Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
TommyP86 skrev:Aaaahhh! Vi tar det igen.

Det är inte nya motorns fel att nya karossen väger mer än gamla.

Synd att man stoppar ned en liten motor i en stor och tung bil.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Beror självklart på om man använder den för det den skapats för. Liten motor, mindre interna förluster=mindre förbrukning vid lugn/snål körning.

Annars finns det fina gamla amerikanska v8or på typ 6L och 120 hästar. Då får även den mest kräsne väldigt mycket känsla och väldigt lite effekt ur största möjliga volym :)
av oldtimersmc
TommyP86 skrev:Beror självklart på om man använder den för det den skapats för. Liten motor, mindre interna förluster=mindre förbrukning vid lugn/snål körning.

Annars finns det fina gamla amerikanska v8or på typ 6L och 120 hästar. Då får även den mest kräsne väldigt mycket känsla och väldigt lite effekt ur största möjliga volym :)
Får vi ett (Nyktert) exempel på en sådan motor?
av oldtimersmc
Har åkt vässad 50/100cc en cyl
1340 tokvässad 2 cyl
2l stöll vässad 4cyl
2,5l tvångsmatade /bensin och brännolja
3-4l massiv 6cyl
4,6-7.5L muskel V8or. mm

Men ingen 6l vinkel på 120hp, måste va en spritrova...
den drog säkert 3 liter...
Gasp
av Droopy
Mindre motorer kör ju alla tillverkare med och det fungerar då utan problem, och en V70 med en 1,6 liters spis fungerar mycket bra det med och de flesta vet väl att förbrukningen på papperet inet är något att gå efter.
Användarvisningsbild
av TommyP86
oldtimersmc skrev:
TommyP86 skrev:Beror självklart på om man använder den för det den skapats för. Liten motor, mindre interna förluster=mindre förbrukning vid lugn/snål körning.

Får vi ett (Nyktert) exempel på en sådan motor?
Cadillac monobloc. Eller cadillac type 51, bara 5,15L men med ett rejält uttag på 70hp.
Finns säkerligen många exempel, leta själv.
av Leafs
Varför har Volvo valt att stoppa ned en 1.6 liters motor i så tunga bilar som V70 och V60? (V60 är inte speciellt mkt lättare än V70, skiljer väl bara typ 60-70 kg?)

Det självklara svaret är: Marknadsstrategi. Även om dieselhysterin i Sverige och övriga Europa är helt sanslös f.n. så finns det utrymme att fylla inom det snålare bensinsegmentet.

Så....Man bygger T4. Man programmerar den för att vara en kombo av snål och hyfsat pigg. Är denna motor till för att locka eller glädja de gasglada rödljusracearna? Nä, och motorerna är inte byggda för detta heller. De är byggda/programmerade för ren Svensson-körning där de funkar fint och ganska snålt. Börjar man stressa dessa motorer så rinner förbrukningen iväg, inget konstigt med det, gasglada ska satsa på en 2.5FT eller en D5 eller whatever.

Men de som accepterar T4 för vad den är och kör därefter kan köra den rätt så snålt. Jag har ganska många mil i V60 T3 som hyrbil i jobbet. Det är inga som helst problem att köra den på landsväg ned mot 6.0 l/100 km i 100 km/h. Men börjar man jaga långtradare eller hänga på alla de gaskåta X5/A6-förarna så brakar förbrukningen iväg.

Körstil är helt avgörande. Jag kan garanterat få en T4 att dra allt mellan 0.65 och 0.85 på samma landsvägskörning med ungefär samma medelhastighet.

Farthållare är en stor bränsletjuv tvärt mot vad många tror.

Däcken? ett annat ämne i och för sig, men dessa har sanslöst stor inverkan på förbrukningen.
Däcktrycket lika så.

Luftfiltrets skick? Långsökt, men ytterligare n annan potentiell faktor.

Att trådskaparen kör sin T4 PS på 0.75 landsväg är nog inget överdrivet konstigt. PS-lådorna är väl dessutom de mest ineffektiva dubbelkopplingslådorna som har tillverkats, eller?
av dannesk
perhall skrev:Mina V70II har visat +-1% på färddatorn alla tre, samtliga bensin.
Många som har diesel säger att de visar mer fel...
PH
Min 2.5FT visar typ +/- 0,01-0.03 på färddatorn gentemot vid pumpen så +/-1% låter rimligt.
Senaste tank igår 1.09l/mil vid pumpen oxh enl. färddatorn 1.08 och det är mest stadstrafik med nypålagda 18" och BF95 :)
av perhall
Leafs skrev:Varför har Volvo valt att stoppa ned en 1.6 liters motor i så tunga bilar som V70 och V60? (V60 är inte speciellt mkt lättare än V70, skiljer väl bara typ 60-70 kg?)

Det självklara svaret är: Marknadsstrategi. Även om dieselhysterin i Sverige och övriga Europa är helt sanslös f.n. så finns det utrymme att fylla inom det snålare bensinsegmentet.

Så....Man bygger T4. Man programmerar den för att vara en kombo av snål och hyfsat pigg. Är denna motor till för att locka eller glädja de gasglada rödljusracearna? Nä, och motorerna är inte byggda för detta heller. De är byggda/programmerade för ren Svensson-körning där de funkar fint och ganska snålt. Börjar man stressa dessa motorer så rinner förbrukningen iväg, inget konstigt med det, gasglada ska satsa på en 2.5FT eller en D5 eller whatever.

Men de som accepterar T4 för vad den är och kör därefter kan köra den rätt så snålt. Jag har ganska många mil i V60 T3 som hyrbil i jobbet. Det är inga som helst problem att köra den på landsväg ned mot 6.0 l/100 km i 100 km/h. Men börjar man jaga långtradare eller hänga på alla de gaskåta X5/A6-förarna så brakar förbrukningen iväg.

Körstil är helt avgörande. Jag kan garanterat få en T4 att dra allt mellan 0.65 och 0.85 på samma landsvägskörning med ungefär samma medelhastighet.

Farthållare är en stor bränsletjuv tvärt mot vad många tror.

Däcken? ett annat ämne i och för sig, men dessa har sanslöst stor inverkan på förbrukningen.
Däcktrycket lika så.

Luftfiltrets skick? Långsökt, men ytterligare n annan potentiell faktor.

Att trådskaparen kör sin T4 PS på 0.75 landsväg är nog inget överdrivet konstigt. PS-lådorna är väl dessutom de mest ineffektiva dubbelkopplingslådorna som har tillverkats, eller?
Du har faktiskt helt fel. T4 är särskilt snål vid hård körning. Jag har haft två T4:or och samma sak med båda. Min senaste har aldrig gått över 1,05-1,1 ens vid riktigt hård körning. Såväl dieselbilar jag har haft och har och hyrt som femcylindriga diesel- och bensin-Volvo har haft betydligt större merförbrukning vid hård körning.
PH
av Nicco
Leafs skrev:PS-lådorna är väl dessutom de mest ineffektiva dubbelkopplingslådorna som har tillverkats, eller?
Var kommer ineffektiviteten från på just denna låda jmf med andra dubbelkopplingslådor?
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]