Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev: Synd att inte hade möjlighet att flma, det hade varit mycket intressant.

/Martin
Får se om vi kan filma oxå då kompisen har bilen hela helgen. Tar nog då även med min X5 E70 för att jämföra med den oxå.
Amli skrev:
MartinS skrev: Synd att inte hade möjlighet att flma, det hade varit mycket intressant.

/Martin
Får se om vi kan filma oxå då kompisen har bilen hela helgen. Tar nog då även med min X5 E70 för att jämföra med den oxå.
En fråga, märkte ni något av att systemet är okonsistent? Startar jag 10 ggr med Gen4 så blir det exkat samma resultat 10 ggr av 10. Med min MY13 känns det rätt slumpmässigt, Ibland driver bak direkt, ibland efter 0,5 sek, ibland knappt alls. Förmodligen beroende på att jag kanske inte släpper kopplingen exkat liak fort eller däcken kanske står lite olika.
VolvoB20 skrev:
En fråga, märkte ni något av att systemet är okonsistent?
Nej, inte alls. Det var samma beteende var gång och vi testade ganska många ggr. Men det kan som sagt ha att göra med att "vår" bil var en automat.
Otroligt bra om ni kan filma skillnaderna. Väntar med spänning.
Amli!

Tack för jobbet du lagt ned. Kanske rätt roligt jobb iofs.

Är det helt klart att den bil ni körde som 2013 har generation 5?

Skulle verkligen uppskatta en filmsnutt på detta.

Man hade hoppats att Gen 5 skulle vara bättre än Gen 4 men den här tråden behandlar ju frågan om huruvida den senaste version är sämre än den tidigare. :( Utveckling betyder inte alltid att något blir bättre.`

Det talas om mjukvara som en lösning. Vore det inte bra lösning att låta föraren välja att "sätta" haldexkopplingen hårdare via någon typ av brytare. Detta "hårdare" läge kan sedan avaktiveras automatiskt, exemplvis när fordonet nått en viss hastighet eller kopplas ur av föraren när det inte längre efordras.

/H
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Frågan är hur mycket sämre. B20 får det ju nästan till att den är sämre än första gen Haldex men riktigt så illa verkar det ju lyckligtvis inte vara.

Jag håller med om att det känns helt fel att utvecklingen går bakåt dock.
Henry_Fågeljazz skrev:....ju frågan om huruvida den senaste version är sämre än den tidigare.
Det är ingen fråga för mig, utan helt solklart en försämring. Frågan kan ju vara hur mycket sämre det är.
Henry_Fågeljazz skrev:....Det talas om mjukvara som en lösning. Vore det inte bra lösning att låta föraren välja att "sätta" haldexkopplingen hårdare via någon typ av brytare. Detta "hårdare" läge kan sedan avaktiveras automatiskt, exemplvis när fordonet nått en viss hastighet eller kopplas ur av föraren när det inte längre efordras.
Och hur skulle det gå till. Om jag gör en omkörning på motorvägen och det är risk för att jag ska hamna i en modsträng eller isfläck, ska jag då behöva fippla och trycka på en massa knappar för att få driv bak ?:-/ Det skötte ju Gen 3 och Gen 4 alldeles förträffligt helt automatiskt.
Intressanta att vi nu har ett par "tester". B20s med släp på kopplat visar ju på ett klart problem medan
Amlis inte ger samma resultat vid handen. Minns min första körning med första XC70 med Viscokoppling
på isbana i sälen, divningen var perfekt och jag var såld. Sedan droppade tester in då man försökte göra
tuffare prov med XCn och då gick det inte fullt så bra och AWDn fick kritik. Haldex installerades och
sen är ju resten historia, som man säger.

Frågan är om det är samma sak vi ser nu, blött gräs, lite uppförsbacke och allt är frid och fröjd, tuffare
underlag, lera, släp kopplat problem uppstår och AWDn sviker?

Samtidigt kan man ju inte låta bli att undra varför gen V inte har marknadsförts som en nyhet? Oftast så
brukar ju uppdateringar uppmärksammas, så inte nu.

Läste i någon tidning att Volvos boss hade lagt sig i och bestämt att nya V40 skulle ha färgmatchande
spolarmunstycken.... tycker själv att det vore bättre att han la sig i detta om B20s test är rättvisande
för Haldex gen V. Kan inte bry mej mindre om färgmatchande spolarmunstycken! Jag bryr mej om att jag
kan dra upp båten eller flytta husvagnen på en blöt gräsmatta.
Senast redigerad av 1 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gånger.
StringerBell skrev:
V60D5AWDPolestar skrev: Någon son har några andra tips på bilar med bra 4-hjulsdrift, ej BMW!, i personbilsformat?
Eftersom du föredrar manuell låda skulle jag spontant föreslå Subaru. Tyskarna har en orimlig prisbild om man vill ha lite utrustning.
Tack för tipset, skall kolla om detta kan vara ett alt.
andreas_lofgren skrev:Frågan är hur mycket sämre.
Hur mäter man exakt hur mycket sämre det är ?:-/ Här är en observation...
När jag körde iväg idag gasade jag iväg, Framhjulen spann 20 dm innan bakhjulen vaknade och kraften fördelades, på min 2010 skedde detta på 1 dm.

Vad säger man då ?:-/ Gen 5 kräver 20 ggr så mycket tid på sig eller säger man att Gen 4 var 20 ggr så intelligent att stoppa hjulspinnet/fördela kraften.
För mig håller rubriken i tråden ännu till 100%.
Bild
V60D5AWDPolestar skrev:Samtidigt kan man ju inte låta bli att undra varför gen V inte har marknadsförts som en nyhet? Oftast så
brukar ju uppdateringar uppmärksammas, så inte nu.
Eftersom jag kunde välja mellan en MY12 o en MY13 så frågade jag mycket noga om vad som skiljde mellan modellerna. Svaret var "ingenting", hade det varit en förbätttring däremot hade man ju basunerat ut det i marknadsmaterialet så som man gjort med alla tidigare generationer.
andreas_lofgren skrev:B20 får det ju nästan till att den är sämre än första gen Haldex men riktigt så illa verkar det ju lyckligtvis inte vara.
Jag är ingen expert på alla generationer, men Gen3 o Gen4 har jag kört 20.000 mil på alla underlag och de är i alla fall på en helt annan planet vad gäller prestanda mot Gen5.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 130

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]