd!!!Tror jag gjort ett bra köp.Det ända som irriterar
är den höga tomgången vid kallstart.Rusar upp till 1500 rpm ca 20-30 sek
för att därefter falla till strax under 1000 rpm.Kan aldrig va bra att en kall
motor rusar när smörjningen inte är optimal vid kallstart.Har pratat med
säljaren som är bilmekaniker,han säjer att det ska va så.Har aldrig hört
att någon bilmodell beter sej på det viset.Vad säjer ni,ska det verkligen
va så?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det ska vara så, det är för att få igång avgasreningen snabbt. Den avbryter den uppstarten om du kör iväg, men det är sällan man har så bråttom.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]