Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här känns inte alls genomtänkt av Volvo. Prissättningen är horribel o man jämför mot VW som anpassat priset efter Gen 5. Påslaget är ca: 7000:- och känns mer ok för produkten. Jag ska byta bil till våren och har det inte skett några förändringar så byter jag nog märke :( . Tråkigt eftersom jag är grymt nöjd med nuvarande bil men sådana här blunder gör man bara inte. Anpassa priset eller sätt tillbaka Gen 4 och ge alla bef. köpare någonting som plåster på såren för misstaget.
På V60 är tydligen prispåslaget oxå bara 7000:-. Känns märkligt om det inte blir samma prisskillnad på de andra modellerna.
Sedan kan jag tycka att XC modellerna borde ha fått ha kvar Gen 4 men jag förstår ju att det förmodligen skulle röra till det.
Amli skrev:På V60 är tydligen prispåslaget oxå bara 7000:-. Känns märkligt om det inte blir samma prisskillnad på de andra modellerna.
Hmm.. jag fick ju betala fullpris för min MY13 med lågbudget AWD så där var det ingen minskning av AWD påslaget i alla fall.
Amli skrev:Sedan kan jag tycka att XC modellerna borde ha fått ha kvar Gen 4 men jag förstår ju att det förmodligen skulle röra till det.
Skulle kännas underligt, varför skulle det vara ok med en dassigare AWD på en V70 AWD till ex. Om jag tex gör en omkörning på vintern och passerar en moddsträng eller isfläck så vill jag ju att AWDn går in direkt och hjälper till oavsett om det är en V70 AWD eller en XC70 AWD.
Jag kollar prispåslaget för alla modeller nu 08/07/12:

V40: Ingen AWD

V60: 7000

V70: 20 000

XC60: 25 000 men då går motorvolymen upp från 2,0 till 2,4. Det bör vara 20 000 för AWD:n i sig och 5000 för motorn tycker jag.

XC70: 25 000 med samma villkor som XC60

XC90: Ej jämförbart

S60: 20 000

S80: 20 000

C70: Ingen AWD

Ska jag ge en personlig kommentar kan jag känna själv att det nog var ett rätt smart drag. Merparten av folket vill inte ha riktiga laståsnor eller superbra terrängkapacitet. De vill bara slippa köra helt fast på vintern. Att man gräver nån sekund innan man tar sig iväg tror jag de flesta är villiga att leva med när priset bara är en tredjedel så högt.

Att vissa modeller har eftersläpning i prissättningen känns ju dock märkligt. Syftet borde ju trots allt vara att kunna prissänka samtliga modellers AWD. Riktigt tråkigt att kunder har hamnat i kläm här.
Amli skrev:På V60 är tydligen prispåslaget oxå bara 7000:-. Känns märkligt om det inte blir samma prisskillnad på de andra modellerna.
Sedan kan jag tycka att XC modellerna borde ha fått ha kvar Gen 4 men jag förstår ju att det förmodligen skulle röra till det.
Jag håller med dig i sak, men kör inte Audi med olika system för Quattro beroende på modell (Haldex på icke längsmonterade motorer?) och motor? Jag hade nog kunnat köpa att mindre modeller som V40 och S/V60 hade en enklare form av AWD i stil med Gen 5 för ett såpass rimligt påslag som 7000:- men att XC60 och XC70 och uppåt levereras med ett fattigmanssystem (till en kostnad av 20 papp dessutom..) känns riktigt uselt. Och definitivt inte premium, som ju Volvo så gärna önskar vara!

Jag har svårt att se att BMW, Audi eller Mercedes hade gått med på en försämring i stil med detta på deras större modeller. På tal om Audi lär väl visserligen A3 m.fl få Gen 5 av Haldex men det passar som sagt bättre in i storleksklassen. Får se hur det blir med A4, som väl har Haldex till vissa motorer.
Linqid skrev:
Jag håller med dig i sak, men kör inte Audi med olika system för Quattro beroende på modell (Haldex på icke längsmonterade motorer?) och motor? Jag hade nog kunnat köpa att mindre modeller som V40 och S/V60 hade en enklare form av AWD i stil med Gen 5 för ett såpass rimligt påslag som 7000:- men att XC60 och XC70 och uppåt levereras med ett fattigmanssystem (till en kostnad av 20 papp dessutom..) känns riktigt uselt. Och definitivt inte premium, som ju Volvo så gärna önskar vara!

Jag har svårt att se att BMW, Audi eller Mercedes hade gått med på en försämring i stil med detta på deras större modeller. På tal om Audi lär väl visserligen A3 m.fl få Gen 5 av Haldex men det passar som sagt bättre in i storleksklassen. Får se hur det blir med A4, som väl har Haldex till vissa motorer.
Som sagt tidigare i träden så är tvärmonterade motorer i audi med haldex och längsmonterade med quattro, men sen vet jag inte om det är olika eller samma i modellerna. Ex, att alla A4a har samma motor montering.
crumpets skrev:Ska jag ge en personlig kommentar kan jag känna själv att det nog var ett rätt smart drag. Merparten av folket vill inte ha riktiga laståsnor eller superbra terrängkapacitet. De vill bara slippa köra helt fast på vintern. Att man gräver nån sekund innan man tar sig iväg tror jag de flesta är villiga att leva med när priset bara är en tredjedel så högt.
Det är ju inte i skogen det slöa uppträdandet är ett problem.

En sekunds grävande är ju 30 meter sladdande i modstängen på motorvägen innan kraften omfördelas.

Är inte säker på att alla som vant sig vid AWDns trygga o stabila uppförande i vinterväglag uppskattar detta.
det här låter ju precis som en V70 AWD MY99, förutom att den inte hade antisladd och att bakhjulen kopplades in väldigt tvärt efter någon sekund = ännu farligare. Men säkert inte sämre än Gen 5 när det gäller att ta sig fram. /PH
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 130
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling