Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:På min 2012 försvinner upplysningen om att ingen har något bälte på sig efter en kort stund. Inget tryckande behövs.
Japp, min förra bil var en V70 D4 2012, den hade inte den här funktionen. Är en ny "feature" på My15. Bilen hämtades ut i december.

Ja varningen suger svårt.
Nä, jag har inget garage alls, men det spelar ingen roll.

Inte heller spelar det någon roll att det finns fordon som inte har någon bakruta. Jag har varit med om fordon som varken har bakruta eller speglar. Skulle man backa där det var trångt fick man ha hjälp av någon som glodde åt en. Det är också så att tyngre fordon är en sjuka som gått i släkten så långt tillbaka att de som började var födda på 1800-talet, och alltså i princip började med lastbilar när de uppfanns. Även om jag har hållit mig borta från det här yrkesmässigt, åtminstone nästan, har jag förstås kört ett och annat som inte haft någon bakruta, jag också. Men det spelar som sagt ingen roll. Man glor i det som finns. Tunga fordon brukar dessutom ha en fyra-fem speglar, sådär, så det finns mer kompensation för utebliven bakruta där.

Dessutom har de ofta backkamera numera. Fantastiskt hjälpmedel för att kunna se vad man har precis bakom bilen, oavsett om det är en person- eller lastbil. Suveränt när det ska kopplas släp också. Jag är ju aldrig mer än några cm från kulskålen när jag kopplar kärror efter personbilen numera. Där går det ju inte så bra att sikta längs flakkanten och köra tills det dunkar till i VBG:n, som man kan göra med lastbil (om den jädra dragstången står rakt, och på rätt höjd!).

På min XC70 utnyttjar jag sidospeglarna (ibland även möjligheten att ställa om dem från förarplats) och innerspegeln och backkameran och parkeringsvarnarna och direkttitt genom rutorna, allt i kombination och efter behov. Definitivt inte bara en av dem.
joel80 skrev:I typ förrgår fick jag en mötande att släcka dimljusen efter en snabb blink med helljuset för att få uppmärksamheten och sen ett par snabba dimljusblink.
:D
Lite sent nu, men äntligen fick jag en att fatta, om än på ett lite "dumt" sätt. Tydligen så är mitt bakdimljus tillräckligt bländande för att han/hon skulle fatta vinken ;p
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]