Vilken bra tråd! Alltid trevligt att diskutera bränsleförbrukning och körteknik.
Nu ska jag berätta något kul. Ikväll slog jag mitt snålrekord vad gäller bränsleförbrukning enligt färddatorn
Jag har en V70N AWD D5. Detta är ju en tråd för V70II, men noterar genom sökfunktionen att även V70N tycks höra hemma här i diskussionen (som jämförelser).
Därför skall jag nu delge er vad min trippmätare visade. Helt otroligt måste jag säga.
Först tankade jag upp bilen och nollställde färddatorn. Noterade att den stod på snittförbrukningen 7,3 liter / 100 km. Tankade 59 liter ganska precis, och hade då kört exakt 62 mil. Den verkliga förbrukningen blev således ca 0,95 liter / 100 km. Detta var kanske inte något att hurra över..men snart så...
Jag nollade alltså färddatorn och bestämde mig därpå för att köra de nästkommande 8 milen exakt enligt hastighetsbegränsningarna. I god tid innan hastigheterna slog om slog jag av cruise control, alternativ trycke in resume på cruise control för att öka upp till tidgare hastighet.
Kändes helt bizzart att ligga och jäsa på vissa sträckor i 70 km/h, eller att gasa upp från 50 till 70, och sen 200 meter senare sänka till 50 igen, och sen 70 igen 200 meter längre fram...kändes inte alls logiskt. Men jag följde dem alla, varenda skylt till punkt och pricka.
På 70 sträckor och vissa 90 sträckor noterade jag att jag var nära att somna. Det kändes så lugnt och skönt, nästan som att någon annan körde. Man tappade lite av koncentrationen. Och sen visste jag inte heller riktigt hur jag skulle bete mig när bilar kom upp bakom mig. Skulle jag svänga åt sidan, eller ligga kvar? Jag körde ju trots allt precis enligt hastighetsgränsen, så någon väglus var jag ju inte i alla fall. Noterade även att förvånansvärt många inte körde om, utan valde att lägga sig lugnt bakom och jäsa i samma hastigheter.
Efter halva sträckan slog jag igång färddatorn för att se förbrukningen...den visade på häpnadsväckande 0,53 liter per mil....wow! Har väl aldrig varit med om något liknande. Rekordet tidigare var 0,59 första tio milen efter tankning. Och då låg jag i princip i 90-100 km/h konstant.
Jag bestämde mig för att hålla koll på förbrukningen, och till min stora förvåning fortsatte den att sjunka stadigt neråt.
Efter de 8 sista milen visade färddatorn chockerande 0,50 liter / 100 mil, och jag tror det stod något om 1250 km till tom tank...trots att jag kört 8 mil sedan tankning. Den brukar annars rasa ner till 80-90 ganska fort.
Helt galet...jag skulle ju egentligen ta och tanka igen för att se den verkliga förbrukningen också på denna korta sträcka. Men färddatorn har jag alltså tidigare aldrig lyckats få ner under 0,59 och då har jag jobbat hårt för det.
Jag tror att om jag fortsatt några mil till hade jag kanske kunnat komma ner på 0,49...det hade varit grymt häftigt! Dessvärre hade jag inte mer tid ikväll. Sen upptäckte jag att mätaren hoppade upp till 0,51 efter att jag stått på tomgång en liten stund. Så gissningsvis mäter färddatorn även tomgångsskörning på något vis (även om skribenter här ovan har sagt att så inte är fallet).
Och kontentan av detta då? Jo...alla snackar om hur man ska köra, vad man ska tänka på, och en jäkla massa tekniker hit och dit för att köra bränslesnålt....men egentligen kan man glömma allt det där snacket. Det absolut enklaste sättet, och som dessutom garanterat fungerar...det är rätt och slätt att bara hålla hastighetsgränserna tlll 100 procent och undvika bromsningar och stillastående in i det sista. Gör man detta så kommer förbrukningen att gå ner rejält. Helt garanterat. Sen tror jag personligen på snabba effektiva omkörningar, istället för att segdra om, så gör en rejäl omkörning med bra acceleration, och släpp gasen precis när du ligger jämsides... Vad jag har märkt så ger såna korta och snabba accelerationer mindre totalförbrukning, än om man segar om med förhöjd gas men under längre tid. Kanske hårfint?
Sen kan jag tillägga att min motor är mjukvaru-optimerad för att dra så lite bränsle som möjligt. Det är något jag kan rekommendera alla som vill sänka sina bränslekostnader. Men det gäller att köra enligt hastighetsgränserna, och inte för ryckigt. Annars ger det motsatt effekt och förbrukningen ökar mot tidigare.