Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
apersson850 skrev: Jag har inte start/stopp på min egen bil, men tycker också att det är skönt när det blir tyst när man stannar. Oavsett om det gäller bensin eller diesel. Jag begriper mig inte för tre öre på de som envisas med att stänga av funktionen. Jag sitter ju inte och trampar på cykeln när jag stannat den heller.
Hade du haft S/S hade du också kommit på att det stör mer än det ger. Det är inte bara vid rödljus som man står stilla vid en resa.

Jag stänger INTE av TVn o hemmabion när ja hämtar en ny öl.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har haft s/s sen 2013 och kör jag en bil med förbränningsmotor som inte har s/s blir jag frustrerad över att den ska stå och puttra även när man står stilla. Sjukt irriterande...

Om TVn skulle stänga av skärmen när man lämnade rummet för att spara el skulle jag inte ha nått emot det heller.. Så länge den kom igång lika snabbt som en s/s-bil.
Användarvisningsbild
av Derank
Någon på swedespeed hade plockat bort batteriövervakningen och då slutade ss fungera. Så nog fins det en del sätt alltid. Ska maila och kolla vad candosan gör.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Rillee
Tycker att s/s är så trevligt när jag kör till jobbet och hamnar i kö. Stannar, motorn stoppar, några sekunder senare rullar trafiken vidare, motorn startar några tiotal meter senare är det dags igen att upprepa proceduren.
av andersuw
Om det där med "trevligt" var ironiskt menat, prova att bara släppa bromsen, inte gasa, när du skall glida ifatt framförvarande bil. Så länge farten inte överstiger 8 km/h kommer motorn inte att autostoppa på nytt efter det första autostoppet och den första autostarten. Du kan också testa att slå på köassistenten om du har en sådan. Eller tillfälligt slå av S/S med knappen förstås.

Upplevde för övrigt ett särskilt långt och fint autostopp så sent som igår. Var tvungen att invänta två tåg vid en av de icke planskilda järnvägskorsningar i Uppsala innerstad som staden insisterat på att behålla. Stoppet blev rentav så långt att motorn gick igång igen av sig själv efter en stund eftersom något av de många villkoren för autostopp inte längre var uppfyllt. Så jag var tvungen att slå av motorn manuellt på gammaldags sätt. Men det gick ju fortfarande bra det också. :D
av mattish
andersuw skrev:Om det där med "trevligt" var ironiskt menat, prova att bara släppa bromsen, inte gasa, när du skall glida ifatt framförvarande bil. Så länge farten inte överstiger 8 km/h kommer motorn inte att autostoppa på nytt efter det första autostoppet och den första autostarten. Du kan också testa att slå på köassistenten om du har en sådan. Eller tillfälligt slå av S/S med knappen förstås.

Upplevde för övrigt ett särskilt långt och fint autostopp så sent som igår. Var tvungen att invänta två tåg vid en av de icke planskilda järnvägskorsningar i Uppsala innerstad som staden insisterat på att behålla. Stoppet blev rentav så långt att motorn gick igång igen av sig själv efter en stund eftersom något av de många villkoren för autostopp inte längre var uppfyllt. Så jag var tvungen att slå av motorn manuellt på gammaldags sätt. Men det gick ju fortfarande bra det också. :D
Lägg den snabbt i P vid övergångarna så kan du släppa bromsen och bilen förblir avstängd. När tåget gått drar du till D och motorn startar igen :)

Men känner bilen av att den behöver starta gör den det oavsett, men man slipper iaf hålla bromsen.
av andersuw
Ja det kan vara en modell om man vill vila högerfoten lite medan man väntar.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Enda gångerna jag orkar slå av funktionen är när det är alldeles för varmt eller för kallt ifall den skulle få för sig att slå av sig då.
av mattish
Pickadoll skrev:Enda gångerna jag orkar slå av funktionen är när det är alldeles för varmt eller för kallt ifall den skulle få för sig att slå av sig då.
Vad är för varmt resp. för kallt?
Över 30 och under 0 stänger bilen själv av systemet.
Över 25 ska det rätt mycket till innan bilen stoppar eftersom kylbehovet brukar vara ganska stort sådana dagar.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Därför jag skrev ifall. Men jag vet den har stängt av sig nån gång när jag vill ha kyla eller värme pga temperaturen utomhus. Så en liten knapptryckning så slipper jag bry mig om vad den sysslar med.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]