Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Bilia verkar ju dessutom ha lagt ner sin webshop numera över reservdelar såsom bromsar.
Nu på eftermiddagen verkar ju de flesta tyska sidor ha höjt sina priser på Brembos delar samtidigt som de ändå har 10%. De som tills i förmiddags kostade normalpris ca 500kr kostar nu på eftermiddagen ca 550kr i normalpris.
av Schmoyoho
StefanN skrev:Ja, dom som gått 1 mil vet jag inte ens om man kan kalla begagnade. Köper ju hellre dom än nya pirat i alla fall.
JB har ju massor av saker från helt nya bilar och bromsar finns ju alltid, även ok.
Missade detta inlägget... Mina gamla bakskivor hade Brembo stansat på kanten men kostade 2000 istället för 1100 kr/paret, vet inte hur det är en dålig deal? Lackade skivor dessutom, eller vad det heter.

Klossarna däremot kan jag gå med på att man kan vilja köpa original för att det skiljer mer mellan kloss och kloss än skiva och skiva.

Om en beg. skiva anges ha gått 1 mil tippar jag på att den är svarvad eller dylikt, eller att man inte vill/kan ange exakt miltal. Inte ens slumpvalda produktionsbilar som kvalitetskontrolleras åker nog så korta sträckor som en mil, antagligen inte heller testbilarna vars delar går till JB (?).
av mortimer
Så, nu är skivorna och klotsarna beställda. Blev från autodoc.se.
Kan bara tipsa andra som tänkte handla från alla tyska sidorna (bildelaronline24.se, mister-auto.se, autodoc.se m.fl) att ha is i magen och jämföra allt par ggr om dagen. Det verkar vara timpriser hos dessa. Började på typ 1350kr för allt i går, idag hade det stigit tills vid kl 16.00 till 1500kr och nu precis så blev ordern på 1270kr drygt. Alla sidorna laborerar med sina rabatter, kampanjer, frakter, justerar upp ordinariepriserna så att rabatterna inte får någon inverkan m.m..
I grund och botten ser det ut till att vara en stor tysk grossist i botten om man kikar på sidornas upplägg(inkl nr till hotline/support m.m..). Montering gör Volvo verkstad för 1250kr.
av least
Fick du en auktoriserad Volvo-verkstad att montera skivor och klossar som inte var "deras"?
av mortimer
Knota skrev:Precis, min bil hade gått 18400mil när jag köpte den, och det satt nya skivor o klossar runt om.
Vid första hjulskiftet upptäckte jag att 2 flänsskruvar var avdragna.
Skruvarna är väl M10X1,5 eller nå't. En del har verkligen känsla när dom skruvar! :)
Javisst, inga som helst problem. Men jag är å andra sidan "stammis" där med två bilar.
av Schmoyoho
Tror du har noll garanti på jobbet om du låter en verkstad montera medhavda delar, inte för att 1250 kr var så fruktansvärt mycket pengar men tycker det var bland de mer lättsamma jobben jag gjort på min bil (inga fastrostade bultar eller sånt dock, som tur var).
av least
Exakt, blir det fel på skivorna eller beläggen, så kommer inte verkstaden byta dessa gratis vad gäller jobbet.

Byt själv, faktiskt ganska kul och väldigt straight-forward. Inga direkta fällor förutom att skivan kan vara fastrostad.
av mortimer
Nu var det inte detta som tråden gällde men svarar ändå, vilket blir mitt sista svar i tråden också.
Garanti på materialet har jag inte nej, helt rätt. Men arbetet/monteringen är det garanti på i sedvanlig ordning.
Monterande verkstad får ju bevisa att det är materialfel om det blir garantiärende av det, svårare än så är det ju inte.
Svårigheten och att klara jobbet själv råder ingen tvekan om, men vi värderar vår fritid lite olika och vad vi gör med den.

Ha en bra dag på er allihop.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det där med fritiden är helt rätt. Man får oftast jobba betydligt längre tid för att dra ihop pengarna till verkstaden, än vad det tar att göra jobbet själv.
Men, som du skriver, var och en tänker på sitt vis där, och alla har ju rätt att göra som de vill.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]