Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Lackmuspapper är lite dyrt, 310 kr för 100 st på Apoteket. Men annars kunde du ju prova om det stämmer och sedan jämföra med en bil som inte läcker i packningen. Är det så, då talar du om det här på forumet för frågor om läckande topplockspackningar är en inte ovanlig fråga. Och om det då finns ett enkelt test så har ju bilmekandet tagit ett stort steg framåt.
Även akvariebutiker och liknande har jag för mig, säljer lackmuspapper.
av oldtimersmc
Skall kolla om jag kan fixa en sådan test på mina bilar.
av oldtimersmc
Testat och det är PH7 (neutralt) på båda...
av oldtimersmc
1-14 dvs hela spektrat där 7 är neutralt 6 är 7ggr så surt som 7 och 5 är 7ggr så surt som 6...

Den biltemaprodukt som du hänvisar till mäter förekomster av co i kylvattnet, inte pH.
Sen så verkar författaren av manualen ha fått en del om bakfoten " ev repor i cylinderväggarna leder avgaserna förbi kolvarna och ner i kylvätskan"
av rid54
Biltemas manual är verkligen vimsig, men i vissa delar rätt. Om det kommer ut kolDIoxid i kylvätskan så kommer det från förbränningen. CO2 löser sig i vatten och gör det (svagt) surt, "kolsyra". Denna försurning bör gå att indikera med en pH-indikator av nåt slag. Ett pH-steg innebär en tiofaldig förändring av koncentrationen av "vätejoner", fast omvänt: ett steg lägre pH är "tio gånger så surt". Fast runt 7 är det ju inte nån dramatisk skillnad i surhet, stark syra kan ha pH -1 eller så. Kylvätskan ska dock vara neutral (pH 7) så vitt jag vet.
av oldtimersmc
Rätt skall vara rätt det är helt klart en 10 logaritm det är ritserskalan som är 7 log
av oldtimersmc
Hasse53 skrev:Nu blev det väldigt filosofiskt, elementens grundtillstånd gas-vätska-is ....

Själv håller jag på att ladda upp för lyft av topplocket, undrar bara hur hårt spridarna sitter(3500 Kr/st). Väntar på låsvertyg för vevaxel och kamaxel som jag beställt hem...

Hur går det med topplyftet?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har gått in på ett sidospår och byter EGR kylaren först, i hopp om att den är syndabocken. Jag har sett en V70 GLT med trasig topplockspackning och det bubblade friskt i expansionstanken. Så är inte vår V70 och problemet har nog funnits sen den köptes för två år sedan.
Avgaserna till EGR kylaren tappas av mellan grenrör och turbo, så gasar man på kan nog trycket bli tämligen högt. Finns det en spricka i EGR kylaren kan avgaser läcka in i kylsystemet och tvärtom.
Jag får se hur det går, sådana här fel är en mardröm!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]