Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Statsminister skrev:
apersson850 skrev:Även en XC70 är lackerad på hela bilen, under plasten. XC70 kan man få med lite högre dragvikt. Den har också förstärkningar i chassiet för att bättre tåla att gå på ojämn mark, längre fjädringsväg (om inte hjulen är på backen driver det dåligt) samt HDC. HDC har jag använt mycket mer än jag trodde jag skulle göra.
HDC, den funktionen har jag inte alls förstått mig på faktiskt. Provat den lite hemma på gårdsplan men jag har inte märkt av när den kan vara bra, märker typ ingen skillnad alls? Vad är den till för och hur funkar det?
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... e800872518
Användarvisningsbild
av apersson850
Utan att ge sig iväg utför branta backar så uppskattar jag precisionsgaspådraget som man får med HDC. Perfekt när släp ska backas in på några centimeter när, exempelvis.
Jag använder HDC av den anledningen 49 gånger av 50.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Bosse78 skrev:
Statsminister skrev:
apersson850 skrev:Även en XC70 är lackerad på hela bilen, under plasten. XC70 kan man få med lite högre dragvikt. Den har också förstärkningar i chassiet för att bättre tåla att gå på ojämn mark, längre fjädringsväg (om inte hjulen är på backen driver det dåligt) samt HDC. HDC har jag använt mycket mer än jag trodde jag skulle göra.
HDC, den funktionen har jag inte alls förstått mig på faktiskt. Provat den lite hemma på gårdsplan men jag har inte märkt av när den kan vara bra, märker typ ingen skillnad alls? Vad är den till för och hur funkar det?
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... e800872518
Jo jag har läst manualen, men fortfarande inte tyckt mig känna av nyttan av det rent praktiskt än
Användarvisningsbild
av apersson850
Som skrivet, rangering av släp. Den egentliga nyttan har man annars bara när det är riktigt jävligt. Finessen med HDC, jämfört med att bromsa själv, är att den letar själv upp hjulen med bäst fäste och bromsar mest där. Annars är det lätt att man kanar i sidled när man själv försöker bromsa nedför en hal backe. Men det ska ju vara så halt att man knappt kan komma upp igen för att det ska märkas på riktigt.
Användarvisningsbild
av EjS
Som sagt går XC70 fint i +200 kmh. Så det är inte ett argument. Har kärt den på bana också - och när awd är på med plattan i mattan är den neutral i styrningen - speciellt ut ur svängen. In i svängen är den inte präcis.

Om det är gubbigt som det är på vissa sträckor pä Nürburgring blir chassin stressad som bara den. Alldeles för mjuk dämpning - speciellt i rebound.

Iom det är en bil med högt vindmotstånd är utväxlingen perfekt. Bra drag på 6:an så aut inte behöver växla när du kör om på motorvägen i 140 kmh. Ändå går den drygt 195-200 kmh i 5:an (4800 varv).

Inget first choice som motorvägslok - men en förbaskad bra allrounder.

På Nürburgring åkte jag i ombyggd BMW 125i 320 hp präcis efter ett par varv med Volvon. Och Volvon var lika rolig att åka i - men såklart långsam i jämnförelse - och en del mer försiktig pga försäkringsfrågor :)

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev: På Nürburgring åkte jag i ombyggd BMW 125i 320 hp präcis efter ett par varv med Volvon. Och Volvon var lika rolig att åka i - men såklart långsam i jämnförelse - och en del mer försiktig pga försäkringsfrågor :)
Man blir ju grymt impad av att en automatad dieselvolvosuv är lika skoj runt ringen som en vässad bmw.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Suv?
Jag räknar inte xc70 till suvarna, men ok, jag har aldrig under mina 12 år som Xc70 ägare upplevt xc70 som en tråkig bil, men visst man losar man på polarnas BMW i rondellen men är strax ikapp igen, håller man sig till de så kallade hastighetsgränser begränsningarna vi har i sverige så ja jag föredrar xc70 då vägarna suger i Sverige, men V70 är betydligt roligare o köra, det händer lite mer än i xc70.
Har varit nere på ringen för ett tagsedan det blev ett par sekunder bättre med V70 mot Xc70, pressade jag någon av de nja båda kan mera är jag en som inte vågar sätta de riktigt så hårt som jag borde. Satte mina kusins 65 AMG i gropen men den klarade sig bra så vågade väl inte pressa vad jag borde. På autobahn har jag provat 225 borttagen spärr med V70 o det e väldigt annorlunda mot Xc70. Känns så mycket stabilare med. V70 däremot normal motorvägsfart e xc70 betydligt bekvämare :) ångrar jag bytet från. Xc till v ibland jag tar inte med släpet med 1ton stängselstolpar o kör rakt ut i terrängen får lasta om till traktorn först. Hur ofta händer det nån gång / år så jag överlever.
V70n är roligare än xc70n men xc70n är betydligt mer praktiskt.
av Verdi
VolvoB20 skrev:
EjS skrev: På Nürburgring åkte jag i ombyggd BMW 125i 320 hp präcis efter ett par varv med Volvon. Och Volvon var lika rolig att åka i - men såklart långsam i jämnförelse - och en del mer försiktig pga försäkringsfrågor :)
Man blir ju grymt impad av att en automatad dieselvolvosuv är lika skoj runt ringen som en vässad bmw.
Det ska man nog vara Volvofrälst för att tycka. ;-)

Har en 330d kombi och automat som känns som rena sportbilen efter en tur med XC70n. Allt vad gäller drivlina och väghållning är sjukt mycket tajtare. Gummibandseffekten är påtaglig i Volvon.

Däremot är XC70n suverän som långfärdsbil. Klart bättre komfort. Och som familjebil är den svår att matcha.
av ChristerN
Nu blir jag helt OT men tänker på min fru som en gång sa att svärfars lilla fiat (eller vad det var) var betydligt snabbare upp till 50 än vår S70 2,5T. Så vi testade.
Inte riktigt som frugan trott.
Varför?
Jo, i en liten bil med styv fjädring känns det så mycket snabbare än i en svajig gammal "traktor".
Än idag tycker hon vår nuvarande XC70 är trög i starten och vägrar komma ihåg testen mot lill-bilen. Bara vara tyst flr jul-fridens skull :)

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]