Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knota
Jag monterade en LED-ramp och använde Volvos kablage. Det medföljande relät verkar ha ett motstånd monterat parallellt spolen (TYCO V23136-B1001-X51), motståndsvärde okänt. Räcker det som transientskydd eller borde jag montera något mer för att skydda CEM:en?
Vid montering av reläer så har jag fattat det som att man skall montera en diodbrygga före/parallellt spolen till spolens jord, men i Volvos kablage så går väl spolens jord direkt till CEM:en, som styrsignal?
Hur gör man då?
av Knota
Plockade bort och mätte på Volvos relä, tillverkat av TYCO.
TYCO anger att spolen skall vara 114 Ohm +-10%. Värdet på det parallellkopplade motståndet anges inte.
Jag mätte 87,4 Ohm mellan anslutningarna 1-2, oavsett mätriktning.
Mätning av diodspänningsfallet visade 84mV, oavsett mätriktning.
Räknar man baklänges på det så borde motståndet ha ett värde runt 375 Ohm.
360 finns i E24-serien och 390 är ett värde i både E12- och E24-serien så någon av dom är det.
TYCO anger själva att ett riktmärke vid användandet av motstånd som undertryckning är 6 ggr spolens motstånd.
Skulle i så fall varit 684 Ohm, men här är vi alltså nere i nästan hälften. Helt klart har Volvo specat relät för att få bort så mycket av spikarna som möjligt, dock på bekostnad av livslängd på relät.
Så jag sätter nog inte dit någon diod, det verkar som någon redan tänkt...
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]