Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:Men visst.. slå igång extravärmen när det är så kallt.. men fortfarande endast om det är resor som är längre än några km, annars gör det desamma, och kan troligen skada mer är det hjälper.
Ja nu är det ju en bil det gäller inte stentavlorna med tio gudsbud, så använd prylarna som finns på bilen de mår bra av det. Låt motorn få varva till varvstoppet, låt fjädringen jobba över fartguppen och gasa mycket och låt bromsarna jobba så de inte rostar ihop.
Vem köper en bil och använder överdragsklädsel eller inte använder värmaren, så allt är i nyskick när man säljer bilen men man har inte fått använda det själv?
Ps. V70 D2 automat är den tråkigaste bil jag kört, när man gör en kickdown vid omkörning så rör sig varvräknaren men hastighetsmätaren står still, köp en D3 eller D4 samma förbrukning i verkligheten men mer effekt.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:
EjS skrev:Kollade på can buss hur varmt kylvattnet var och det blev som sagt 90 grad efter 2-3 mil...
Där beskrev du problemet perfekt. Det ska ju gå på mindre än 10 km körning.
Den är redan 20 grad efter en minuts tomgång. Och sedan ger den rejäl varme efter 5 minuter (50 grad kylvatten)

Men visst. Med värmare är bilen varm som en kamin när du åker iväg. Så den saknar jag absolut.

Men att börja prata om att det är synd om motorn och att du ska frysa ihjäl för att du inte har värmare är fullständigt överdrivit.
Användarvisningsbild
av apersson850
Stå på tomgång? Varför ska man göra det? Jag startar och kör iväg.
Fryser ihjäl gör man inte. Förr fanns det bilar som inte hade värmare alls. Men synd om motorn är det, om man nu tycker synd om mekaniska ting.
Användarvisningsbild
av apersson850
Som test stängde jag av extravärmaren i morse, när jag körde till jobbet. Ute var det +3°C. Ingen förvärmning av bilen. I med OBD II adapter och appen Torque i mobilen.
Jag körde iväg som vanligt, ut genom byn och på landsvägen. Det tog 16 km innan temperaturen för första gången nådde 88°C, alltså normal drifttemperatur. Då är det ändå inte alls vinter, utan några plusgrader ute.
Att det tar längre körsträcka när det är -10°C ute är förstås uppenbart.
Användarvisningsbild
av joel80
Men både du och bilen har helt acceptabel värme betydligt snabbare. För inte kan det tagit mer än några kilometer innan det var 50-60 grader?
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Stå på tomgång? Varför ska man göra det? Jag startar och kör iväg.
Fryser ihjäl gör man inte. Förr fanns det bilar som inte hade värmare alls. Men synd om motorn är det, om man nu tycker synd om mekaniska ting.
För att jag inte har värmare.
Användarvisningsbild
av MartinS
V40/V40CC har inte värmare som standard, kräver klimatpaketet...
av mattish
MartinS skrev:V40/V40CC har inte värmare som standard, kräver klimatpaketet...
Precis, dom har PTC element precis som i princip samtliga övriga dieselbilar från andra märken.

Volvos dieselar är ju ändå relativt törstiga (framförallt AWD med automat) vilket gör att där blir lite extravärme över.
Skodan jag hade med 1,6 TDI var hopplös att få värme i när det var kallt när det gällde motortempen. Innetempen fungerade hyffsat men efter 5 mils körning i -15 var oljan fortfarande inte över 50 grader och vattentempen nuddade normaltemp någongång, men föll så fort man inte hade belastning på bilen längre.
Användarvisningsbild
av apersson850
joel80 skrev:Men både du och bilen har helt acceptabel värme betydligt snabbare. För inte kan det tagit mer än några kilometer innan det var 50-60 grader?
Jag klarade mig, jag har ju rumpvärme i stolen. 60°C nåddes efter ca 5 km. Det är inte en acceptabel drifttemperatur för en motor, även om jag klarar mig.
Användarvisningsbild
av apersson850
mattish skrev:Volvos dieselar är ju ändå relativt törstiga (framförallt AWD med automat) vilket gör att där blir lite extravärme över.
Mmmm, körde Ljungby - Norrköping - Hässleholm i helgen. Med min höga XC70 D5 AWD automat lastad med fem personer och bagage. Totalvikt nog över 2300 kg. Tankade i Ljungby före avfärd. När jag efter 708 km kom till Hässleholm ansåg färddatorn att bränslet jag hade kvar räckte därifrån till Uppsala (570 km). Det hade det nog inte gjort, för det går saktare på väg 117 från Markaryd till Hässleholm än vad det gör på E4, men ändå.

Medelhastigheten var 93 km/h. Blev ju en del i stan och några mil på 80-väg också. Jag är inte besviken på den förbrukningen.

Här kanske :) _dpf.JPG

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,