Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Håller Har fått för mig att den går som snålast om man kan hålla varvtalet kring 1500-2000
Intressant, då är nya 163 hk 2,4D annorlunda mot min 185hk D5, för på min kommer turbotrycket mellan 1500-2000 rpm vilket göra att förbrukningen sticker iväg ordentligt.

Håller man sig under 1500 (runt 85 km/h på 6an) rpm så går min bra mycket snålare i alla fall.

Håller jag mig under 1500 rpm kan jag dra vårat 2ton boggie-hästsläp på 0.97 l/m, går jag över 1500 rpm så går förbrukningen över litern.

Har provat många ggr då jag igentligen inte gillar att ligga på 6an med så tungt släp, det känns som det frestar med mycket vrid vid lågt varv. Så jag har provat med 5an istället för då känns det som motor/låda snurrar lite lättare, men det straffar sig direkt i att förbrukningen sticker iväg nästan 1 dl/mil
av AndS
Saknar här kunskap så jag gissar ganska vilt och utifrån att det oftast är D5'an som många är missnöjda med ur förbrukningshänseende. Att klämma ut de extra HK och NM redan vid låga varv om man ser till vridmomentkurvan jämfört med 2,4D har det större påverkan med den motorstyrning som D5an har? Om det är "ägget" på pedalen och endast förare utan last/släpvagn kanske det blir liknande värden, men lite last och lite extra tryck på pedalen vad händer då? Speciellt om man kör med farthållare inkopplad kan jag tänka mig det, då motorn försöker kompensera och har lättare att göra det med sin starkare motor, dvs mera HK och större förbrukning. Skulle vara kul att få en förklaring från någon initierad från Volvo motorkonstruktion, som jag misstänker även läser forum som detta.
av AndS
Tycker att 2.4D med ett släp på "bara" 1 ton och 3-4 personer i bilen inte har ork att hålla hastigheten på en kuperad väg om man endast håller sig till 6an (80-85km/h blir ju precis som du skriver under 1500varv och där under med lite last är det segt), utan man får ta till 5'an och 4'an om man håller ut för länge innan man växlar ned. Hamnar man sedan på en 70väg med lite trafik som håller hastigheten då är det 5an som gäller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Tycker att 2.4D med ett släp på "bara" 1 ton och 3-4 personer i bilen inte har ork att hålla hastigheten på en kuperad väg om man endast håller sig till 6an (80-85km/h blir ju precis som du skriver under 1500varv och där under med lite last är det segt), utan man får ta till 5'an och 4'an om man håller ut för länge innan man växlar ned. Hamnar man sedan på en 70väg med lite trafik som håller hastigheten då är det 5an som gäller.
Då är det nog stor skillnad på D5. Drog hem en stor båt på min boggietrailer, 1.7 ton med massor av luftmostånd (hög kabinbåt). Bara att läggai 6an och sätta farthållaren på 85 km/h och det tuggar på i jämn fart, t.o.m upp och nedför backarna vid Kolmården (Norrköping).

Slutade på 0.86 l/m för övrigt på 55 mil (uppmätt, inte färddator)
Användarvisningsbild
av Thho
Kanske OT men vad har ni för körkortbehörighet då ni drar så tunga släp. Med *B***körkort får jag bara dra 1100kg med min V70II D5 AWD AUT MY08. Med min gamla Merca (W124) 230E får jag dra 1500kg så den agerar dragbil idag.

/Thomas
av riha
Thho skrev:Kanske OT men vad har ni för körkortbehörighet då ni drar så tunga släp. Med *B***körkort får jag bara dra 1100kg med min V70II D5 AWD AUT MY08. Med min gamla Merca (W124) 230E får jag dra 1500kg så den agerar dragbil idag.

/Thomas
Lagligt så är det minst BE som gäller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
BE så klart. Nuförtiden är ju ett vanligt B körkort värdelöst vid släp-drag för bilarna har är så tunga att det inte blir något kvar till släpet.
Användarvisningsbild
av Korny
Thho skrev:Kanske OT men vad har ni för körkortbehörighet då ni drar så tunga släp. Med *B***körkort får jag bara dra 1100kg med min V70II D5 AWD AUT MY08. Med min gamla Merca (W124) 230E får jag dra 1500kg så den agerar dragbil idag.

/Thomas
Tog BE kort i juni och de landade på ca 4500:- Har man husvagn på 1800kg så känns det som de enda rätta...

Åkte 35mil i lördags Åhus--->Skara och snittade på 1.25l/milen (enl. färddator) men då låg jag med farthållare på 95km/tim.

Mvh David
av AndS
Långa sugande backar som de på motorväg fixar den utan problem utan det är när du kommer in på våra mindre landsvägar med många men lite kortare och brantare backar, där den inte riktigt hinner med att bygga upp farten utan den hinner hamna lite för långt ned på varvtalet innan farthållaren kompenserar. Lite av att farthållaren slår av utför och sedan hinner den inte svara tillbaka när det stiger snabbt igen. Kan vara av den orsaken att den klenare motorn trivs bättre förbrukningsmässigt med en nedväxling.
av Vålvå
50 knyck på 6:an,ja då hoppar motorn upp genom huven(okej då, lllliiiten överdrift).
Jag undrar om vi har samma utväxling?
Ska jag köra 50 på 6:an ska det vara nedförsbacke. :wink:
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 56

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]