- sön 11 sep 2016, 13:48
Vad menar du med en adaption på lådan?
Jag har dessutom inga paddles på bilen, och känner väl att nu har jag gjort valet att köpa en automat, även om jag är medveten om att manuell kan vara bättre i vissa situationer. Men svårt att tro att jag växlar manuellt nu.
/Söder
Perra83 skrev:Växellådan är allt annat än ryckig.Vad menar man när man skriver att lådan slirar? Jag har aldrig ägt en automat innan, och heller inte kört så väldigt ofta.
Jag kan iofs tycka att växlingen mellan ettan och tvåan KAN vara ryckig någon gång och även att den slirar en del där.
Oftast sköter den sig bra.
Upptäckte igår att det är grymt smidigt att köra i sportläget och växla manuellt med paddlarna. Körde kurvig grusväg med två korgar med ved på kärra bakom.
Sportläget är även bra vid stadskörning så bilen hela tiden är på hugget. Störande när lådan vill ha motorn på tomgångsvarv. Ger man lite gas ska den växla ned.
Sportläget fungerar fint när man är ute själv och kör![]()
Skulle man tycka att lådan är ryckig kan Volvo köra en adaptionskörning som alla tycks bli nöjd med.
Vad menar du med en adaption på lådan?
Jag har dessutom inga paddles på bilen, och känner väl att nu har jag gjort valet att köpa en automat, även om jag är medveten om att manuell kan vara bättre i vissa situationer. Men svårt att tro att jag växlar manuellt nu.
/Söder
Modell: Volvo XC70 II D4 -14 Summum BE PRO
Motor: Diesel 4-cyl 181hk/133kW D4204T5
Växellåda: Automat AWTG-81 SC
Färg: Caspian blå Metallic 498
Inredning: XC Läder Blond F10G
Motor: Diesel 4-cyl 181hk/133kW D4204T5
Växellåda: Automat AWTG-81 SC
Färg: Caspian blå Metallic 498
Inredning: XC Läder Blond F10G
- By Soffantjejen