Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80beat skrev:Jag förmodar att du menar Autoläget som jag frågar om ? Ej P läget.
Förutsatte frågan rörde din bil. I läge auto har du DRL-belysningen tänd i dagsljus och vanligt halvljus när det börjar skymma. Tunneldetektering är vad jag förstår bara ett finare ord på att automatiken fungerar även när du kör i tunnlar. Eller ett sätt att få med lite detaljer om bytena mellan DRL/halvljus. DRL =/= parkeringsljus förresten. DRL inbegriper parkeringsljus men har du DRL har du även speciella LED-lyktor. De flesta MY14-modellerna fick olika LED-strippar förutom XC70 och V50 som har DRL i form av LED:er i form av dimljusinsatser.

Angående fråga #2 så är det exakt samma fråga som min trådstart. Det som gör mig osäker på att det skulle fungera är att DRL kom först MY14 på S80 och då i lite annan skepnad. Mjukvara borde ju däremot finnas, någonstans. Det är ju ändå samma bil i grunden. Borde ju finnas en programvara (eftersom den förmodligen är uppdateringsbar => nya versioner kommer som borde gå att ladda in).
Såvitt jag har förstått konfigurerar Volvo sin programvara på ett sådant sätt att till en viss bil finns det en rad olika programvaror, som utför de funktioner som den bilen är specificerad att ha. Om det fanns möjlighet att lägga till något när bilen var ny, exempelvis backkamera, så kan man göra det i efterhand (om det är rimligt att montera). Det finns ju redan programvara för den här kombinationen, även om den inte var inladdad tidigare.

Men att sätta dit ett ljusvred som inte fanns när bilen var ny, det låter sig inte göras, för den konfigurationen finns inte som alternativ i programvarorna. För att det ska gå krävs att de bestämmer sig för att införa den nya funktionen som ett möjligt tillbehör på den aktuella modellen. Ett exempel är när Sensus Connected Touch infördes, och då även blev tillgängligt exempelvis på en 2012, trots att det inte fanns som tillbehör när den bilen var ny. Men det hjälper inte att det finns programvara som har stöd för en viss omkopplare, om den programvaran inte finns i en konfiguration som passar till en viss bil.
apersson850 skrev:Såvitt jag har förstått konfigurerar Volvo sin programvara på ett sådant sätt att till en viss bil finns det en rad olika programvaror, som utför de funktioner som den bilen är specificerad att ha. Om det fanns möjlighet att lägga till något när bilen var ny, exempelvis backkamera, så kan man göra det i efterhand (om det är rimligt att montera). Det finns ju redan programvara för den här kombinationen, även om den inte var inladdad tidigare.

Men att sätta dit ett ljusvred som inte fanns när bilen var ny, det låter sig inte göras, för den konfigurationen finns inte som alternativ i programvarorna. För att det ska gå krävs att de bestämmer sig för att införa den nya funktionen som ett möjligt tillbehör på den aktuella modellen. Ett exempel är när Sensus Connected Touch infördes, och då även blev tillgängligt exempelvis på en 2012, trots att det inte fanns som tillbehör när den bilen var ny. Men det hjälper inte att det finns programvara som har stöd för en viss omkopplare, om den programvaran inte finns i en konfiguration som passar till en viss bil.
Frågan är ju bara om det är VIDA som säger att mjukvaran är angiven att endast fungera på vissa modell av ett visst spann årsmodeller eller om det finns faktiska konflikter mellan mjukvara och bil som gör att den inte skulle fungera. Jag har fått för mig att det är det förstnämnda och att det borde gå att komma runt. Ingen aning hur däremot. Har bara fått för mig att det känns genomförbart och att det åtminstone skulle kunna gå att efterforska i. Tänkte kika i VIDA om det finns några kandidater till mjukvaror t.ex.
Om det fanns möjlighet att lägga till något när bilen var ny
Tunneldetektering är märkt som extrautrustning * i boken. Den är kopplad mot regnsensorn.
Nu blir det ett litet trådlyft här.
Jag hittade en sats Philips DRL på utförsäljning hos Jula idag.
Där anges (och som annan användare gjort i en annan tråd) att styrström till kontrollmodulen ska kopplas in på bilen p-ljus. Men som jag förstår det hela kommer DRL att tändas enbart när tändning är på och p-ljus är släckta, vilket betyder att de enbart kommer att lysa när mitt ljusvred står i 0-läge. Om jag istället kopplar styrströmmen på halvljuset, kommer då inte DRL tändas när tändning är på och halvljusen är släckta? Alltså när ljusvredet står i 0-läge och p-ljusläge samtidigt som tändning/motor är på?
Jag svarar (delvis) på min egen fråga.
Philips hade skickat med en extra papperslapp i lådan vars text lyder (stavfelen är Philips):

"Kopplingsanvisning för bilar med Automatiskt Halvljus

Nordiskt bilar med Automatiskt Halvljus bör installeras enligt nedan.
- Koppla in den [orange/u] kabeln till halvljuset (inte positionsljuset)
- För att tända DRL-varselljus: Vrid ljusomkopplaren till positionsljus
- Halvljuset kommer då vara släckt när DRL är tänd. (Enligt Lag)
- Varselljuset får ej användas istället för halvljus vid skymning eller mörker"

Det bör betyda att DRL tänds även i ljusvredets 0-läge. Man får helt enkelt låta bli att köra så i Sverige. Hur det är i t.ex. Spanien där inget krav på belysning dagtid finns vet jag inte.

Nu återstår att knåpa ihop två adaptrar mellan Volvos DRL-lyktors kontakter (H8-anslutning) och Philips-boxens kontakter (Amp-anslutning).
Detta innebär också att den här utrustningen från Philips inte kan fungera på det sätt som är hela finessen med varselljus, alltså automatiskt. Glömmer du släcka parkeringsljuset när du stannar så står du där sen.

När jag hade min 854 Turbo byggde jag om lite, så jag fick följande funktion.
  • Ljusvredet i läge 0, dimstrålkastarna släckta: Automatiskt halvljus, helljus ej möjligt (dagsljusläge).
  • Ljusvredet på, dimstrålkastarna släckta: Halvljus tänt, helljus möjligt, dimstrålkastarna släckta.
  • Ljusvredet i läge 0, dimstrålkastarna tända: Parkeringsljus och dimljus. Helljus ej möjligt. Dimbakljus kan tändas.
  • Ljusvredet på, dimstrålkastarna på: Antingen halvljus utan dimstrålkastare eller helljus med dimstrålkastarna.
Som du byter ut dimstrålkastarna mot DRL här är det ungefär som man skulle vilja ha det. Problemet är förstås att till skillnad från i en 850, där all elutrustning var konventionell, så är allt datoriserat idag, så ombyggnader av den här typen låter sig inte göras så lätt.
apersson850 skrev:Detta innebär också att den här utrustningen från Philips inte kan fungera på det sätt som är hela finessen med varselljus, alltså automatiskt. Glömmer du släcka parkeringsljuset när du stannar så står du där sen.

När jag hade min 854 Turbo byggde jag om lite, så jag fick följande funktion.
  • Ljusvredet i läge 0, dimstrålkastarna släckta: Automatiskt halvljus, helljus ej möjligt (dagsljusläge).
  • Ljusvredet på, dimstrålkastarna släckta: Halvljus tänt, helljus möjligt, dimstrålkastarna släckta.
  • Ljusvredet i läge 0, dimstrålkastarna tända: Parkeringsljus och dimljus. Helljus ej möjligt. Dimbakljus kan tändas.
  • Ljusvredet på, dimstrålkastarna på: Antingen halvljus utan dimstrålkastare eller helljus med dimstrålkastarna.
Som du byter ut dimstrålkastarna mot DRL här är det ungefär som man skulle vilja ha det. Problemet är förstås att till skillnad från i en 850, där all elutrustning var konventionell, så är allt datoriserat idag, så ombyggnader av den här typen låter sig inte göras så lätt.
Nja, om jag glömmer att släcka p-ljuset kommer p-ljuset att vara tänt men varselljuset släckt. P-ljuset är LED så batteriet klarar sig om jag inte står på långtiden på Landvetter i två veckor. Hur som haver, så länge det funkar är jag nöjd. Och om besiktningen klagar är jag beredd att gå en rond med dem. Har ECE-intyg som säger att den inkopplingen överensstämmer med regelverket.
apersson850 skrev:Då begriper jag inte vad de ska ha för nytta av en kabel kopplad till halvljuset?
Tänds halvljuset så släcks DRL automatsiskt så du inte kör olagligt med båda tillsammans.
apersson850 skrev:Detta innebär också att den här utrustningen från Philips inte kan fungera på det sätt som är hela finessen med varselljus, alltså automatiskt. Glömmer du släcka parkeringsljuset när du stannar så står du där sen.
Be Volvo progga in så att läge 0 är helt släckt, då kommer DRL vara av/på automatiskt och du behöver inte vara rädd att glömma.

Det är fullt lagligt om du sätter dit en indikatorlampa som visar att DRL lyser.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]