Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OSK
Har kjørt min V70 2012 med 114hk på et snitt på 0.5L/mil siste 30.000km. Dette er for det meste landeveiskjøring, ikke motorveiskjøring, så farten har vært ca 80-100km/t. Over 100 så går forbruket fort opp. Jeg er fornøyd med motoren til det meste av kjøringen min, ikke all verdens kraft, men når økonomien setter begrensninger så er alternativet hadde vært å kjøpe en 2-3 år eldre bil for å få større motor så er jeg glad jeg gikk for denne. Den største svakheten til disse motorene er at de er litt for lette, så om man kjører i by med mye last er det veldig lett å kvele motoren når man drar i gang.
av perhall
Jag vet att både D3 163 hk och T4 180 hk hade samma problem (om än i mindre grad) med mycket lite effekt på låga varv och lätt att få motorstopp. D5 som kontrast drar ju utmärkt från 700 r/m så det är bara att släppa upp kopplingen.
Detta löste Volvo med en ny mjukvara. Tror att den kom till DRIVe samtidigt som den fick 6 vxl och 270 Nm...
Man märker det om man släpper upp kopplingen utan att ge gas att bilen möter med gas ändå...
PH
av Lövet
Att du har så mycket problem att starta T4an Perhall :wink: Kan inte minnas att jag upplevde några problem alls på min T3 och V60 är ju bara minimalt lättare.

Jag tyckte mer problemet var att accelerera i motorvägsfart 8)
av mattish
Det är inte bara Volvo som fått lägga in varvhöjning när man höjer upp kopplingen. Så gott som alla dieselbilar har det nu förtiden för att alla ska kunna köra dom.
På Passat 1,9tdi från 2000 så dör den väldigt lätt om man inte möter med tillräcklig gas, dvs. lite svårare att starta med osv. Men har man bara den i rullning så är det å andra sidan väldigt tufft att strypa den :P
av perhall
En tidig T4 jag körde hade problemt, din T3:a Lövet kanske redan hade den bättre mjukvaran, en T3 som vi har i familjen funkar hur bra som helst men som du säger, inget jättedrag i mv-fart...
Användarvisningsbild
av SvenB
Nog kom D2 (114 hk) motorn 2011. :?:
av Lövet
Det skiljer per modellserie tror jag

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]