Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Desmodue skrev:4½ år med 2.4D och noll liter olja mellan service.
Säger inte så mycket när vi inte vet hur långt du kör mellan servicen
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har Castrol med i bagaget. Det brukar oftast visa lågt när man är långt borta från alting och då känns det otrevligt. Jag fyller på ett par deciliter ibland på min gamla D5. Det är dock enbart när det går riktigt snabbt i lång tid att den tar olja.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det brukar ligga en flaska olja i kofferten efter servicen, brukar gå åt efter man dragit husvagnen ganska många mil, kollar alltid riktiga stickan hur mycket som behövs
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
Volvovovvevilla skrev:Läst manualen :D
Tydligen så indikerar fyllnadsnivån också inte bara att det är ok.

Inte så dumt egentligen om det nu stämmer med verkligheten.
Ser ganska likt ut enligt min amatör bedömning Bild
av Daniel73
Volvovovvevilla skrev:
Volvovovvevilla skrev:Läst manualen :D
Tydligen så indikerar fyllnadsnivån också inte bara att det är ok.

Inte så dumt egentligen om det nu stämmer med verkligheten.
Ser ganska likt ut enligt min amatör bedömning Bild
Men funktionen skiljer sig om det är VEA eller 5-cyl.
Är det en VEA kan nivån i verkligheten ligga kring "min".

Med tanke på att den visar exakt max gissar jag att du har en VEA.
av rid54
Det som är akut farligt är ju lågt oljetryck och den varningen får man hoppas finns kvar på något sätt. Låg oljenivå är ju inte farlig i sig själv, så länge pumpen kan suga upp det som ska pumpas ut... Anledning att kolla oljenivån kan man ju ha av olika skäl... man vet att motorn drar lite, man har hittat oljedropp under... Det kan ju vara bra att kunna kolla detta utan att dra igång motorn. Nivån i en stillastående motor är ju drastiskt högre än en som är igång, särskilt om den är kall (det tar tid för oljan att rinna ned efter att ha pumpats iväg nånstans). Självklart går det att ta hänsyn till detta om man konstruerar en elektronisk nivåmätare, men det blir hela tiden fler saker som kan trassla till det hela. En sticka är till stor nytta om man vill se hur oljan ter sig beträffande ev föroreningar, vatten och liknande (utan att behöva tappa ur den...). Troligen är en elektronisk mätare tillfyllest för den som inte är jättebevandrad i tekniken och bara vill ha "varningar" för det som är riskabelt. Den som är mer petig med sin bil saknar nog oljestickan.
av Daniel73
rid54 skrev:Det som är akut farligt är ju lågt oljetryck och den varningen får man hoppas finns kvar på något sätt. Låg oljenivå är ju inte farlig i sig själv, så länge pumpen kan suga upp det som ska pumpas ut... Anledning att kolla oljenivån kan man ju ha av olika skäl... man vet att motorn drar lite, man har hittat oljedropp under... Det kan ju vara bra att kunna kolla detta utan att dra igång motorn. Nivån i en stillastående motor är ju drastiskt högre än en som är igång, särskilt om den är kall (det tar tid för oljan att rinna ned efter att ha pumpats iväg nånstans). Självklart går det att ta hänsyn till detta om man konstruerar en elektronisk nivåmätare, men det blir hela tiden fler saker som kan trassla till det hela. En sticka är till stor nytta om man vill se hur oljan ter sig beträffande ev föroreningar, vatten och liknande (utan att behöva tappa ur den...). Troligen är en elektronisk mätare tillfyllest för den som inte är jättebevandrad i tekniken och bara vill ha "varningar" för det som är riskabelt. Den som är mer petig med sin bil saknar nog oljestickan.

På dom flesta motorer finns det sådant som vid drift ska vara dränkta i olja.
Vid för låg nivå går det torrt och ett haveri är inte långt bort.

Så bara för att oljetrycket är ok så är inte allt bra, annars hade det ju räckt med oljetrycksvarning och mycket mindre oljetråg vilket betyder mindre oljevolym dvs billigare service.
av rid54
Oljemängden är främst för att bibehålla den kyleffekt som oljan har när det är riktigt varma förhållanden. Då behövs alla 5 litrarna eller vad det nu är i omlopp i systemet och att det kyls i tråget innan det går ut igen. Allt inuti motorn lär vara dränkt av olja som stänker från vevaxeln, så nivån vid drift är nog inte känslig så länge pumpen tar upp det den behöver. Självklart är det inte "bra" bara för att trycket är OK, men det jag menar är att det är där det verkligen skiter sig. Att det fattas 0,5 liter är väl knappast en riksolycka, det är bara att hälla på när man får en chans. Precis samma gör man ju om man ser att det ligger under min-läget på stickan.
av Daniel73
rid54 skrev:Oljemängden är främst för att bibehålla den kyleffekt som oljan har när det är riktigt varma förhållanden. Då behövs alla 5 litrarna eller vad det nu är i omlopp i systemet och att det kyls i tråget innan det går ut igen. Allt inuti motorn lär vara dränkt av olja som stänker från vevaxeln, så nivån vid drift är nog inte känslig så länge pumpen tar upp det den behöver. Självklart är det inte "bra" bara för att trycket är OK, men det jag menar är att det är där det verkligen skiter sig. Att det fattas 0,5 liter är väl knappast en riksolycka, det är bara att hälla på när man får en chans. Precis samma gör man ju om man ser att det ligger under min-läget på stickan.
Jag tänker närmast på Fords v6 (2.5l 170hk/3.0l 205/226hk) i Mondeon.

Strax under min-nivån så fick man lagerhaveri på vevaxeln.
Vid första symtomet var det för sent.
Motorn drog även en del olja vilket inte var en bra kombination.

Idag finns få exemplar kvar och dom som rullar har ofta bytt motor.
Modellen utgick 2007 och ersattes av volvos 5-cyl 220hk bensin.

Därför känner jag lite obehag över att inte ha koll på oljenivån trots att motorn har oljetryck.
Någon som VET hur VEA påverkas av aningen under "min" på oljan?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]