Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu ingår ju mycket mer i premien för Trygghetspaketet än hyrbil. Ingen själrisk vid djurkollision och reducerad vid uppsåtlig skadegörelse till exempel.
Ja just självriskelimineringen vid viltolycka ser jag nästan som det största dragplåstret till dessa extraförsäkringar, nu har jag LF och har tecknat Merförsäkring som är deras motsvarighet till Trygghetspaketet och det var riktigt smidigt när ett rådjur hoppade upp framför bilen. Man behöver inte ligga ute med självriskpengar utan det regleras direkt och det var bara att hämta en hyrbil när min lämnades in för rep och jag behövde inte betala en krona.

Jag har en högre självrisk dels på grund av miltal samt att jag valde den högre självrisken för en lägre månadskostnad, utan Merförsäkringen hade självrisken kostat 5k. :)
5 000:- plus moms då. Det är en "normal" självrisk i dag. Det har jag också.
Nu vet jag inte var Du TS bor men kan tipsa om rentawreck som har billiga hyrbilar ( och ja och nej, de är inte bara vrak de hyr ut :wink: ) har hyrt flyttbil av dem några gånger och det har fungerat bra, just flyttbilen var visserligen ett vrak men rullade iaf. :) I Götet kostar en ATOS 99kr/d eller 295kr inkl. fria mil. De har även större bilar såklart..
Dom motorhaverier jag sett, har varit AC eller hjälparens spännande som pajat, och som följdfel har hjälpremmen letatsig in innanför kamremskåpan och sett till att kamreren kuggaröver.

Dieslarna hade kampanj, där spännarna bytes. Sen la man även in ett byte i servicen. Nyare motorer har en annan typ av spännare.

Bensinarna har jag bara set en enda som pajat, men även den berodde på hjälparens spännaren. Spännaren ser likadan ut som den gammal på dieslarna. Men jag har inte jämfört artickelnummer.
Det kan vara då att det är samma, men i alla fall håller på bensinarna, då bi har olika varvtal och vibrationen m.m.
CarMan skrev:Dom motorhaverier jag sett, har varit AC eller hjälparens spännande som pajat, och som följdfel har hjälpremmen letatsig in innanför kamremskåpan och sett till att kamreren kuggaröver.

Dieslarna hade kampanj, där spännarna bytes. Sen la man även in ett byte i servicen. Nyare motorer har en annan typ av spännare.

Bensinarna har jag bara set en enda som pajat, men även den berodde på hjälparens spännaren. Spännaren ser likadan ut som den gammal på dieslarna. Men jag har inte jämfört artickelnummer.
Det kan vara då att det är samma, men i alla fall håller på bensinarna, då bi har olika varvtal och vibrationen m.m.

Ok, intressant!
Min bensinare, 13800mil, har med andra ord både spännare och rem från fabrik eftersom första bytet
görs vid 18000mil och ingen kampanj funnits på bensin-bilar.
Då känns det faktiskt inte fel att byta detta nu i förtid för att gardera sig lite.
Så, nu är bägge multiremmarna inkl spännare bytta samt att mekanikern
kollat igenom alla andra löphjul tex ac-kompressor och generator.

Mer kan man ju inte göra så "ta i trä".....

Det som gör mig lite grinig är att enl Bilia så skulle denna rem bytts vid 9000 mil vilket inte
verkstan(lokala bysmeden) gjorde då.
Lokala budorden har nog svårt att göra en korrekt service!

Själv måste jag ha flera dataprogram till hjälp för att reda ut vad som ska göras på en Volvo i dag !
CarMan skrev:Dom motorhaverier jag sett, har varit AC eller hjälparens spännande som pajat, och som följdfel har hjälpremmen letatsig in innanför kamremskåpan och sett till att kamreren kuggaröver.

CarMan,
Vet du var remmen letar sig in på en 2,4D/ D5? Skulle man kunna modifiera remkåpan för att förhindra detta eller minska risken?
Om spännaren är bytt för ett år sen (nov 212) i mitt fall, är det då en ny typ av spännare eller en likadan?
Har de nyare D5:orna annorlunda kåpor (skulle man i så fall kunna byta till en sådan). Eller har de andra bättre AC-kompressorer eller är det lika stor risk för att de havererar också?
CarMan skrev:Det är ganska vanligt att folk är i stort behov av sina bilar, men trots det väljer att inte ha hyrbilsförsäkring!!!
Hur tänker man då? Man har ju själva valt att chansa på att det blir billigare att inte betala den premien, mot att hyra en bil till full pris!

Jag tycker inte ett dugg synd om dom drabbade! Det är ju ett aktivt blandning gjort!
Varför behöver man hyrbilsförsäkring ?????? Kostnaden för alternativ transport är väl en flugskit i kosmos mot vad det kostar att laga bilen om den tex har rullat längre än vad maskinskadefösäkringarna täcker

För en struntsumma köper man ju en kanon vinterbil. tex

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa ... ?ca=22&w=3

Sen får man tillbaka nästan hela summan när man säljer den igen när en egen bil är lagad..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!