Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nnorkk
Återkoppling i tråden

Det var oljepumpen i bakaxeln som skurit ihop.

Nu är det bytt och det kommer gå på maskinskadeförsäkringen verkar det som, hade tydligen 40 mil kvar tills den löpte ut.
Nya programvaran är installerad och jag kan i ärlighetens namn inte känna någon större skillnad mot innan även om jag provocerar bilen ordentligt så det är positivt.

Volvo erkänner att det finns ett problem med detta och det är inte ovanligt med dessa haverier men de vägrar ta självrisken vilket är rätt dåligt.
av berrabus
Henrikx2 skrev:Undrar man om ens fyrhjulsdrift fungerar eller inte så är det så enkelt att man faktiskt inte behöver den och då spelar det ju ingen roll.
Vad baserar du det konstaterandet på?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
nnorkk skrev:Återkoppling i tråden

Det var oljepumpen i bakaxeln som skurit ihop.

Nu är det bytt och det kommer gå på maskinskadeförsäkringen verkar det som, hade tydligen 40 mil kvar tills den löpte ut.
Nya programvaran är installerad och jag kan i ärlighetens namn inte känna någon större skillnad mot innan även om jag provocerar bilen ordentligt så det är positivt.

Volvo erkänner att det finns ett problem med detta och det är inte ovanligt med dessa haverier men de vägrar ta självrisken vilket är rätt dåligt.
Om du tex gör ett filbyte i hög fart på motorvägen och går igenom moddsträngen. Är det annorlunda, håller du tryck på pumpen hela tiden går det stabilt som tåget men pumpen tar stryk med tiden.

Låter du pumpen istället vila i mjukvaran hinner bilen jazza till rejält innan pumpen får upp trycket och kan stabilisera färden.Det håller längre men ger sämre stabilitet.

Det är inte speciellt när du pressar bilen du märker skillnad, det är mer när halkan.kommer plötsligt utan förvarning, utan att du har pressat bilen, för då är inte systemet berett.
av HakanF
VolvoB20 skrev:ote="nnorkk"]

Om du tex gör ett filbyte i hög fart på motorvägen och går igenom moddsträngen. Är det annorlunda, håller du tryck på pumpen hela tiden går det stabilt som tåget men pumpen tar stryk med tiden.

Låter du pumpen istället vila i mjukvaran hinner bilen jazza till rejält innan pumpen får upp trycket och kan stabilisera färden.Det håller längre men ger sämre stabilitet.

Det är inte speciellt när du pressar bilen du märker skillnad, det är mer när halkan.kommer plötsligt utan förvarning, utan att du har pressat bilen, för då är inte systemet berett.
Detta är väl oavsett mjukvara i gen5 iaf på volvo?
Användarvisningsbild
av apersson850
Naturligtvis inte. Ett sätt att kompensera för svagheterna i generation 5 är ju att programmet låter pumpen gå mycket mer, normalt sett i onödan, så att systemet då kan reagera lika fort som generation 4. Men problemet då är att pumpen inte håller för detta i längden.
Generation 4 gjorde skillnad på den pump som behövs för att bygga upp oljetryck över längre tid och den ackumulator som kan lämna trycksatt olja omedelbart. Den ser ut som mekanismen i ett luftgevär, ungefär, där olja trycks in och spänner upp en fjäder. Bara att öppna en ventil och pang, så är kopplingen åtdragen. Sen pumpar man för att kompensera för utflödet, men det är inte lika bråttom med pumpandet då.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]