Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finessen med att de fälls framåt är just att man knappast kan sitta där utan att komma ihåg att fälla upp dem till upprätt läge. Nackstöd som fälls bakåt, något som fanns exempelvis på Mercedes innan Volvo införde funktionen, kan man ju utan vidare glömma fälla upp när man ska åka på platsen ifråga. Sen sitter man där och knäcker nacken när bilisten bakom tittar mer på telefonen än på bilarna framför.
börne skrev:Så du hade inte ens testat glasögonhållaren innan du dissade :wink:

Jag tycker som sagt den är kanon.

Skrev först att elektriskt fällbara nackstöd var det mest onödiga, men har i alla fall testat dom. AM som nämndes har inte ens testats så det får bli det onödigaste även för mig.
Jag gjorde nog detBild
Bilnörden skrev:Jag skulle säga dimbakljuset har aldrig använt det, resten av "finesserna" har jag ju själv valt till och betalat dyra pengar för, så dom ville jag ju ha.

Har du aldrig kört i riktigt kraftigt regn/snöfall eller dimma utanför stadsgränsen?!?!?
Att slå igång den i de lägena handlar ju om ren självbevarelsedrift...
börne skrev:... det ser ändå mongo ut om man kör runt med dom framåt...
Att de går att fälla ner tycker jag är jättebra. När de är nere ser jag övre flakhörnan på släpen snett genom bakrutan, men det går inte om de är uppe. Så de underlättar när det ska backas.

Själv ser jag dem inte när de är nedfällda (det är ju just det som är finessen) och det gör knappast de som jag kör förbi heller. Så jag blir inte mongo med hela svenska folket i alla fall!
joel80 skrev:
Bilnörden skrev:Jag skulle säga dimbakljuset har aldrig använt det, resten av "finesserna" har jag ju själv valt till och betalat dyra pengar för, så dom ville jag ju ha.

Har du aldrig kört i riktigt kraftigt regn/snöfall eller dimma utanför stadsgränsen?!?!?
Att slå igång den i de lägena handlar ju om ren självbevarelsedrift...
Jag kör nästan alltid utanför stads gränsen. Sen måste du ju stänga av dom om någon kommer ikapp för att inte blända, för övrigt kommer man så nära så lär man se bakljusen på en V70 även utan dimljus.
Bilnörden skrev:Sen måste du ju stänga av dom om någon kommer ikapp för att inte blända...
Var fasen kommer den tramsiga idén ifrån? Det är inte första gången jag hör någon säga detta, men det är lika korkat varje gång. Dimbakljusen bländar inte någon som ligger bakom om det inte är mörkt ute. Om det är mörkt gäller däremot följande:
...för övrigt kommer man så nära så lär man se bakljusen på en V70 även utan dimljus.
Då behövs de inte. Men i dagsljus eller halvdager, när bilarna som är en bit framför försvinner i en grå sörja, då är dimbakljusen guld värda. Speciellt med tanke på att många inte sänker farten på landsvägarna ens när sikten knappt räcker några billängder framför nosen på dem.
apersson850 skrev:
Bilnörden skrev:Sen måste du ju stänga av dom om någon kommer ikapp för att inte blända...
Var fasen kommer den tramsiga idén ifrån? Det är inte första gången jag hör någon säga detta, men det är lika korkat varje gång. Dimbakljusen bländar inte någon som ligger bakom om det inte är mörkt ute. Om det är mörkt gäller däremot följande:
...för övrigt kommer man så nära så lär man se bakljusen på en V70 även utan dimljus.
Då behövs de inte. Men i dagsljus eller halvdager, när bilarna som är en bit framför försvinner i en grå sörja, då är dimbakljusen guld värda. Speciellt med tanke på att många inte sänker farten på landsvägarna ens när sikten knappt räcker några billängder framför nosen på dem.
Angående diskussionen om dimljus (bakre) så hade jag en Volvo 340 en gång i tiden, på den stängdes dimbakljusen av när man slog på helljus. Ganska smart egentligen, för kan köra med helljus behövs sannolikt inte heller dimbakljus.
Om det nu inte var som så att lagstiftningen såg annorlunda ut då. Den byggdes ju i Nederländerna så det kanske var något europeiskt påfund.
I dagsläget borde inte dimljus gå att slå på om man inte först stängt av halvljuset. Hur svårt kan det va?
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 40
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]