Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Att Volvo B20 har världens snålaste D5 har vi väl alla konstaterat vid det här laget? Tråkigt bara att ingen annan får så fina exemplar...
Min D5a är inte ett skvatt annorlunda mot andra D5 bilar.... skillanden är att jag åker manuell, Hade det suttit en automat i min hade den nog också landat på samma skithöga sifforor som andra automatare redovisar.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Att Volvo B20 har världens snålaste D5 har vi väl alla konstaterat vid det här laget? Tråkigt bara att ingen annan får så fina exemplar...
Min D5a är inte ett skvatt annorlunda mot andra D5 bilar.... skillanden är att jag åker manuell, Hade det suttit en automat i min hade den nog också landat på samma skithöga sifforor som andra automatare redovisar.
För att undvika missförstånd: Han som nu kör Q5 hade förut en V70N D5 AWD -07 med manuell låda.
av Linqid
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:366 300 kr för en Tiguan TDI 140 med motsvarande utrustning som en XC60 2.4D Summum (382 900kr).

Inte konstigt att Tiguanen är dyr när man t.o.m måste välja till en sån basic sak som farthållare! :roll:
Fast fortfarande drygt 50kkr billigare om man nu som jag ger blanka f*n i summumutrustning! Att styla/utrusta en Volvo eller Vw är som att sminka en gris :lol:
Jag testade att göra samma sak, fast jag f*n i Summum-utrustning precis som önskat! :wink: :wink:

En XC60 2.4D med Momentum, metallic, 18" och High Performance (med andra ord en bil med 'nödvändig utrustning' och inte massa teknikgodis) landar på 387 050 kr enligt Volvos Bygg-din-bil.

En Tiguan TDI 140 med motsvarande utrustning (inkl. 18") kostar enligt Volkswagens (förövrigt fullkomligt värdelösa) konfigurator på 340 100 kr. Så ja, cirka 50 tusen skiljer det.

Tror dock ärligt talat inte att en spekulant på en XC60 eller Q5 generellt sett inte tittar på Tiguan (om inte annat för att den är så gräsligt ful.. :wink: ).
av para
Tiguanen faller bort pga att det är en MINDRE bil.
I den storleksklassen finns fler bilar som OCKSÅ är billigare än XC60/q5 tex Honda CRV, Toyota RAV4, KIA sportage, Hyundai santa fe osv...

Jag har fortfarande inte bestämt mig men nu lutar det åt XC60 med nya 205hk, kommer den med powershift blir valet lätt. Annars tycker jag det är bagaget som Q5 faller på, känns betydligt mindre än XC60. Kör XC90 idag och är van med att kunna slänga in allt i skuffen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Fast fortfarande drygt 50kkr billigare om man nu som jag ger blanka f*n i summumutrustning! Att styla/utrusta en Volvo eller Vw är som att sminka en gris :lol:
Men hur många väljer inte till någonting alls!? Asta 96 kanske? Hon kör nog Opel istället. Så du får nog leva med att VW har snålat något otroligt med standardutrustning och att tillvalen är galet dyra. Då kommer vi nära sanningen, dvs att det skiljer ca 15000kr.
Användarvisningsbild
av bjornw
Tomas L skrev: Det kan vi väl kalla en överdrift, men visst, XC60 är onekligen större oavsett vad VDA säger. Men om bagageutrymmet är viktig så tycker jag att ni kollar på fel bil, ni ska ni nog titta på XC70 som är ytterligare något större, men då kanske ni får svårt att hitta igen grejerna i bagaget! :mrgreen: Bottenytan på Q5 är på smalaste stället 104 x90 cm, på XC60 är den 112 x 100 cm, XC70 116 x 108 cm. Vi har idag en bil som är mindre än Q5 och vi klarar oss alldeles utmärkt, även när svärmor ska följa med!
Mät avståndet från överkant ryggstöd till bakluckan, där skiljer det drygt 20cm mellan XC60 och Q5. Golvytan är inte hela sanningen. I Q5 var vi tvugna att lasta barnvagnen på bredden, väskorna gick inte in breddvid utan fick staplas ovan på och påsarna blev intryckta mellan ryggstöd och vagnen. Det är ingen överdrift utan precis hur det var, men det är ju bra att du vet att det var en överdrift eftersom du var med, eller ?:-/
Tomas L skrev:Nja, det betyder väl snarare att Volvo har klantat till det rejält med sina mätningar när man lyckas mäta XC90 som mindre än XC60. Eller att VDA-standarden har förändrats mellan mätningarna. Om jag inte kommer ihåg fel så innebär VDA att man fyller lastutrymmet med block som är 20x20x10 cm upp till fönsterlinjen.
Det är just det som är problemet, att de mäter till fönsterlinjen. XC90 och V70N har en väldigt låg fönsterlinje bak, XC60 och V70II något högre och Q5 (och Tiguan) ännu högre. Att påstå att Volvo mätt fel är väl ändå lite väl kaxigt? Vad har du för grunder för det? XC90 har ca 113x126 i golvyta och 530 VDA liter vilket ger en höjd på ca 37 cm. Då jag mäter i vår får jag en höjd på ca 43cm. Hamnar man precis under gränsen för att få in ett lager block till mån tro?
Mäter man enl SAE ryms det 1225 liter i XC90, 873 liter i XC60 och 944 i V70II. De siffrorna liknar verkligheten bättre. Hittar tyvärr inga SAE siffror för Q5.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Fast fortfarande drygt 50kkr billigare om man nu som jag ger blanka f*n i summumutrustning! Att styla/utrusta en Volvo eller Vw är som att sminka en gris :lol:
Men hur många väljer inte till någonting alls!? Asta 96 kanske? Hon kör nog Opel istället. Så du får nog leva med att VW har snålat något otroligt med standardutrustning och att tillvalen är galet dyra. Då kommer vi nära sanningen, dvs att det skiljer ca 15000kr.
Nu är vi två stycken här i tråden som fått det till att skillnaden är ca 50kkr om man inte väljer till en massa krafs. Jag vill inte ha en ren bil, men så lite skit som möjligt eftersom det bara syftar till att kosta mer pengar vid service och reparationer.

Det är nog ungefär lika få som vill ha en maxutrustad kontra helt ren bil, iaf när man kollar på Vw, Volvo, Saab och liknande bilar. Säkert en helt annan femma i det sk "premiumsegmentet".
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Nu är vi två stycken här i tråden som fått det till att skillnaden är ca 50kkr om man inte väljer till en massa krafs. Jag vill inte ha en ren bil, men så lite skit som möjligt eftersom det bara syftar till att kosta mer pengar vid service och reparationer.

Det är nog ungefär lika få som vill ha en maxutrustad kontra helt ren bil, iaf när man kollar på Vw, Volvo, Saab och liknande bilar. Säkert en helt annan femma i det sk "premiumsegmentet".
Service är gratis i 3 år så det behöver du inte bry dig om. Har VW det?

Om man ser på 50 sålda XC60 så är det kanske 5 st som är 'rena'. I VWs fall är det förmodligen mycket fler som säljs rena, eftersom det rör sig om en annan liga. VW Tiguan ska man jämföra med Mazdas och Fords Crossovers t.ex.

Argumentet att inte välja till för att det kostar mer sedan om det går sönder är ju helt galen. Då är det bättre att köpa en Lada Niva som inte har några moderniteter alls.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:I VWs fall är det förmodligen mycket fler som säljs rena, eftersom det rör sig om en annan liga. VW Tiguan ska man jämföra med Mazdas och Fords Crossovers t.ex.
Hur är det nu med XC60 och släktskapet till Ford Kuga? :wink:

Att XC60 är en större och rymligare bil än Tiguan det behöver vi inte diskutera, det är fakta! Men att säga att Volvo spelar i en annan liga än Vw det håller jag absolut inte med om. Volvo konkurrerar mer med Vw än med Audi, Bmw. Bara inbitna Volvonördar kan påstå annat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Hur är det nu med XC60 och släktskapet till Ford Kuga? :wink:

Att XC60 är en större och rymligare bil än Tiguan det behöver vi inte diskutera, det är fakta! Men att säga att Volvo spelar i en annan liga än Vw det håller jag absolut inte med om. Volvo konkurrerar mer med Vw än med Audi, Bmw. Bara inbitna Volvonördar kan påstå annat.

XC60 och Kuga är släktingar. Lika mycket som Skoda Superb och Audi A6 är släktingar t.ex.

Men du seriöst, isåfall får du höra av dig till alla motortidningar (och motorprogram) i hela världen och berätta att XC60, Q5 och X3 inte kan jämföras. Läste precien en TV där Q5 vann över XC60 med ett poäng. Q5 fick 8 i ronden motor/växellåda och XC60 D5 fick 7. Ett annatn i AMS där det stod att XC60 hade varit bäst i klassen om D5an varit snålare och tystare.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 63

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge