- mån 06 okt 2008, 10:48
#223629
Håller man sig under 1500 (runt 85 km/h på 6an) rpm så går min bra mycket snålare i alla fall.
Håller jag mig under 1500 rpm kan jag dra vårat 2ton boggie-hästsläp på 0.97 l/m, går jag över 1500 rpm så går förbrukningen över litern.
Har provat många ggr då jag igentligen inte gillar att ligga på 6an med så tungt släp, det känns som det frestar med mycket vrid vid lågt varv. Så jag har provat med 5an istället för då känns det som motor/låda snurrar lite lättare, men det straffar sig direkt i att förbrukningen sticker iväg nästan 1 dl/mil
AndS skrev:Håller Har fått för mig att den går som snålast om man kan hålla varvtalet kring 1500-2000Intressant, då är nya 163 hk 2,4D annorlunda mot min 185hk D5, för på min kommer turbotrycket mellan 1500-2000 rpm vilket göra att förbrukningen sticker iväg ordentligt.
Håller man sig under 1500 (runt 85 km/h på 6an) rpm så går min bra mycket snålare i alla fall.
Håller jag mig under 1500 rpm kan jag dra vårat 2ton boggie-hästsläp på 0.97 l/m, går jag över 1500 rpm så går förbrukningen över litern.
Har provat många ggr då jag igentligen inte gillar att ligga på 6an med så tungt släp, det känns som det frestar med mycket vrid vid lågt varv. Så jag har provat med 5an istället för då känns det som motor/låda snurrar lite lättare, men det straffar sig direkt i att förbrukningen sticker iväg nästan 1 dl/mil
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.