Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
dannesk skrev:Jag tycker också min v70 my11 R-design nu är extremt svajjig på vägen efter jag bytt till vinterdäck. La på nya dubbdäck Continental ContiIce2 205/60-16 och nya RIAL-fälgar men råkade få 16x6,5 tum istället för 7tum breda. Tidigare har jag kört samma däckmodell på 7tum breda originalfälgar på vintern utan ha märkt något och inget innan jag tog av sommardäcken med dim. 245/40-18.

Kan det vara bussningarna i mitt fall också eller kan 0,5tum på bredden på fälgen orsaka detta, sidorna på däcken ser betydligt "bulligare" ut nu?
Om problemet dök upp precis efter hjulbytet talar väl allt för att det åtminstone har med saken att göra. Men det behöver ju inte vara hela problemet och det skall normalt inte vara några som helst problem att köra 205/60 på 6,5 istället för 7 tum. Båda bör fungera utan problem.
av andersuw
Derank skrev:Klart den blir svajiga med vinterdäck. Det har alla mina bilar blivit. Sedan de var nya, vinterdäck är ju mjukare i gummit.
Men lika stabila i korden och det är kallare väder som gör gummit hårdare så det skall inte göra mycket skillnad, allt annat lika.
av Schmoyoho
Sajpningarna på vinterdäck hjälper väl inte heller med stabiliteten om jag förstått det rätt, knappast dubbarna heller. Tycker mina hakka 8 känns mycket svampigare än sommardäck.
av andersuw
Ni som känner märkbar skillnad ifråga om svajighet mellan vinter- och sommardäck: Är det inte mest en fråga om att ni kör med mindre fälgar, smalare däck och högre profil på vintern. Jag har kört min V70 -02 på samma fälg- och däcksdimensioner sommar som vinter (205/55 R16) och kan inte säga att jag märkt någon påtaglig skillnad ifråga om svajighet.
av Schmoyoho
Jag kör 225/50-17 på vintern och 245/45-18 på sommaren så visst kan det väl vara så men 225/50-17 är ju ändå inga ballongdäck. Tycker mig inte ha känt samma sak med 235/55-17 XC70-däck på sommaren men jag kanske bara är van vid att det känns annorlunda då.
av PeMa
Min V70 var också vinglig och ostadig med vinterdäck. Bytte dimension från 205/60 till 215/55 på samma Volvofälgar och det löste mina problem... Samma däckmärke på båda, Conti IceContact.
av oldtimersmc
Yaniz skrev:
Svårt att bytta dom ?
Svårt är det inte om man har verktyget för ändamålet. Tror jag har länkat till filmklippet nedan flera gånger här på forumet. I klippet byts det visserligen på en Mondeo, men bussningen och verktyget är desamma för en V70 fr modellår 08-

Principen är den samma man köp för fan inte ett verktyg som är avsedd för en mondeo, jag gjorde det=inte bra
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]