VolvoB20 skrev:Ja det ser ju ut som att aggregat-remmen kan fara in in både i det stora hålet upptill och in mellan kamremmen och remskivan där nere där kåpa saknas helt..
Update: Har idag varit hos volvo-verkstan och satt dit nya avgasklämmor och passade på att prata med meken angående detta problem men fick inte mycket vatten på min kvarn ?:-/ När jag frågade han om Volvo har nån lösning på detta dyra problem så mumlade han bara att - citat: nää inte va jag vet iallafall:slut citat. Jag nämnde också att jag hört att det finns nån slags goodwill på detta men förmodligen så måste vissa kriterier uppfyllas så som att bilen måste vara servad på Volvo och den får inte vara äldre 5 år tror jag osv. Han höll med :mrgreen:
Fick med mig några utskrifter från tjejen på reserdelsavdelningen över samtliga remmar och kåpa, vet ej hur många Volvosar detta beskriver men det stämmer med min bil då hon gick på mitt regnr. Blev ganska förvånad när jag såg att det är två remmar på min bil, en som går över servo, generator samt nån mer remskiva tror det är remskiva längst ned på motorn sen så går det en mindre rem över ac-kompressorn samt dito skiva.
Så jag undrade då om båda remmarna delar på nån remskiva, om inte (vilket inte var fallet, tyvärr) så skulle det innebära att vid ett ac-ras så minskar risken med att den lilla remmen slår hål på/eller tränger igenom remkåpan och trasslar in sig i kamremmen. Har också hunnit med att prata med en plåtslagare till vilken jag mailat över beskrivningen på remkåpan som han skulle titta på och sedan höra av sig till mig. Han lät inte helt omöjlig iallafall, när jag beskrev problemet och lösningen på det.
Visserligen finns inte en enda kåpa att uppringa på skroten till min bil men hörde mig för på Volvo och nya kostar dessa 400 kronor, vilket jag tycker är en fis i rymden jämfört med vad man får punga ut med om motorn rasar pg a rembrott. Så slutkontentan är i mitt fall att om plåtslagaren kan tillverka en exakt likadan kåpa i plåt så köper jag en ny så att han har en mall att jobba efter. Vi får se, han ska höra av sig till mig nästa vecka. Återkommer då för de som är intresserade

-) Bifogar beskrivningarna över remmar och kåpa för den som vill se.