Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
mattish: Absolut, det håller jag helt med om. Nu vet jag inte hur de nya motorerna med diesel fungerar kontra de gamla, men med körvanorna i vårat hem så är en diesel uteslutet rent funktionellt.
Optimalt vore en hybrid av något slag, likt D6 hos V60 men att behöva betala en förmögenhet och lite till är långt ifrån motiverande för annat folk än höginkomsttagare med betoning på HÖG.

Frågan är om Volvo överhuvudtaget lägger någon större energi kring E85 längre? Det upplevs inte så men vad vet jag. Kanske får slå en pling till min moster vars man sitter högt på Volvo PV i Skövde. :lol: Ställa honom mot väggen lite sådär.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Allt handlar ju om politik. Givetvis har ju Volvo gjort motorer och bränslesystem som kommer vara kompatibla med etanol. Speciellt nu när mer inblandning av etanol redan sker i vanlig bensin.

Personligen så tror jag de kan få fram en etanolmotor på en fikarast om det kommer finnas efterfrågan. De lär ju inte behöva konstruera om något. Större spridare och ny mjukvara.

Rena drömmen för Polestar!
Användarvisningsbild
av joel80
En E85 VEA i en ny hybrid.. det hade varit nått det! :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Verkligen! :D
av Rådlös
Det finns fyra varianter enligt Volvocars, jag förutsätter att det är ur årets modellprogram. Skrolla ner ett par rutor till Flexifuel:
http://www.volvocars.com/se/top/about/v ... bilar.aspx
För några år sedan när VEA-motorn började framföras i media talade man om att det skulle vara som någon sorts basmotor. Sedan skulle man bygga vidare på motorn beroende på vilken slutprodukt man ville ha. Då nämndes Flexifuel som en av alla möjligheterna. När det nu drog ihop sig till bilder på motorn under sommaren/hösten -13 i media har man inte nämnt Flexifuel.
av Baselord
Långresa 50 mil igår med min 2,5FT manuell MY11.
Snittet landade på 1.01 lit/ mil enligt dator som verkar stämma väldigt bra när jag mätt vid pump.
Får väl ses som godkänt på E85. Fart blandat 90-120 hela sträckan.
Användarvisningsbild
av grillchips
Klart godkänt tycker jag, jag ligger högre med min V50 1.8F på långresor. Fast då är det mest 110-140km/h, så inte så konstigt kanske.
Användarvisningsbild
av hakank
Körde min 2.5ft -10 med enbart etanol från 3k mil till 9k mil utan några som helst problem. Låg på 1.25 - 1,29 fram och tillbaka till jobbet. Ganska blandad körning. Bytte olja enl serviceindikatorn (1500mil).

Vore jag du, kör på etanol, det är den gjord för den motorn. Och etanolpriset verkar rasa.
Användarvisningsbild
av Sceptic
joel80 skrev:Jag förstår inte hur en verkmästare kan stå och säga att man helst ska köra på bensin i en motor som är gjord för att gå på etanol..

Sa han vad som var så hemskt med att köra på etanol? Med de täta serviceintervallen ska det ju inte vara några problem tycker man.. annars har ju Volvo misslyckats rejält med en hel motorserie.
Lite tveksam till vad han egentligen menade för samtidigt som han sa att om det var hans egen bil skulle han köra enbart bensin sa han också att de inte haft några som helst problem med Volvos FT-motorer "trots" att de gått på etanol. Tror han mest var ute efter att hattandet mellan etanol och bensin skulle undvikas då motorn behövde kalibrera sig själv efter vilket bränsle som användes och att etanol kanske skulle undvikas på vintern. Frågar man en annan verkmästare kanske han har en helt annan uppfattning :wink:
tompathepilot skrev: Rena drömmen för Polestar!
Apropå Polestar, är det nå´t att överväga för en V70 2.5FT/11 automat?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]