Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men de stora dragen kan man ju i alla fall urskilja. Det är först vid 1500 rpm och uppåt som Polestar gör skillnad. Så drar man släp så får man ligga på mist 85 km/h och uppåt om man ska kunna utnyttja det utökade vridet utan att tvingas till nedväxling.
Användarvisningsbild
av EjS
Håller med B20 - men för mig verkar det som om den spoolar snabbare - men det kanske är mappen i gaspedalen.

Hur som.

En annan sak: jag har tidigare gjort effekt och momentmätningar uträknat med obd2 burk baserat på acc. / utväxling / hastighet osv. från CAN bus. Där är självklart osäkerhet - men resultatet var att momentet var mindre än 470 nm fast effekten var närmare 250 hk.

Nån som vet vad Polestar ger i verkligheten!
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Men de stora dragen kan man ju i alla fall urskilja. Det är först vid 1500 rpm och uppåt som Polestar gör skillnad. Så drar man släp så får man ligga på mist 85 km/h och uppåt om man ska kunna utnyttja det utökade vridet utan att tvingas till nedväxling.
Och dessutom lär ju skillnaden vara när pelle är i botten, för annars hade de fått annorlunda värden på miljögodkännadet. Och har man gasen i botten med automatlåda så växlar den ner, även om man inte gör kickdown.
Så visst är det i rätt speciella situationer som man verkligen har nytta av Polestar.

En av dessa situationer är över några glas öl. "Min har 230, vad har din??" :D
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:
VolvoB20 skrev:Men de stora dragen kan man ju i alla fall urskilja. Det är först vid 1500 rpm och uppåt som Polestar gör skillnad. Så drar man släp så får man ligga på mist 85 km/h och uppåt om man ska kunna utnyttja det utökade vridet utan att tvingas till nedväxling.
Och dessutom lär ju skillnaden vara när pelle är i botten, för annars hade de fått annorlunda värden på miljögodkännadet. Och har man gasen i botten med automatlåda så växlar den ner, även om man inte gör kickdown.
Så visst är det i rätt speciella situationer som man verkligen har nytta av Polestar.

Apersson altså! Det stämmer helt enkelt inte :) - du kan använda alla 470 nm utan att växla. Växlingsprogram, omvandlar, pedalmapp osv anpassas.

Vi är överens att Polestar inte gör en d5 till en f1 motor - men den blir mycket mer körbar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:
apersson850 skrev:

Apersson altså! Det stämmer helt enkelt inte :) - du kan använda alla 470 nm utan att växla. Växlingsprogram, omvandlar, pedalmapp osv anpassas.

Vi är överens att Polestar inte gör en d5 till en f1 motor - men den blir mycket mer körbar.
På manuell kan man ju ligga i 85 km/h 1500 rpm på 6:an och smacka pedalen i golvet och få alla 470 Nm. På automaten är det svårt utan att gå över till manuellt läge och låsa 6:an, gör man inte det växlar den ju ner rätt många steg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, 470 Nm ska man få ut vid 1750 r/min, enligt Polestars kurvor. Men det är ju uppenbart att man inte får fullt effektuttag utan fullt gaspådrag. Visst kan man ändra mappningen av gaspedalen, så att man får ut effekten tidigare, men mig veterligt gör man det inte så att man har fullt uttag redan halvvägs ner och sen händer inget alls mer.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Ja, 470 Nm ska man få ut vid 1750 r/min, enligt Polestars kurvor. Men det är ju uppenbart att man inte får fullt effektuttag utan fullt gaspådrag. Visst kan man ändra mappningen av gaspedalen, så att man får ut effekten tidigare, men mig veterligt gör man det inte så att man har fullt uttag redan halvvägs ner och sen händer inget alls mer.
Jag kan få ut alla Nm i d-läget utan att den växlar. Det kräver lite känsla men i princip är det bara det första cm på gaspedalen som reglerar gaspådraget. Sista halva vägen ner reglerar du enbart om lådan växlar - du får inte mer moment från motorn.

Detta blir än mer tydligt i s-läget.

Det är väldigt lätt att kolla också med obd2 burken och tex DashCommand att motorns moment maxar innan lådan börjar växla.
Användarvisningsbild
av sthlm
V70 D5 AWD automat -12 med polestar hängde med mig hem idag för en provtur och kanske köp.
Först var jag ju tvungen att överlista det där påfundet "keyless" men fick hjälp här på forumet, sedan var det bara att åka.
Skön bil som känns ljusår modernare än min V70 2.5T -04.
Kan sakna känslan av bensinturbon men den halverade förbrukningen lär uppväga detta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]