Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#935462
GustavEs inlägg är anmält och ett praktexempel på att att man kan hantera en dator utan att behöva mer än primata företräden.
#935466
agh39 skrev:Då kan inte jag vara sämre än att presentera uttag av bidrag, dock från en "fattig" kommun:


Utbetalt rot-avdrag 2013
Kommun Antal Belopp Snittbelopp/köpare
BOTKYRKA 4985, 78925948, 15 833


Utbetalt rut-avdrag 2013

Kommun Antal Belopp Snittbelopp/köpare
BOTKYRKA 2 314, 12921410, 5 584
http://www.privataaffarer.se/bostad/har ... est-593705
Förstår dock inte vad för relevant jag bidrar med att bidra med statistik kan ju gynna vem man vill.

Tack för intressant länk!! Jävlar va pengar vi betalar ut i rot och rut! Siffrorna ovan ang. Botkyrka än per år..
Vi får ta det här vidare i nån annan tråd vid tillfälle. :)
#935470
joel80 skrev:
GustavE skrev: Varför höjs skatten? Det kostar att klä drygt 81 000 otacksamma bussresenärer per år i t ex Östersund i svindyra märkesvinterjackor för 4000 kr styck och dessutom förse dom med splitter nya iPhones á 7000 kr.
Vad är det för rasistiskt strunt! De flesta flyktingar lever på existensminimum efter att de kommer hit.. De största kostnaderna är boende där inte en krona går till behövande utan oftast direkt ner i någon girig hyresvärd som tar överpriser av staten för skruttiga lägenheter.
Det som måste finansieras nu är vissa bostadsområden som numera får skattefinansierade miljardbidrag.. I Danderyd t.ex, där snittar varje familj 8000kr/månad i bidrag. (Rut och rot och andra skattefinansierade avdrag uppgår alltså till 8000kr/månad och hushåll i snitt i Danderyd!)
Håll dig till ämnet och skippa SD-smörjan... så ska jag inte bli off topic heller.

(Edit: Källa: http://www.etc.se/inrikes/i-danderyd-fi ... gs-sverige )
Glädjande att det finns folk som är djuplodande på forumet!!! Civilkurage är dessvärre en bristvara. Hatten av för Joel80
#935473
Ang miljöbilar är det väl som tidigare sags i tråden vikten som man utgår ifrån. Jag hittar inget på skatteverkets sida om att det skulle ändrats från 2014.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 28387.html

Med bilens uppgifter samt lite matte kan man räkna ut om V70 VEA:n kvalar in..

Edit: GustavE är tillbaka till ämnet och var snabbare än mig med länkar..
#935482
joel80 skrev:Jag kör också diesel och tycker jag är underbeskattad... Så mkt miljöbil blir det inte av en diesel... Även om den är skapligt snål. Bild
Klokt att du inser det. Moderna dieselbilar har låg förbrukning och därmed hyggligt låga CO2-utsläpp, och det är ju därför vissa av dem skattesubventioneras, men de har mycket höga utsläpp av kvävedioxider. Enligt uppgift är de verkliga utsläppen sju (7!) gånger högre än vad tillverkarna uppger, se http://www.dn.se/debatt/dieseltrenden-h ... avedioxid/ Så mot den bakgrunden är diesel antagligen det bränsle som minst av alla bär sina verkliga kostnader.

Tillbaka till ämnet: såvitt jag begriper så handlar det om en förändring av hur fordonsskatten beräknas, men det berör inte frågan om en viss bil klassas som miljöbil eller inte (även en miljöbil får ju betala skatt, men först efter fem år). Enligt BilSwedens lista för 2015 skall V70 D4 aut vara en miljöbil.
#935485
Skatteffekten på mina 3 bilar blir ca 1000 kr /år dvs ca 1/1 3517 4000 del av kostnaden för rot i Danderyd.
Snitt gubben där plockar oss på ca 22000/år snacka om utsugare.
Inte fan sitter han och fryser utanför NK heller fast han vill ha bidrag... :D
#935573
joel80 skrev:Ang miljöbilar är det väl som tidigare sags i tråden vikten som man utgår ifrån. Jag hittar inget på skatteverkets sida om att det skulle ändrats från 2014.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 28387.html

Med bilens uppgifter samt lite matte kan man räkna ut om V70 VEA:n kvalar in..

Edit: GustavE är tillbaka till ämnet och var snabbare än mig med länkar..

Gränsvärde för miljöbil i koldioxid [g/km] för bilar som drivs av diesel/bensin: 95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Volvo V70 D4 e AUT (VEA) har tjänstevikten 1854 kg, vilket ger: 95 + 0,0457 * (1854-1372) = 117,0274 g/km koldioxid

Utsläpp vid blandad körning är 117,0 g/km koldioxid, vilket resulterar i att V70 D4 e AUT klarar sig innanför miljöbilsgränsen.
#935574
Nu har jag delat ut lite tillsägelser till berörda i den här tråden.
Håll er till ämnet och känner ni er inte träffade så behöver ni inte ta åt er.

Tråden handlar om fordonsskatten på en v70 och inget annat.

Tack för mig och ha en god fortsättning!
#935581
Nicco skrev:
joel80 skrev:Ang miljöbilar är det väl som tidigare sags i tråden vikten som man utgår ifrån. Jag hittar inget på skatteverkets sida om att det skulle ändrats från 2014.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 28387.html

Med bilens uppgifter samt lite matte kan man räkna ut om V70 VEA:n kvalar in..

Edit: GustavE är tillbaka till ämnet och var snabbare än mig med länkar..

Gränsvärde för miljöbil i koldioxid [g/km] för bilar som drivs av diesel/bensin: 95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Volvo V70 D4 e AUT (VEA) har tjänstevikten 1854 kg, vilket ger: 95 + 0,0457 * (1854-1372) = 117,0274 g/km koldioxid

Utsläpp vid blandad körning är 117,0 g/km koldioxid, vilket resulterar i att V70 D4 e AUT klarar sig innanför miljöbilsgränsen.
Ok då verkar VEA D4 aut fortsatt vara miljöbil det är ju tur de avrundar neråt isf (117,0274 g/km koldioxid) för det är ju precis på gränsen att den klarar det enl. uträkningen

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]