Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
VolvoB20> Det var i princip endast körningen i Åre som var referensen, inte resan till och från Åre. Utgå från att du endast kör korta turer under en vecka i Åre med många kallstarter i minusgrader och även en bränslevärmare som går i 15-30min/tillfälle och det är ju inte helt platt upp till de olika liftsystems parkeringar.
Tycker inte alls att det verkar onaturligt med 1,3-1,4L/mil under dessa förutsättningar.
Som jag skrev tidigare har den sista tanken på vår manuella diesel V70II nu snart rullat enbart stadstrafik och med temperaturer 0 - 10minusgrader, samt flitigt nyttjande av dieselvärmaren och min bedömning är att vi hamnar en liten bit över litern/mil. Men jag återkommer så snart vi tankat upp den.

Redigerat; ska vara senaste tanken och (förhoppningsvis) inte sista tanken
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:VolvoB20> Det var i princip endast körningen i Åre som var referensen, inte resan till och från Åre. Utgå från att du endast kör korta turer under en vecka i Åre med många kallstarter i minusgrader och även en bränslevärmare som går i 15-30min/tillfälle och det är ju inte helt platt upp till de olika liftsystems parkeringar.
Tycker inte alls att det verkar onaturligt med 1,3-1,4L/mil under dessa förutsättningar.
Som jag skrev tidigare har den sista tanken på vår manuella diesel V70II nu snart rullat enbart stadstrafik och med temperaturer 0 - 10minusgrader, samt flitigt nyttjande av dieselvärmaren och min bedömning är att vi hamnar en liten bit över litern/mil. Men jag återkommer så snart vi tankat upp den.

Redigerat; ska vara senaste tanken och (förhoppningsvis) inte sista tanken
Ibland kör jag likande (några km till jobbet, några km till stallet, några km till affäraren) dvs bränslevärmaren går 100% av tiden för motorn hinner aldrig bli så varm att värmaren slår av. Då brukar det landa som allra mest på 0.85 l/m. 1.3-1.4 är ju massor mera.

Men du kanske kör diselevärmaren med timern, är det minus -10 hinner den väl elda upp massor med diesel innan du ens startat motorn, med det kan man ju inte säga att motorn darar 1.3-1.4 liter, hälften av den dieslen har ni kanske kört upp i värmaren på parkeringen.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Ibland kör jag likande (några km till jobbet, några km till stallet, några km till affäraren) dvs bränslevärmaren går 100% av tiden för motorn hinner aldrig bli så varm att värmaren slår av. Då brukar det landa som allra mest på 0.85 l/m. 1.3-1.4 är ju massor mera.
Det fina med V70II är att man kan stänga av autostarten av tillsatsvärmaren. Den tycks inte behövas om bilen är varm vid -10 grader. Då klarar motorn av att värma kupén. Tillsatsvärmaren går ju igång i tid och otid vid 0 grader annars.
av AndS
Helt rätt som ni skriver att i siffrorna för vinterförbrukning och dieselbilar ingår många gånger uppvärmning av motor och kupé, både när du kör och när du inte kör. Det är precis det som jag försöker framhålla att dieselvärmaren drar en hel del och det finns inget sätt att separera denna förbrukning. Så slår man ut värmardriften på körda mil med många korta resor och minusgrader nedåt 5-10 minus, men en varm skön kupé och varm motor, så är det inte konstigt. Så att under vintertid mäta en bils förbrukning är nog lite vanskligt :twisted:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har varken diesel eller V70....

Men en S80 V8, och har nu slagit rekord i förbrukning igen! 10.8l/mil blandad körning (landsväg, stad och motorväg). Den bränsledrivna värmaren på så ofta det går! :shock: :D
Användarvisningsbild
av halmstaden
Men då snackar vi färddator-förbr eller? Låter ju väldigt bra i alla fall för en härligt mullrande vinkelåtta, vid starten så ler man :wink:

Dieselvärmaren drar väl för övrigt bara 0,5l per timme (?), så det skiljer ju bara centiliter i förbr där..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
halmstaden skrev:Men då snackar vi färddator-förbr eller? Låter ju väldigt bra i alla fall för en härligt mullrande vinkelåtta, vid starten så ler man :wink:

Dieselvärmaren drar väl för övrigt bara 0,5l per timme (?), så det skiljer ju bara centiliter i förbr där..

Just den är från färddatorn. Men jag har mätt dom senaste 15 tankarna ca och färddatorn är exakt eller 0,1-0,3 för mycket. Alltså står det 12,3l/100km på färddatorn så brukar det vara 12 när jag mäter vid pumpen.

I vanliga fall brukar den bara rulla i stan och då dricker den mer än 10,8l/100km kan jag meddela :wink: . Nu senast var det lite mer landsvägskörning än stad och motorvägskörning! Var en del omkörningar också och då är det bara ett läge som gäller - plattan i mattan! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev:Har varken diesel eller V70....

Men en S80 V8, och har nu slagit rekord i förbrukning igen! 10.8l/mil blandad körning (landsväg, stad och motorväg). Den bränsledrivna värmaren på så ofta det går! :shock: :D
Du borde få något slags pris från gröna bilister eller så, kanske en tank bensin att bara gasa med :)
Fungerar automaten bra ihop med V8:an? Jag åkte med farsans Subaru med 3 liters sexa på 245 HK. Under stadskörning går den aldrig över 2000rpm. Jämför med automaten til D5:an, den ligger alltid över 2000rpm vid körning i stan ex.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Du borde få något slags pris från gröna bilister eller så, kanske en tank bensin att bara gasa med :)
Fungerar automaten bra ihop med V8:an? Jag åkte med farsans Subaru med 3 liters sexa på 245 HK. Under stadskörning går den aldrig över 2000rpm. Jämför med automaten til D5:an, den ligger alltid över 2000rpm vid körning i stan ex.

Hehe, fast det är lugnt. Gasar gör jag (nästan) helatiden....mycket! :mrgreen:

Automaten funkar helt perfekt ihop med V8an. Går som en dröm! :-)-)

Tankade förresten idag, mätt över hela tanken har den dragit 12,6l/100km. Det kan stämma bra, eftersom dom första och sista milen på tanken är ren stadskörning med tung gasfot! :)
av perhall
Stadskörning tycker jag är extremt svårt att jämföra men jag är rätt övertygad om att automat drar upp förbrukningen ordentligt (utom kanske allra senaste generationen i t ex BMW och Merca).

Vår 525iA (04, 192 hk) drar 2,1-2,3 i skarp stadskörning, V70:n (2,5T manuell) 2,0-2,2. Jag åker ofta mellan Sthlm City och ett villaområde i Nacka, då drar V70:n mellan 0,84 och 0,94 - detta är också en slags stadskörning men med relativt långa sträckor i 60-100 jämn fart = låg förbrunkning. BMW:n drar liknande.

I 130-135 drar 525:an 0,8 och Volvon 1,1, i 170 drar 525:an 1,1 och Volvon 1,4-1,5...

S40T5 är inte särskilt törstig (den har t ex varit snålare än A3 2,0 200 hk i tester) men kombon automat och stadstrafik kan, beroende på hur man kör och vilken typ av stadskörning, dra upp förbrukningen ordentligt.

Av tidigare 525-erfarenheter vet jag att en manuell är svår att få över 1,6-1,7 i skarp stadskörning så automat kan lätt dra 3-5 dl mer i tät stadskörning (hoppas ni förstår att jag menar många trafikljus och lite småhetsig körning...).
PH
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 56
Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]