Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#433649
Enzo skrev:Jag lyckas fortfarande inte komma över 0,7 vid annan körning än ren stadstrafik. Okej, om jag ansträngde mig skulle det säkert gå, men om jag kör som vanligt så ligger jag hela tiden under 0,7 vid blandad körning.
Imponerande; vi kommer inte under 0,7 ens vid ren landsvägskörning med min frus XC60 D5, hamnar närmare 0,8. Kanske är XC70 snålare än XC60? Vad tar din XC70 vid momsad landsväg/motorvägskörning 110-130 km/h?

Mvh
Arese
#433689
Arese skrev:
Enzo skrev:Jag lyckas fortfarande inte komma över 0,7 vid annan körning än ren stadstrafik. Okej, om jag ansträngde mig skulle det säkert gå, men om jag kör som vanligt så ligger jag hela tiden under 0,7 vid blandad körning.
Imponerande; vi kommer inte under 0,7 ens vid ren landsvägskörning med min frus XC60 D5, hamnar närmare 0,8. Kanske är XC70 snålare än XC60? Vad tar din XC70 vid momsad landsväg/motorvägskörning 110-130 km/h?

Mvh
Arese
Det är ju svårt att mäta, men visst. Jag skulle ju kunna testa sthlm-uppsala t.ex., tanka upp, köra dit och sedan tanka.

Men min körning till norge häromhelgen var ju lite så, +20 på motorvägen och sedan +10-20 på norska landsvägar. Då snittade vi 0,67 på pumpen. Frugan som kör från innerstan sthlm till hs på dagarna närmar sig 0,8, men då är det ju lite rödljus och liknande och hon har lite tyngre högerfot, dvs hon gasar lite för hårt när hon ska iväg.

Jag skulle tro att XC60 har större frontyta och därmed högre luftmotstånd = högre förbrukning. R-design har kanske bredare (mer luftmotstånd) och mer trögrullade däck.

Hur som helst är jag mäkta förvånad över hur lite bilen drar och hur snabbt den låser upp lådan.

Men det stämmer väl rätt bra med angiven förbrukning tror jag. Jag har det inte i huvudet, men jag tror det uppgavs strax över 0,7 blandat för bilen och det verkar ju stämma rätt bra. Men ärligt talat skiter jag i vilket, 0,6, 0,7, 0,8 eller 0,9 big deal. Den drar rejält mkt mindre än vad en T6a skulle göra och det är ändå värdeminskningen som är den stora posten.

Men det var kul att se 1240 km till tom tank på färddatorn när jag tankade en gång.
#434627
Bytte för ett par veckor sedan ut min V50 D5 mot en V70 D3 och flyttade då över min GPS (Garmin Nüvi 760) till den nya bilen. Efter en tur till och från Idrefjäll noterade jag att vägmätaren i V70:n visar 2,5% kortare sträcka än GPS:ens trippmätare. När jag enligt bilen har kört 1000 km har jag alltså i verkligheten rullat 1025 km. En så stor skillnad mellan GPS och bilens sträckor har jag inte noterat i tidigare bilar jag haft. Någon annan som noterat detta?

Nu till min poäng: Om bilens vägmätare visar för lite så blir ju även den beräknade bränsleförbrukningen för hög, i mitt fall 2,5%. Bra va?!

Edit: Ovanstående uppmätt under 2*570 km på nya sommardäck (Michelin 255/50 R17)
#435102
Vi har förbrukningssiffror från 4 stycken V70 D5, körda tillsammans 48521.8 mil:

V70 D5 my 2002 (163 hk): 10506.9 mil, 7134.90 l => 0.679 l/mil (norm 0.67)
V70 D5 my 2004 (163 hk): 13229.5 mil, 8697.50 l => 0.657 l/mil (norm 0.67)
V70 D5 my 2006 (185 hk): 20707.9 mil, 14553.91 l => 0.703 l/mil (norm 0.68)
V70 D5 my 2010 (205 hk): hittills 4077.5 mil, 3047.03 l => 0.747 l/mil (norm 0.64)

Körmönster för my 2002 och my 2004 samt de första ca 5100 milen med my 2006: 4 dagar i veckan längpendling 16.5 mil t o fr jobbet per dag (ca halva sträckan motorväg, resten 50-, 70- och 90-väg) + ca 600 mil med tung husvagn per år + övriga långresor (körpass upp till 110 mil i sträck) ca 1000 mil per år + ca 1500 mil kortare vardagskörningar per år.

Körmönstret för de sista ca 15100 milen med my 2006 samt för my 2010: samma som ovan med undantag för att långpendlingen t o fr jobbet nu bara är 3 dagar per vecka.

Övriga förutsättningar: Bilarna köpta nya, alla manuella FWD, all körning på farthållare (utom där trafiksituationen hindrar, naturligtvis), fartgränser i stort sett följda.

Kommentarer:
1. Observera att t.ex. my 2004 ligger under den officiella siffran trots att husvagnsmilen räknas med!
2. Med reservation för det bristfälliga statistiska underlaget (bara 4 bilindivider) så ser det ändå ut som att ny motorgeneration medför ökad förbrukning. Särskilt anmärkningsvärt mellan my 2006 och my 2010, där normen säger minskning. Är det helt enkelt så att Volvo (liksom tydligen Audi, BMW och Mercedes) undan för undan lärt sig hur man 'smyger' igenom normförbrukningskörcyklerna så smidigt som möjligt? Undrar i så fall hur det egentligen är med 'supersiffrorna' för D5 my 2011 - ska bli jätteintressant när någon opartisk mätt igenom en grundligt i 'normal' trafik.
3. Lite 'off topic' för övrigt:
- Den manuella 6-växlade lådan fr.o.m. my 2006 är ett jättelyft relativt de gamla 5-växlade.
- My 2010 är mycket mjukare i gången och vibrerar nästan inte alls i tomgång.
- Den lilla turbon i dubbelturbomotorn (my 2010) som svarar snabbt även vid liten luftgenomströmning gör oväntat
stor dragkraftsförbättring när man drar igång bilen efter stopp.
#437445
I løpet av helgen har jeg med min XC60 2.4D-awd my10(+++)kjørt 540 km på norsk landevei(E6).
Forbruket ble på computer 0.59. Oppmålt på pumpe ble det 32.48 liter på 54.21 mil, som blir 0.59915.
Det har vært mest bruk av fartsholder(70%). Fartsgrenser mellom 50-90 km/h og lette forbikjøringer uten kickdown.
Det har vært tørr vei og ca 20 varme grader. Min takboks har også stått på taket, men da uten last.
Kan legge til at det var varslet at "farbror blå" skulle ha kontroller(dyre bøter og prikkbelastning i Norge).
Jeg har også geartronick automatgir på bilen. Bilen har 18 tom felger og 235-60-18 dekk fra Pirelli.
Er grymt imponert av bilen, og det er faktisk bedre enn Volvo sier i reklamen.
MIN NESTE BIL BLIR EN NY XC60, MED SAMMEN MOTOR OG GEAR.(Mulig Summum blir byttet til R-design)
Mvh Twendor
#437984
sorsj skrev:Vi har förbrukningssiffror från 4 stycken V70 D5, körda tillsammans 48521.8 mil:

V70 D5 my 2002 (163 hk): 10506.9 mil, 7134.90 l => 0.679 l/mil (norm 0.67)
V70 D5 my 2004 (163 hk): 13229.5 mil, 8697.50 l => 0.657 l/mil (norm 0.67)
V70 D5 my 2006 (185 hk): 20707.9 mil, 14553.91 l => 0.703 l/mil (norm 0.68)
V70 D5 my 2010 (205 hk): hittills 4077.5 mil, 3047.03 l => 0.747 l/mil (norm 0.64)

Körmönster för my 2002 och my 2004 samt de första ca 5100 milen med my 2006: 4 dagar i veckan längpendling 16.5 mil t o fr jobbet per dag (ca halva sträckan motorväg, resten 50-, 70- och 90-väg) + ca 600 mil med tung husvagn per år + övriga långresor (körpass upp till 110 mil i sträck) ca 1000 mil per år + ca 1500 mil kortare vardagskörningar per år.

Körmönstret för de sista ca 15100 milen med my 2006 samt för my 2010: samma som ovan med undantag för att långpendlingen t o fr jobbet nu bara är 3 dagar per vecka.

Övriga förutsättningar: Bilarna köpta nya, alla manuella FWD, all körning på farthållare (utom där trafiksituationen hindrar, naturligtvis), fartgränser i stort sett följda.


Kommentarer:
1. Observera att t.ex. my 2004 ligger under den officiella siffran trots att husvagnsmilen räknas med!
2. Med reservation för det bristfälliga statistiska underlaget (bara 4 bilindivider) så ser det ändå ut som att ny motorgeneration medför ökad förbrukning. Särskilt anmärkningsvärt mellan my 2006 och my 2010, där normen säger minskning. Är det helt enkelt så att Volvo (liksom tydligen Audi, BMW och Mercedes) undan för undan lärt sig hur man 'smyger' igenom normförbrukningskörcyklerna så smidigt som möjligt? Undrar i så fall hur det egentligen är med 'supersiffrorna' för D5 my 2011 - ska bli jätteintressant när någon opartisk mätt igenom en grundligt i 'normal' trafik.
3. Lite 'off topic' för övrigt:
- Den manuella 6-växlade lådan fr.o.m. my 2006 är ett jättelyft relativt de gamla 5-växlade.
- My 2010 är mycket mjukare i gången och vibrerar nästan inte alls i tomgång.
- Den lilla turbon i dubbelturbomotorn (my 2010) som svarar snabbt även vid liten luftgenomströmning gör oväntat
stor dragkraftsförbättring när man drar igång bilen efter stopp.
Har du inte lagt till lite korta turer de dagar du är hemma?

Du kör inte samma cykel längre, kan det vara så att dina jobbpedlingar drog ner snittet innan?
Senast redigerad av 1 dieseltuc, redigerad totalt 0 gånger.
#438158
StringerBell skrev:
Enzo skrev: +10-20 på norska landsvägar.
Du känner till bötesnivån i Norge?
10 över är nog helt lugnt med mätarfelvisning och polisens marginaler (dock ej lika lugnt som i Sverige). 20 över - inte bra. Dyrt. Men den stora skillnaden är nog att i Sverige kan man köra +20 ofta och mycket och aldrig åka dit. I Norge kan man inte köra långt utan att åka dit. Utom kanske på motorvägen./PH
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]