Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Simonhalmstad hur har du kommit över mina inloggningsuppgifter? :wink:

Precis när jag läste om ytterligare en tråd "S80-fallet" blev jag bekymrad, ville inte skriva i den tråden då man är uppfostrad att inte sparka på den som ligger...

Jag söker också via google och deras utökade villkor, nyss hittade jag hur jag kunde begränsa på datum.
simonhalmstad skrev:240hp t5 motorn har ju som sagt varit lite problem med, kommer ihåg att det varit några trådar om det på forumet bland annat en S80 T5 2013, testade att söka på det igår men tycker inte sökfunktionen fungerar så bra på detta forum, men nu hittade ju vallin någon tråd om det. Sett till hur få bilar i Sverige som har den motorn, så är det rätt hög frekvens med fel på den då ett par här haft ganska stora motorrelaterade problem med den. Och det på bilar som inte varit så gamla eller gått många mil.
Vänd på steken, hur många av den har sålts internationellt? Att räkna nationellt i lilla landet diesel gör det inte helt rättvist i min mening, även fast jag förstår vad ni menar.
Här är man omtalad. Var beredd på att backa upp dina påståenden, det är ett forum. Tror du jag tänkt göra det åt dej förstår jag om du tycker jag är otrevlig.

Utan källa är det bara snack, kanske även med källa?

Min uttalade åsikt är att det alltid finns några "det-var-bättre-förr-sista-riktiga-volvon" medlemmar bland oss, vilka jag verkligen avser klä av in till skinnet om jag har tid och lust.
av valln
Du kan ju vända på steken till döddagar, hur lika är en fordfyra mot veafyra?
Om fordfyran vore så förträfflig borde väl Volvo ha liknande konstruktion och det är det väl inte som jag förstår det?
Ford har väl kamkedja exempelvis eller minns jag fel?

Jag har läst jättemånga trådar när jag har letat och tydligen är det nästan sämre prestanda i ford-T5 än vea-T4.
av Lövet
Skriv "site:klocksnack.se s80 t5" (eller vad man vill söka) för att söka enbart på jagrullar.se på google. Det funkar bättre än den inbyggda sökfunktionen.
av valln
TommyP86 skrev:Här är man omtalad. Var beredd på att backa upp dina påståenden, det är ett forum. Tror du jag tänkt göra det åt dej förstår jag om du tycker jag är otrevlig.

Min uttalade åsikt är att det alltid finns några "det-var-bättre-förr-sista-riktiga-volvon" medlemmar bland oss, vilka jag verkligen avser klä av in till skinnet om jag har tid och lust.
Det här måste ju vara årets sämsta bortförklaring.
Nyss fanns det inga trådar, det har du sagt ett flertal gånger och kryddat med mindre trevliga kommentarer och dummerjönssymboler.

Kan du svara på en enkel fråga, har du T5 vea eller ford-T5?
Du har svarat som du har båda i olika trådar vid olika tillfällen...
Eller vet du inte vilken motor du har, men riktigt så illa tror jag inte det är än...

Om du har vea är du att gratulera, men har du ford håller jag tummarna för dig för det är aldrig roligt med motorhaveri. Särskilt då det är en svensk bil.

Ditt sista stycke fattar jag inte vad du menar, men det har nog ingen bäring på den här tråden.
av Lövet
valln skrev:
TommyP86 skrev:Här är man omtalad. Var beredd på att backa upp dina påståenden, det är ett forum. Tror du jag tänkt göra det åt dej förstår jag om du tycker jag är otrevlig.

Det här måste ju vara årets sämsta bortförklaring.
Nyss fanns det inga trådar, det har du sagt ett flertal gånger och kryddat med mindre trevliga kommentarer och dummerjönssymboler.

Kan du svara på en enkel fråga, har du T5 vea eller ford-T5?
Du har svarat som du har båda i olika trådar vid olika tillfällen...
Eller vet du inte vilken motor du har, men riktigt så illa tror jag inte det är än...

Om du har vea är du att gratulera, men har du ford håller jag tummarna för dig för det är aldrig roligt med motorhaveri. Särskilt då det är en svensk bil.

Ditt sista stycke fattar jag inte vad du menar, men det har nog ingen bäring på den här tråden.
Som att "svensk" motor skulle skydda mot motorras. Det finns betydligt fler rasade dieselfemmor på det här forumet än någon annan motortyp. Här är den senaste, inträffade förra veckan. Varför avråder du inte från den?
Motorhaveri på XC70 med motor D5244T16
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=128667
Användarvisningsbild
av frasse4
Fast vänta lite nu, TS efterfrågade ju bensinmotorer inte diesel. Valln friskrev sig ju att det inte var något statistiskt bevisat, och trådarna som efterfrågades letades ju upp?

Lite riktig fakta varför man ska välja VEA T5 och inte fordmotorn får man om man tittar på specifikationerna VEA innom parentes:

0-100 km/h 7,9s (6,7s) -15%
Blandad förbr. 8,4l/100km (6,4l/100km) -24%
Varvtal vid 100 km/h 2180 rpm (1590 rpm) -28%

Vilket faktiskt betyder att ford T5 accar långsammare 0-100 än min gamla V70N 2,5T...
av Lövet
...vilket har med bilens vikt att göra och inte med tillverkningsorten. Sätter du samma motor i V70II gör den 0-100 km/h på 8,1 sek enligt fabrik och ungefär 9 sekunder i verkligheten.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]