Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
least skrev:Och i min A380 har jag ett däcktryck på 15 bar. Funkar bra!!
En A380 vinglar som fan när det är sidovindar i 350 kmh.

Trycket ska upp 10 bar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av ThomasT
least skrev:Och i min A380 har jag ett däcktryck på 15 bar. Funkar bra!!
15 bar kväve dessutom... :D

.
Användarvisningsbild
av snepo
daekol skrev:
oldtimersmc skrev:3bar lär ge snabb uppfattning om hur codväven ser ut i de centrala delarna av trissorna... Snacka om hur långt är ett snöre...
Vilken typ av däck har du??? stuvwxY belastnings index.
Lastar du bilen full?
Åker du i stan, i skogen, på en myr, grusväg, utanför fiket, på Mantorp eller på autobahn
Belastningsindexet är inte bokstäverna om du nu trodde det. Belastningsindex är siffror. :roll: Belastningsindex är 98 på mina däck och hastighetsindex är Y. Alltid kört med 3 bar i mina däck förutom min förra Saab där jag hade 215/55/16, där var det 2,7bar fram och 2,8bar bak om jag minns rätt. Rekommenderade 3 bar till morsans också och hon kör på 225/45/17 och köpte sina Nokiandäck helt nya 2012, detta året var det dags för nya däck och trots 3bar så hade däcken slitit jämnt, inget märkbart högre slitage i mitten på däcken. :wink:

Så att 3bar skulle få väven att titta fram i mitten är troligtvis en gammal myt som lever kvar.
Kör också med 3 bar,har gjort i flera år,olika bilar och däck. Har heller aldrig haft problem med extra slitage i mitten. Tror som dig,gammal myt
av Daniel73
snepo skrev:
daekol skrev:
oldtimersmc skrev:3bar lär ge snabb uppfattning om hur codväven ser ut i de centrala delarna av trissorna... Snacka om hur långt är ett snöre...
Lastar du bilen full?
Åker du i stan, i skogen, på en myr, grusväg, utanför fiket, på Mantorp eller på autobahn
Belastningsindexet är inte bokstäverna om du nu trodde det. Belastningsindex är siffror. :roll: Belastningsindex är 98 på mina däck och hastighetsindex är Y. Alltid kört med 3 bar i mina däck förutom min förra Saab där jag hade 215/55/16, där var det 2,7bar fram och 2,8bar bak om jag minns rätt. Rekommenderade 3 bar till morsans också och hon kör på 225/45/17 och köpte sina Nokiandäck helt nya 2012, detta året var det dags för nya däck och trots 3bar så hade däcken slitit jämnt, inget märkbart högre slitage i mitten på däcken. :wink:

Så att 3bar skulle få väven att titta fram i mitten är troligtvis en gammal myt som lever kvar.
Kör också med 3 bar,har gjort i flera år,olika bilar och däck. Har heller aldrig haft problem med extra slitage i mitten. Tror som dig,gammal myt

Ingen myt.

Däremot så är däcken sedan minst 15 år betydligt mer formfasta när det gäller slitbanan.
Ojämt slitage pga lufttryck inom rimliga gränser förekommer inte längre.

Värt att tänka på är att sidgreppet minskar med högt lufttryck.
Däcket bygger mer värme i stommen vid lågt lufttryck.

Biltillverkarnas rekommenderade lufttryck är inte taget ur luften utan är noga utprovat.
Man bör inte avvika alltför långt från dessa rekomendationer.

Själv har jag rek ecotryck dvs 2.6 på mina 18"
Sliter jämt och fint.
Provade 2.8 då kundmottagaren på volvo tyckte att "så ska det vara" men bilen blev stötig, understyrde i rondeller vid våt vägbana utan att färddatorn eller min bränsleapp upptäckte lägre förbrukning.

Polisbilar har 3.0 men dom har lite annat chassie, konstant tung last samt ska kunna köra upp på trotoarkanter utan att den förstärkta fälgen förstörs.
Övriga egenskaper har offrats då polisen prioriterar körbarhet i extrema situationer utan att få haveri.
av oldtimersmc
daekol skrev:
Lastar du bilen full?

Nä jag trodde inte det, yxade bara till en mening med innebörden att det är skillnad på differensen. Åker på 255/45 18 Y 103 till mussen 2.7 bar bla (har 4 bilar).

Min mor kör med 1.8 bar och däcken är som nya ( hon kör aldrig)

För att vara övertydlig det beror på en djävla massa saker så att säga kör på XX tryck är som att rekommendera storlek 47 på dojorna till alla
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag jagar förbrukningssiffror och helt ovetenskapligt har jag kommit fram till att däcktryck och körstil är dom enda (möjligtvis monsunregn) faktorerna som ger en mätbar skillnad.

Jag kör exakt samma vägsträcka varje dag, 10 mil landsväg och 1 mil stadstrafik och noterar att AC på eller av gör ingen skillnad (notera att jag kör mjuuukt) på någon av bilarna.
V70 2,4t -01 snittar 0,77L/mil & V50 D2 -12 snittar 0,48L/mil och även oberoende av årstid. Båda bilarna har 205 på sommardäcken och 195 på vinterdäcken.

Jag har kört V70 på 95, 98, samt gamla och nya V-power utan mätbar skillnad så jag antar att det märks skillnad först vid lite aggressivare körstil.

V50 har fått smaka på vanlig diesel och HVO, inte heller det har gett något utslag.

Min körstil innebär att följa med på gasen nedför och släppa efter uppför, motorbromsar till korsningar och rondeller och när jag kliver på hejdarn är hastigheten oftast under 40km/h.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jallemet skrev:Jag jagar förbrukningssiffror och helt ovetenskapligt har jag kommit fram till att däcktryck och körstil är dom enda (möjligtvis monsunregn) faktorerna som ger en mätbar skillnad.

Jag kör exakt samma vägsträcka varje dag, 10 mil landsväg och 1 mil stadstrafik och noterar att AC på eller av gör ingen skillnad (notera att jag kör mjuuukt) på någon av bilarna.
V70 2,4t -01 snittar 0,77L/mil & V50 D2 -12 snittar 0,48L/mil och även oberoende av årstid. Båda bilarna har 205 på sommardäcken och 195 på vinterdäcken.

Jag har kört V70 på 95, 98, samt gamla och nya V-power utan mätbar skillnad så jag antar att det märks skillnad först vid lite aggressivare körstil.

V50 har fått smaka på vanlig diesel och HVO, inte heller det har gett något utslag.

Min körstil innebär att följa med på gasen nedför och släppa efter uppför, motorbromsar till korsningar och rondeller och när jag kliver på hejdarn är hastigheten oftast under 40km/h.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Att öka däckstrycket över rekommenderat tryck ger ytterst marginell besparing när det mäts upp under kontrollerade förhållanden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daniel73 skrev:Biltillverkarnas rekommenderade lufttryck är inte taget ur luften utan är noga utprovat.
Man bör inte avvika alltför långt från dessa rekomendationer.
Vem orkar följa dessa ? Jag har ägt bilar med en lång list på olika tryck för 2 passagerare, 4 passagerare, med last, vid låg hastighet, vid hög hastighet.

Pumpar det som är rekommenderat för hög hastighet och last och kör med det hela tiden. Och orkar inte släppa ut luft när passagerare kliver ur eller man sänker hastigheten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska jag dra iväg 300 mil med husvagn och sån parafernalia som därtill hör, då brukar jag pysa i lite mer än vanligt. Det förekommer att jag pyser ut detta överskott när jag kommer hem. Men jag har slangen innanför dörren till trädgårdsboden, som i sin tur har dörren i direkt anslutning till infarten till tomten, så det är inte något som är svårt. Måste man åka iväg till mack för att pumpa, som jag också gjorde innan jag satte kompressor i huset och grävde ner tryckluft ut till sagda bod, då har det lättare för att inte bli av.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]