Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Bilnörden, om man inte avser behålla bilen till den är redo för skroten bör man beakta begagnatvärdet för T kontra D också.
Jo, visst men det var mest för att folk ska tänka mer än bara l/mil och fordonsskatt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bilnörden skrev:
MartinS skrev:Bilnörden, om man inte avser behålla bilen till den är redo för skroten bör man beakta begagnatvärdet för T kontra D också.
Jo, visst men det var mest för att folk ska tänka mer än bara l/mil och fordonsskatt.
Lycka till!!! :lol:
Jag kör ungefär 4000 mil om året, så rent ekonomiskt tycker jag inte diesel var så tokigt. Enda alternativet som fanns var T6. Tror inte den blivit billigare på det. Dessutom var jag lite nyfiken på hur en diesel fungerade att äga nuförtiden.
Användarvisningsbild
av perin
Bilnörden skrev:Med tanke på skillnaden på priserna mellan T4 och D4 (tänk 2012 har lite dålig koll nu), så får man köra väldigt långt om D4:an ska bli billigare i drift. När jag köpte min kostade den 60 000kr mer än T4, min fråga till alla som förespråkar det ena eller det andra, hur långt kommer man med en T4 på 60 000kr? Jag tänker att man kommer ca: 5000 mil räknat på 14kr/mil blir strax under 4300liter, höftade till det lite (ingen vetenskaplig uträkning). Så från start så får man 5000mil gratis jämfört med en D4:a. Ska man köpa bil med plånboken skippa modeller som börjar på D. Dom har för högt nypris kontra T modeller.
Det var så jag resonerade och förklarade för bilförsäljaren när jag valde en T4 istället för en D3/D4.
av perhall
Generellt jämfört med nästan alla andra märken har Volvo höga priser för D och låga för T.

Ta T5 som ex. Kostar med automat bara aningen mer än D3. Och T4 perioder 50000 billigare än D4...

Så ser det inte ut hos konkurrenterna riktigt...

Annars är jag också lite tveksam till T4 som dragbil. Den får jobbar rätt mycket hårdare med fyra pers och semesterpackning än när man kör ensam. Märks knappt i en diesel...

PH
Min bil kostade en halv miljon (inga inbyten), inklusive en ny telefon, för att kunna utnyttja Volvo On Call. Men Summum ingår ju i en T6, så till viss del jämnar det ut sig.

Min första prioritet var ju att bilen skulle vara en bra dragbil, som jag redan berättat. Det är den.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]