Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SupaBeast
#867877
Jag misstänker även att nedersta delen där kåpan inte täcker eventuellt är i riskzonen. Den är lite svårare att göra något med. Men att bara täcka till kåpan i sig minskar nog risken avsevärt. Se bild
image.jpg
image.jpg (30.47 KiB) Visad 3932 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#867899
Ja det ser ju ut som att aggregat-remmen kan fara in in både i det stora hålet upptill och in mellan kamremmen och remskivan där nere där kåpa saknas helt..
Användarvisningsbild
av helgonet1
#867928
SupaBeast skrev:
helgonet1 skrev:
Dpblad skrev:Får man vara nyfiken och fråga vad du och ni andra är beredda att betala för en stålkåpa?
Ja en plåtkåpa kan väl inte vara så dyr? I vilket fall som helst är det säkert mycket billigare än att betala för ett motorras.
Jag ska undersöka detta så fort jag kan.

Ska ta ett snack med plåtslagaren om det är genomförbart och vad det kan kosta. Om
allt klaffar så tänker jag fixa mig en sådan. Så förhoppningsvis slipper jag problemet med motorras om aggregatremmen skulle gå av. Slipper åka omkring och vara orolig för att det ska hända, finns ju alltid i bakhuvudet sen jag fick info om detta problem. Blir nojig på remmen ?:-/ och allt vad den kan ställa till med om den går av.. :*O/ :-O)
Be han göra två så tar jag en oxå ;) fast det jag funderar över är om plåtslagaren ändå måste göra den lite annorlunda ändå. Tror inte att det har så mycket med kåpan i sig att göra, utan att den egentligen täcker för lite av remmen.
Om det är så så kan plåtslagaren förhoppningsvis göra dessa ändringar som behövs för att minimera, helst eliminera risken för motorras vid aggregatremsbrott. Som sagt vad ska prata med en duktig plåtslagare och höra vad han/hon har att förtälja angående detta dilemma :mrgreen: Återkommer så fort jag vet nåt....
Användarvisningsbild
av xerent
#868014
gubbstrutt skrev:en rostfri kåpa polera upp den skulle kanske bli snyggt bland allt svart.

Med vänlig hälsning hasse
...eller lackad röd! :wink:

Det kan vara svårt för en plåtslagare att få alla måtten exakt rätt, jag antar att det är skruvhål som ska passas in på tiondels millimetrar ? I värsta fall måste man mäta upp alla måtten exakt och rita en ny kåpa i ett CAD-program, och sedan låta en verkstad fräsa ut en kåpa ur ett metallstycke med en maskin. Man lär kunna skriva ut den med en 3D-skrivare för att testa passformen först.
#868034
nä enkelt o billigt lär det nog inte bli.
lär nog bli rätt bökigt för plåtgubben.
det är troligt att den får fräsas fram.
ja visst röd med ett in fräst b20 märke det blir bra.

hasse.
Användarvisningsbild
av RWD
#868480
Hålet i kåpan är till för motorfästet så det går ju inte att täppa till. Men kåpan tätar ju runt om. Måste vara dyrt att byta kamrem för det ser ju ut som att motorfästet måste bort före kåpan. Min kåpa glipar rejält i ovankant men inte i nedre delen (mot inre kåpan). Svårt att se för det är så trångt. Annars är ju konstruktionen lik tidigare remkåpor. En sltålkåpa lär bli en rejäl utmaning för en plåtslagare om han ens klarar av det.
Möjligen att man kan hitta på en lösning som håller ihop yter pch innerkåpan bättre.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#868484
VolvoB20 skrev:Ja det ser ju ut som att aggregat-remmen kan fara in in både i det stora hålet upptill och in mellan kamremmen och remskivan där nere där kåpa saknas helt..
Update: Har idag varit hos volvo-verkstan och satt dit nya avgasklämmor och passade på att prata med meken angående detta problem men fick inte mycket vatten på min kvarn ?:-/ När jag frågade han om Volvo har nån lösning på detta dyra problem så mumlade han bara att - citat: nää inte va jag vet iallafall:slut citat. Jag nämnde också att jag hört att det finns nån slags goodwill på detta men förmodligen så måste vissa kriterier uppfyllas så som att bilen måste vara servad på Volvo och den får inte vara äldre 5 år tror jag osv. Han höll med :mrgreen:

Fick med mig några utskrifter från tjejen på reserdelsavdelningen över samtliga remmar och kåpa, vet ej hur många Volvosar detta beskriver men det stämmer med min bil då hon gick på mitt regnr. Blev ganska förvånad när jag såg att det är två remmar på min bil, en som går över servo, generator samt nån mer remskiva tror det är remskiva längst ned på motorn sen så går det en mindre rem över ac-kompressorn samt dito skiva.

Så jag undrade då om båda remmarna delar på nån remskiva, om inte (vilket inte var fallet, tyvärr) så skulle det innebära att vid ett ac-ras så minskar risken med att den lilla remmen slår hål på/eller tränger igenom remkåpan och trasslar in sig i kamremmen. Har också hunnit med att prata med en plåtslagare till vilken jag mailat över beskrivningen på remkåpan som han skulle titta på och sedan höra av sig till mig. Han lät inte helt omöjlig iallafall, när jag beskrev problemet och lösningen på det.

Visserligen finns inte en enda kåpa att uppringa på skroten till min bil men hörde mig för på Volvo och nya kostar dessa 400 kronor, vilket jag tycker är en fis i rymden jämfört med vad man får punga ut med om motorn rasar pg a rembrott. Så slutkontentan är i mitt fall att om plåtslagaren kan tillverka en exakt likadan kåpa i plåt så köper jag en ny så att han har en mall att jobba efter. Vi får se, han ska höra av sig till mig nästa vecka. Återkommer då för de som är intresserade :-)-) Bifogar beskrivningarna över remmar och kåpa för den som vill se.

Bild Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]