Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snacksalig skrev:I dagsläget borde inte dimljus gå att slå på om man inte först stängt av halvljuset. Hur svårt kan det va?
Indeed, och inte fattar dom när man blinkar på dom med dimljusen heller >_> Det är ungefär den enda funktionen mina främre dimljus har :p
I typ förrgår fick jag en mötande att släcka dimljusen efter en snabb blink med helljuset för att få uppmärksamheten och sen ett par snabba dimljusblink.
:D
I alla mina bilar så har dimljusen stängts av när bilen stängts av. Dvs det kräver en aktiv handling att slå på dem.
Är det bara mina bilar som har varit så?
Om inte, så måste det betyda att en väldans massa människor sitter och med berått mod slår på sina dimljus vareviga dag, för att kunna åka runt och blända sina medtrafikanter - för så mycket annan nytta gör de ju inte direkt...
Snacksalig skrev:I alla mina bilar så har dimljusen stängts av när bilen stängts av. Dvs det kräver en aktiv handling att slå på dem.
Är det bara mina bilar som har varit så?
Om inte, så måste det betyda att en väldans massa människor sitter och med berått mod slår på sina dimljus vareviga dag, för att kunna åka runt och blända sina medtrafikanter - för så mycket annan nytta gör de ju inte direkt...
Så har det varit på två av mina bilar som haft dimljus fram med.
Sä är det i de absolut flesta bilar. Jag har inte haft nån där den "kommer ihåg" dimljuset i allafall.
Vill minnas att en Ford Mondeo jag hade tidigare hade så att man fick dra ut ljusvredet för att aktivera det, så det avaktiverades inte automatiskt vid stopp. Dock var det bara bakdimljus på just den.
apersson850 skrev:
Bilnörden skrev:Sen måste du ju stänga av dom om någon kommer ikapp för att inte blända...
Var fasen kommer den tramsiga idén ifrån? Det är inte första gången jag hör någon säga detta, men det är lika korkat varje gång. Dimbakljusen bländar inte någon som ligger bakom om det inte är mörkt ute. Om det är mörkt gäller däremot följande:
...för övrigt kommer man så nära så lär man se bakljusen på en V70 även utan dimljus.
Då behövs de inte. Men i dagsljus eller halvdager, när bilarna som är en bit framför försvinner i en grå sörja, då är dimbakljusen guld värda. Speciellt med tanke på att många inte sänker farten på landsvägarna ens när sikten knappt räcker några billängder framför nosen på dem.
Vill minnas att det finns med i körkorts teorin (är inte helt säker på det, kan ha fel), folk släcker ju inte den lilla röda lampan i mörker heller.
Volvo 850 kommer ihåg att dimljusen ska vara på.

Och inte vet jag men om jag tycker att dimljuset bak behöver vara på så nog får de vara på oavsett om folk ligger bakom eller inte. Är de nedsatt sikt så är det.
Ja, så var det förr. Likadant på de 740 och 940 som jag haft. Men numera är det en strömbrytare som är återfjädrande, så dimljusen både fram och bak släcks när man slår av tändningen.
Men dimstrålkastarna fram på den bil jag har nu är rätt värdelösa. De jag hade på 850 fungerade ju faktiskt när det var riktigt tjockt i luften, men de här lyser knappt upp sig själva ens. Så bländar de i alla fall ingen heller.

Min 850 byggde jag om så att de fram inte lyste tillsammans med halvljus.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 40
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering