Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Växellådan är allt annat än ryckig.
Jag kan iofs tycka att växlingen mellan ettan och tvåan KAN vara ryckig någon gång och även att den slirar en del där.
Oftast sköter den sig bra.

Upptäckte igår att det är grymt smidigt att köra i sportläget och växla manuellt med paddlarna. Körde kurvig grusväg med två korgar med ved på kärra bakom.
Sportläget är även bra vid stadskörning så bilen hela tiden är på hugget. Störande när lådan vill ha motorn på tomgångsvarv. Ger man lite gas ska den växla ned.

Sportläget fungerar fint när man är ute själv och kör :wink:

Skulle man tycka att lådan är ryckig kan Volvo köra en adaptionskörning som alla tycks bli nöjd med.
Vad menar man när man skriver att lådan slirar? Jag har aldrig ägt en automat innan, och heller inte kört så väldigt ofta.

Vad menar du med en adaption på lådan?

Jag har dessutom inga paddles på bilen, och känner väl att nu har jag gjort valet att köpa en automat, även om jag är medveten om att manuell kan vara bättre i vissa situationer. Men svårt att tro att jag växlar manuellt nu.

/Söder
Just för att lådan ska växla mjukt måste den slira lite precis som en manuell. Är man lite försiktig eller tvekar fattar lådan ännu mindre va man själv vill. Jag har en uppförsbacken till bostadsområdet där det är max 30km/h. Innan är det en 1km raksträcka från stan där det är 70. Ibland kör ja lite långsammare el snabbare än 30 i uppförsbacken och då vet inte riktigt lådan vilken växel den ska välja. Trean blir för jobbigt om ja kör i 30 el lite under och tvåan varvar för mycket. Då slirar den innan den bestämt sig.

En adaptionskörning är en körning där lådan ställer om sig så den ska växla rätt mm. Upplever man inga problem behövs det inte.
Perra83 skrev:Ja använder paddlarna någon gång i månaden men dom behövs egentligen inte. Lådan fixar det själv. Men det är lite kul att ha och det kostade just inget extra. Det går att växla manuellt med växelspaken om man vill det. Iofs inte i D.
Är det då jag för spaken till vänster i S, där det sedan finns ett + och ett - ?

För det är ett annat läge än det man ändrar med Eco, Normal och Performance va?

Som jag först förstod det som, så var detta bara olika lägen på hur instrumentbrädan skulle se ut, men förstår nu att det även ändrar hur bilen agerar.

Någon som kortfattat kan beskriva dessa tre lägen på ett bra sätt?

/Söder
Det finns en allmänt utbredd missuppfattning om att konventionella automatlådor slirar. Förmodligen för att de som inte känner till, eller möjligen vill kännas vid, hur en sådan automatlåda är konstruerad, så jämför man med den mer lättbegripliga manuella växellådan.
En manuell låda har ett antal fasta växelsteg och en frikopplingsanordning. När man byter växel, eller vill stå stilla, frikopplar man. För att växlingar ska ske smidigt låter man kopplingen greppa mjukt efter växlingen. I det fallet slirar lamellen mot tryckplattan, och bortsett från att det gör ingreppet mjukare är detta slirande enbart av ondo. Det slösar energi på uppvärmning och sliter på lamellen.

En konventionell automatisk växellåda har också ett antal fasta växelsteg samt en hydraulisk momentomvandlare. Momentomvandlaren ersätter kopplingen. Momentomvandlaren består i princip av ett hus, med olja inuti, där det finns ett pumphjul och en turbin. Pumpen sprutar olja mot turbinen, som då snurrar och driver bilen. I och med att det är oljan som överför kraften är förbindelsen inte stum, utan vid en växling tar momentomvandlaren upp rycket som uppstår, tills motorn varvtal ändrats.
Mellan pumphjulet och turbinen finns ytterligare ett skovelhjul, som kan snurra med pumpen, men inte mot. Detta extra hjul riktar oljestrålarna mer direkt mot turbinen, något som ökar drivkraften och alltså momentet. Dock kostar vinklingen av oljan i verkningsgrad, så förlusterna på grund av temperaturhöjning ökar. Detta är dock inte som att slira med kopplingen på en manuell låda, där man enbart får förluster. Här får man en momentökning, alltså en hydraulisk nedväxling, till priset av ökade förluster.

Vid normal körning, på slät väg, behövs inte momenthöjningen. Då byglar man över momentomvandlaren med en mekanisk koppling, för att slippa uppvärmningen av oljan.
Men när man, som beskrivs ovan, kör exempelvis i en backe, eller startar med en tung vagn bakom, då har man nytta av momentomvandlingen. Lådans momentomvandlare växlar då ner hydrauliskt, så att dragkraften ökas med ökande ingångsvarv (alltså motorvarv) vid samma hastighet på bilen. Det är denna ökning av motorvarvtalet, utan att bilen omedelbart ökar farten, som de som inte förstått sig på momentomvandlarens funktion refererar till som slirning. Men lådan slirar alltså inte, den växlar ner steglöst. I de momentomvandlare som brukar användas i personbilar får man oftast en momenthöjning med knappt det dubbla. Funktionen påminner alltså om den man får med en lågväxel, dock utan att behöva tillföra ytterligare en extra växellåda.
Nackdelen är alltså att verkningsgraden sjunker när momentomvandlingen ökar, så oljan i lådan blir varmare och måste kylas. På så sätt kan man ju tycka att det sker en slirning också, men det handlar alltså om att det går åt en viss energi för att vinkla oljeflödet i momentomvandlaren, så ordet slirning passar inte i sammanhanget.

När det gäller olika driftlägen påverkar de hur bilen upplevs att köra.
D (Drive) är det normala körläget. Växlar med prioritering på komfort och lugn färd.
S (Sport) ger aggressivare växlingar (varje växling sker snabbare, alltså med mer "knyck" än i läge D) och låter motorn gå upp högre i varv innan växling sker. Växellådan är också gladare för att växla ner. Gaspedalens påverkan görs om, så att man behöver trycka mindre för att få lika mycket pådrag. Detta påverkar inte bilens prestanda ett smack, men det känns ju så, om man relaterar prestanda till vinkeln på foten. På grund av val av lägre växel och kraftigare utnyttjande av momentomvandlarlåsning fungerar S-läget också bra vid färd nerför sansade backar, för att få bättre motorbromsning.
Manuellt läge (som man får från Sportläget genom att gå till + eller -) innebär manuellt vald växel. Vid varje knuff mot + växlar den upp, mot - växlar den ner. Detta under förutsättning att en växling inte skulle leda till att motorn kommer över maxvarv eller under tomgångsvarv. Detta är för den som av någon anledning själv vill välja växel. Kan också användas för att få max motorbromsning. Lådan är fortfarande en automatlåda. Startar jag i läge 1 och gasar på, så går motorn till maxvarv, tvåan läggs i automatiskt, nytt maxvarv, trean osv. Saktar jag in växlar den ner varje gång motorn kommer till tomgångsvarv och stannar till sist på ettan igen.
HDC (finns bara på XC70) fungerar bara i läge 1 och R. Nu är gaspedalens reaktion den motsatta till S, alltså man måste gasa betydligt mer för att få samma pådrag. Detta gör det lättare att finlira med släp, exempelvis. HDC innebär också automatisk bromsning i nedförsbackar, om man släpper gasen helt med bilen ändå går fortare än 10 km/h.

De nyare lägena ECO etc. är det bättre någon som faktiskt har dem redogör för. Sådana påfund finns inte i min gamle bil. Inte paddlar heller.
HDC finns nog bara på AWD väl?

Tack för bra svar om slirning och om hur en växellåda fungerar.

/Söder
apersson850 skrev:Ja, just det, du siktar ju på en halv XC70... :D

Nä, då finns inget HDC. Jag var framförallt ute efter en så bra dragbil som möjligt när jag köpte, så jag har ju AWD också.
Vi var också inne på AWD innan, och då på XC70 eller V70, men när vi fick höra om att det då endast var på äldre motorn så tänkte vi att det kanske var dumt. Håller också med att XC70 "ska" vara AWD, men min långa fru gillar den mest för att den är högre.

Är heller inte jätteofta vi drar, samt att start Volvo FWD väl ska fungerar rätt bra att dra med. Dessutom bor i Skåne där det inte är jätteofta man blir insnöad.

/Söder
Senast redigerad av 1 soder, redigerad totalt 0 gånger.
När jag ändå har den samlade kunskapseliten samlad i min tråd, så kan jag ju passa på att fråga er om Volviaförsäkringen.

Försäljaren (såklart) hävdar att 9/10 väljer en Volviaförsäkring på en så ny Volvo, och at det är det enda självklara valet. En halvförsäkring (6 månader till för mig) skulle gå på ca 300 kr/mån och en helförsäkring ca 500 kr/mån med Volvia. En helförsäkring med LF skulle gå på ca 300 kr/mån för oss, med diverse rabatter.

Försäljaren har beskrivit fördelar med Volvia och tycker det är en självklarhet (kommer alltid till en originalverkstad, täcker flest fel osv, och visat upp massa skillnader mot andra försäkringsbolag, osv osv.)

Vad säger ni? Är det en självklarhet, eller bara ett knep de kör med? Annars rätt skönt att samla alla bilar, och annat hos samma bolag känner vi.

/Söder
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]