Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
riha skrev: Min gamla V70 -06 drog 0,65l/milen i snitt och när man låg på motovägen så var den lätt 1,5-2 dl snålare än XC70:n.
Visst, 300kg tyngre, 17" 235 55 istället för 16" 215 55 däck samt fyrhjusdrift gör väl sitt.
Varför har du bytt från V -> XC det är inte 4-hjulsdriften eller vikten som gör skillnad så länge du håller jämn fart. Det är den annorludna högre karossen och alla SUV-plast-styling på XC som ger massor mera luftmotstånd.
av mikeS80
Thho skrev:D5 AUTOMAT=KATASTROF

Kallstart första kilometrarna, kommer inte ihåg exakt men tror att färddatorn visar 9-10 liter/mil för att sedan SAKTA sjunka till 2-3 liter/mil inom 5 min.

Vägen mellan Ekerö och Bromma, 1,2-1,5 liter/mil i backarna. Ja minsta lilla backe i jämn fart eller släp så brister fördämningarna och bilen formligen slukar diesel.

Start från trafikljus 2,2-2,8 liter/per min de första hundra metrarna

I princip ALLT annat än minimal gas i 70-80 km/h, inga backar, inga släp, ingen last är en bränsleekonomisk katastrof.

Automatlådan sen, har konstruktörerna av automatlådan någonsin kört en bil med en MODERN och FUNGERANDE automatlåda. Skulle inte tro det. Hur kan man lansera en bil 2008 med en knppt fungerande automatlåda. Finns INGET gott att säga om den.
Jag kan bara hålla med dig när det gäller ditt omdöme om denna automatlåda. Efter 18 månaders kamp i en S80N D5 -07 gav jag till slut upp och valde istället en manuell V70II D5. En manuell V70II D5 går att köra förvånansvärt snålt vid de första km från kallstart och vid körning i rullande stadstrafik. Vid lugn landsvägskörning i 80 km/h verkar inte ha någon förbrukningsmässigt större betydelse om man kör automat eller manuell. Vid landsvägskörning i högre hastighet har tyvärr även den manuella V70II D5 tendens att förbruka mycket diesel eftersom aerodynamik inte är V70II bästa gren då Volvo lyckades att skapa en ny modell i form av V70II med sämre aerodynamik även den gamla V70N. Förbrukningen hos D5 påverkas i hög grad av belastning. Sammanfattningsvis kan man säga att lättare snålköra en manuell D5 än en automat men det kräver viss anpassning av körstilen.

Med en hög andel landsvägskörning så ligger min manuella V70II D5 på en genomsnittsförbrukning på 6,9 l/100km. Som jämförelse kan nämnas att jag hade en genomsnittförbrukning på 7,3 l/100km hos min gamla S80N D5 Automat. Jag bör dock nämna att en stor del av landsvägskörningen i S80N genomfördes i det ”manuella” läget på automatlådan.
av Amli
Jag körde min XC70 från Umeå till Sthlm med en snitt på 0.75. Då är det mestadels 110 väg och låg nog ca. 10-20km över hastighetsbegränsningen. Körde sedan vidare Sthlm till Grebbestad (i norra Bohuslän). Den sträckan är ganska jämt fördelat 70,90 (100) och 110 väg. Låg inte direkt och snålkörde men jag tänkte ändå på förbrukningen och gjorde nästan inga hårda omkörningar eller liknande. Den sträckan snittade jag 0.72.

Kan inte påstå att bilen är ett under av snålhet men ska sanningen fram så går det lättare och lättare att snålköra den. Det är egentligen bara när man kör över 100km/h som den verkligen börja dra mycket mer nu. Bilen har nu gått ca. 400 mil.

Dessa siffror är verklig förbrukning och inte färddatorn. Datorn visar nu ett snitt på 0.74.
av Vålvå
Har idag avverkat 40 mil landsväg,merparten 90 o 110 väg med duktigt tempo(V70II 2.4 man).
Trodde själv att förbrukningen skulle skena iväg men den landade på hyfsade 0,75. Med hela familjen för övrigt!
av AndS
Ursäkta jag ler lite åt dialogen och jag själv kör en 6 månader gammal V70II som kostar en bit över 300". Flera av de bilarna som jämförs här ligger mellan 300-500 tusen och där vi diskuterar centiliter och kanske någon decilter, men där bilen dyker 25-50.000 bara vi kör ut den från bilhallen. Måste ställa frågan, har det någon praktisk betydelse om de drar någon decilter mera? Var ärliga nu och gå inte i försvarsställning, annars skulle vi ju valt en helt annan bil med svagare motor.
Användarvisningsbild
av betterlead
Le du åt dialogen, men räkna bara ut merkostnaden mot deklarerad förbrukning vid 5000 mils stadskörning med automatlådan och du kanske genast förstår lite bättre. Ekipaget drar i stadskörning nära 3dl/mil mer än dekl. 0,3 x 14 x 5000...

Jag talade med en droskägare för ett par dagar sedan som har just en V70II D5 Aut - han är förtvivlad.
av dali
De taxiägare som som har bytt från gamla V70 D5 till nya verkar onekligen vara rätt missnöjda. Den första D5:an (163 hk utan partikelfilter) kan köras på runt 0.55. 185-hästaren med partikelfilter verkar ligga runt 0.6 och i V70II tycks den hamna närmare 0.7.

Det är en förbrukningsökning på nästan 30%, med de årliga körsträckor som taxiägare ligger på så är det rätt mycket pengar i slutändan, lägger man till prisökningen på diesel under de senaste åren så förstår jag att de har det tufft.
av AndS
Men varför går en taxiägare som har mycket av sina körningar i stadstrafik och som ni säger beroende av förbrukning och köper den största dieselmotorn D5, när det finns till att börja med 2,0D eller 2,4D och merparten här inne på forumet är kanske inte taxiförare.
Jag kör bevisligen 2,4D, självvalt utifrån att jag gillar 5'ans gång och vill ha lite extra hästar med vrid, blandad körning men med manuell låda strax under 0,7L/milen, helt enligt den uppgivna förbrukningen från Volvo som jag uppfattar gäller sommarförhållanden.

(ok, att 2,0 inte funnits mera än det senaste året så det kanske är ett framtida taxialternativ för motor är ju tillräckligt kraftig)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Men varför går en taxiägare som har mycket av sina körningar i stadstrafik och som ni säger beroende av förbrukning och köper den största dieselmotorn D5, när det finns till att börja med 2,0D eller 2,4D och merparten här inne på forumet är kanske inte taxiförare.
Jag kör bevisligen 2,4D, självvalt utifrån att jag gillar 5'ans gång och vill ha lite extra hästar med vrid, blandad körning men med manuell låda strax under 0,7L/milen, helt enligt den uppgivna förbrukningen från Volvo som jag uppfattar gäller sommarförhållanden.

(ok, att 2,0 inte funnits mera än det senaste året så det kanske är ett framtida taxialternativ för motor är ju tillräckligt kraftig)
Hallå, varför välja 2,4D....... 2.4D och D5 är ju EXAKT samma motor med exakt samma förbrukning, utsläpp och skatt, enda skillnaden är att volvo har lagt en "elektronisk" kloss under din gaspedal så du kan bara trycka ned den till 80%,

Så länge du inte har plattan i mattan på D5an så drar den exakt lika mycket som 2.4D alltså, enda skillanden är att du inte kan utnyttja din motor fullt ut vid tex en omkörning.
av dali
AndS, det är som du skriver att 2.0D inte har funnits särskilt länge i nya V70. Sedan finns den inte med automatlåda heller (i V70, kanske kommer PowerShift), vilket taxiförare brukar föredra. Här uppe är dessutom XC70 och V70 AWD populära som taxi och då finns bara D5.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 56

Inte speciellt, men det är en gammal bil och […]

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]