Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
På vilken sida om batteriboxen kommer den röda pluskabeln ut (om man står och tittar framifrån mot vindrutan) ?
av Elmeholt
andsav skrev:
Ola311 skrev:Hittar ingen bra plats att sätta minus på i motorn på min v70ll my09. Har rätt korta sladdar nån som har ett bra förslag?? :)
Hade problem att hitta någon bra chassipunkt i min XC70 MY13. Frågade en mekaniker som på en V70 i hallen visade att det finns en chassiskruv precis till höger om batteriet (om man står i fronten och tittar "mot" vindrutan). Skruven sitter några centimeter från batteriet och skyms lite av en kabel som går ut från batteriet. Lite trångt men var ändå ganska enkelt att ansluta. Perfekt att den är intill batteriet.

Har ingen aning om ifall det ser likadant ut på din årsmodell men det kan väl vara värt att kolla.
Skulle du kunna ta en bild som visar jordpunkten? Jag söker nämligen en jordpunkt jag oxå :)
Användarvisningsbild
av bem
Niklas,
Kika framför påfyllningen till spolarvätska, lite snett ner där finns nåt ledigt gängat hål i plåten för jord(minus) anlutningar. Du ser att det finns några andra sladdar där redan som är skruvade till jordpunkt där också. Jordskruv med rätt gänga har nog Volvo lämplig (inte vilket material som helst är lämpligt som jordskruv). Annars kika vid batterilådan som nämndes tidigare, kan finnas jordpunkt där också.

/Bo
av mortimer
Såhär ser batteriet och dess anslutningskablar ut på min bil. Är det någon som kan peka på om BMSen är med på bild? Bilden längst ned, skulle man kunna använda den skruven till minuskabeln på ctek anslutningen ?

Batteri övergripande
Bild

Minuspol
Bild

Chassiepunkt ?
Bild
av mortimer
Så, då var min ctek snabbanslutning monterad och batteriet står på laddning (vinterläget på MX7000). Blev plus till plus på batteriet och sedan minus till den intillliggande chassieskruven på sista bilden. Pluskabeln kunde jag lägga precis mellan täckkåpan för fjädern från hjulhuset och batterilådan; så inte tagit hål någonstans. Anslutningskabeln var runt 20-30cm
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja kan meddela att det ser likadant ut på en V60 -13 med plastlock och chassiskruv.

Monteringen av Ctek snabbkontakten tog inte mer är fem minuter. Locket över batteriet går inte på 100% när kabeln ligger emellan. Såg även att ja har plats för ett 8cm längre batteri. Kabelskorna på min snabbkontakt var för M8 men man kan köpa den för M6 utan problem.
Användarvisningsbild
av Doffen
Bild

Slik gjorde jeg det på min V70 MY08 og har gjort det på samme måte på min XC70 MY13.
Lett å koble til og lett å se at laderen henger på når man kommer om morgenen å henter bilen :)

Bild

Tilkobling.
Merk, dette er på bil uten BMS
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ja det ser ut som en P3. T.ex. PBM (parking brake […]

Hej jag har en volvo s70/ 2000 Har besiktat bil[…]