Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tottoman
Nu har jag också beställt en. Får se när den dyker upp.

Jag kan inte fatta att ni sitter och gnäller för att ni åkt på att betala tull, det är ju så det är när man handlar utanför EU. Ryssarna skriver ju klart och tydligt på sidan att dessa kostnader får kunden stå för.

Ofta har man tur och paketen slinker förbi, men ibland gör faktiskt tullen sitt jobb och då är det bara att slanta upp om man vill ha sina prylar...
av SweRonin
Tips till alla som vill beställa från nätet.

Beställer saker väldigt ofta från Kina, jag ber alltid säljaren att markera paketet som present/ gåva.
Vad jag har förstått behöver man inte betala tull, moms postavgiften på present till en viss summa.

Jag kanske har haft tur med tullen och säljarna från Kina. Dom har alltid markerat paketet som gift och värdet av paketet väldigt lågt.

Vill man kan man be säljaren att markera paketet som garantipaket eller något liknande. Då kan tullen tro att du redan har betalat avgift för varan sedan tidigare
av Lövet
Nackdelen med att skriva ner värdet är att om paketet försvinner minskar ersättningen från fraktbolaget i motsvarande grad.

Jag har fått betala tull på paket markerade som "gift". Tullen är inte dum, är avsändaren ett bolag är sannolikheten att det är en gåva mycket liten. Dock skulle jag säga att det är 1 paket av 20 högst som fastnar i tullen.

Tull får man räkna med om man handlar utanför EU. Det är så lagstiftningen ser ut. Slipper man är det bara att fira men det är ingen poäng att deppa om man åker på det.
av mortimer
Paket till ett värde under 1300kr är tullfritt (exakt summa på kronan står på Tullverkets hemsida)
av Lövet
Intressant. Framförallt eftersom jag flertalet gånger betalat tull på belopp lägre än det :(
http://www.tullverket.se/innehallao/l/l ... 02888.html
av Tottoman
Pratade med Alex på Autoplugin häromdagen, de skulle börja med att skicka prylarna utan manualer samt deklarera gåva och ett lägre värde på paketet. Enligt honom var det hittills bara en kund från Sverige som råkat ut för tull. Sedan kan det ju så klart vara flera, som inte de vet om...
av Tottoman
Idag anlände prylarna, rätt snabb leverans trots allt, de skickades från Ryssland den 5/12. Ingen tull eller moms åkte jag på heller.

Så här ser den lilla lådan ut, med tillhörande plug and play-kabel:
Bild

Kontakten installerad, kabeln indragen bakom panelen:
Bild

Installationen tog väl totalt 10 minuter, det var gott om plats att sticka in handen om man tog loss kåpan på sidan av instrumentbrädan, sedan drog jag in kabeln från OBD-uttaget och satte slutligen fast enheten med dubbelhäftande tejp.

Det följer även med kablar och strömtjuvar för att installera permanent på ledningarna fram till OBD-uttaget, men jag är iaf inte särskilt sugen att "fulkoppla" in mig på CAN-bussen på detta sätt. När kontakten är istoppad syns den knappt, och ska man köra diagnos på bilen rycker man ju lätt ur den.

Första gången jag skulle testa fungerade det inte, enheten indikerade på att startkommandot inte gått fram, jag kopplade ur och i OBD-kontakten en gång och sedan fungerade det utmärkt.

Jag kan helt klart rekommendera denna lilla pryl om man vill vara lite bekväm och kunna fjärrstarta sin värmare!
av Droopy
mortimer skrev:Paket till ett värde under 1300kr är tullfritt (exakt summa på kronan står på Tullverkets hemsida)

Fel, det enda som alltid har varit tullfrit och momsbefriat är gåvor:

"Gåva från utlandet
Skicka en gåva från ett land utanför EU
Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU om
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
försändelsens värde inte överstiger 400 kronor.
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 400 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att
gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 400 kronor och
det klart framgår utanpå paketen att det är gåvor till flera personer, samt vem som är givare"

Sedan är tullen inte dumma i huvudet, jag har själv handlat från Aien i över 15års tid och de skriver alltid 10USD och gift på paketen och endå har jag fått skicka in kvitton en handfull gånger. Sedan är procentsatsen låg, har nog gjort 10+ best per år i 15år
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t