- sön 25 jan 2009, 23:33
#254824
Nu drog du ju upp D5, den har ju 400Nm i vrid. Då är klart som sjutton att det blir skillnad mot Vw TDI 140. Men det jag säger är att TDI 140 ska jämföras med 2.4D 163hk och D5 ska jämföras med TDI170.
Då skiljer det drygt 50kkr i grundpris mellan Tiguan TDI 140 och XC60 2.4D.
VolvoB20 skrev:Fast alltså, hur förklarar du faktan att det inte skiljer så mycket i vrid då? XC60 är ju som sagt betydligt tyngre än Tiguan varför 20nm inte borde göra någon större inverkan?bilgalen skrev:Kollade förut grabbar innan jag skrev. Båda bilarna går 0-100 på 10.5 sek med manuell låda. Volvon har visserligen ett vrid på 340Nm där 140 TDI har 320 Nm, men då är ju Volvon tyngre också. Så nä...varför är det inte identiskt?D5an blir alltid hårt kritiserad av mängder som aldrig en kört den, fattar inte riktigt varför.
Men det blir ju förståss lite annorlunda när Volvo väl kommer med sina nya diesel-spisar i XC60. Men 2.4D och D5 som det är idag imponerar ju inte på någon.
Kör båtsläp, bilsläp och hästsläp på uppemot 2 ton titt som tätt, bara lägga i 6:an och åka, behöver inte ens tagga ned i Kolmårdenbackarna.
Försök det med VW 140 hk så ska du få se vad som händer :mrgreen:
Nu drog du ju upp D5, den har ju 400Nm i vrid. Då är klart som sjutton att det blir skillnad mot Vw TDI 140. Men det jag säger är att TDI 140 ska jämföras med 2.4D 163hk och D5 ska jämföras med TDI170.
Då skiljer det drygt 50kkr i grundpris mellan Tiguan TDI 140 och XC60 2.4D.