Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
Från en ganska säker källa har jag fått höra att Volvo PV är mycket medvetna om problemet med D5:ans usla bränsleförbrukningssiffror - då i kombination med automatlåda. Tydligen jobbar de på en ny styrmjukvara till lådan och att det är fullt möjligt att tusentals bilar kommer att kallas till ny programmering. När, är det dock ingen som vet.

Största problemet är stadskörningen med denna låda.

Det stämmer verkligen överens med mina iakttagelser. Ibland känns det som att lockupen aldrig läggs in och man bara slirar runt i stan med denna låda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
betterlead skrev: Tydligen jobbar de på en ny styrmjukvara till lådan och att det är fullt möjligt att tusentals bilar kommer att kallas till ny programmering. När, är det dock ingen som vet.Största problemet är stadskörningen med denna låda.Det stämmer verkligen överens med mina iakttagelser. Ibland känns det som att lockupen aldrig läggs in och man bara slirar runt i stan med denna låda.
Problemet är att man tror att det räcker med ETT körprogram som ska passa alla förare, alla situationer,alla humör, alla underlag och alla dagar.

Tillbaka med funktionen där förare själv får välja om man vill köra Ekonomi/Normal/Sportläge, att lådan ska gissa fram något till adptionen kommer aldrig att bli bra.
Användarvisningsbild
av betterlead
VolvoB20 skrev:
betterlead skrev: Tydligen jobbar de på en ny styrmjukvara till lådan och att det är fullt möjligt att tusentals bilar kommer att kallas till ny programmering. När, är det dock ingen som vet.Största problemet är stadskörningen med denna låda.Det stämmer verkligen överens med mina iakttagelser. Ibland känns det som att lockupen aldrig läggs in och man bara slirar runt i stan med denna låda.
Problemet är att man tror att det räcker med ETT körprogram som ska passa alla förare, alla situationer,alla humör, alla underlag och alla dagar.

Tillbaka med funktionen där förare själv får välja om man vill köra Ekonomi/Normal/Sportläge, att lådan ska gissa fram något till adptionen kommer aldrig att bli bra.
Det är ju klart, helt riktigt, men för oss som ska ha nuvarande bil ett par år framåt vore det välkommet med en fix - trots att den aldrig kan bli optimal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
betterlead skrev:
VolvoB20 skrev:

Det är ju klart, helt riktigt, men för oss som ska ha nuvarande bil ett par år framåt vore det välkommet med en fix - trots att den aldrig kan bli optimal.
Borde väl vara enkelt att fixa i mjukvaru-uppgradering bara till befintliga ägare, ett nytt läge i färddatorn bara där man väljer.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
I dom flesta fall tycker jag att biltillverkarna sällan utnyttjar dieselmotors vrid. Det finns egentligen ingen anledning att den ska 'kugga ner' ett eller två steg bara för att man ska öka från 70-90. Lådan i t.ex V70II D5 är väldigt 'på'. Det gör att den känns väldigt pigg, men nackdelen är just förbrukningen. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ha 3 lägen för lådan. Det blir bara krångligt. Ett normalt driveläge och ett sportläge (som på T6an) tycker jag räcker.

Vet inte om ni har provat V70II T6 eller S80 V8? Där gör lådan ett GRYMT bra jobb. Den växlar precis exakt när man vill. Kör man lugnt så märks det inte att den växlar. Sedan när man trycker på ordentligt så åker växlarna i fort!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag är emot Start-stoppfunktion.

Jag vill inte få 'motorstopp' i varje rödljus.

Är det inte så att man ska låta en turbobil gå på tomgång någon/några minuter efter hård körning så att turbons varvtal hinner sjunka? eller gäller det bara tunga fordon?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Jag är emot Start-stoppfunktion.

Jag vill inte få 'motorstopp' i varje rödljus.

Är det inte så att man ska låta en turbobil gå på tomgång någon/några minuter efter hård körning så att turbons varvtal hinner sjunka? eller gäller det bara tunga fordon?
Start/Stopp kräver väl ett antal system som löser detta, tex elektrisk vattenpump som kyler turbon även om motorn stannar, elektrisk oljepump som kyler/smörjer turbo etc när motorn stannar.

Annan startmotor, helst integrerad med vevaxeln för snabbar start och så ska den tåla 1000 ggr så många starter.

Porsche har ju redan en del av dessa funktioner på sina vanliga bilar.

Fast jag fattar ändå inte vad man vinner på en diesel, det drar ju nästan NOLLL på tomgång, och är det kallt kommer ju bara bränslevärmaren få gå än mer varje gång motorn stannar.

Samma sak, hur kul är det att ACn dör varje gång man släpper gasen ?:-/
av riha
betterlead skrev:Från en ganska säker källa har jag fått höra att Volvo PV är mycket medvetna om problemet med D5:ans usla bränsleförbrukningssiffror - då i kombination med automatlåda. Tydligen jobbar de på en ny styrmjukvara till lådan och att det är fullt möjligt att tusentals bilar kommer att kallas till ny programmering. När, är det dock ingen som vet.

Största problemet är stadskörningen med denna låda.

Det stämmer verkligen överens med mina iakttagelser. Ibland känns det som att lockupen aldrig läggs in och man bara slirar runt i stan med denna låda.

JAg hade gärna sett att de fixat styrningen av motorn (insprutning mm) så att vi som kör manuellt också hade fått ta del av bättre förbrukning, jag kan inte direkt säga att min XC70 D5 manuell är billig i drift.

Håller man 90km/h och mindre så drar den mindre eller lika med 0,6 l/milen, men så fort man går upp mo 100-110 km/h så äkar man lätt upp till 0,85+ l/milen.

Min gamla V70 -06 drog 0,65l/milen i snitt och när man låg på motovägen så var den lätt 1,5-2 dl snålare än XC70:n.

Visst, 300kg tyngre, 17" 235 55 istället för 16" 215 55 däck samt fyrhjusdrift gör väl sitt.
Användarvisningsbild
av Thho
D5 AUTOMAT=KATASTROF

Kallstart första kilometrarna, kommer inte ihåg exakt men tror att färddatorn visar 9-10 liter/mil för att sedan SAKTA sjunka till 2-3 liter/mil inom 5 min.

Vägen mellan Ekerö och Bromma, 1,2-1,5 liter/mil i backarna. Ja minsta lilla backe i jämn fart eller släp så brister fördämningarna och bilen formligen slukar diesel.

Start från trafikljus 2,2-2,8 liter/per min de första hundra metrarna

I princip ALLT annat än minimal gas i 70-80 km/h, inga backar, inga släp, ingen last är en bränsleekonomisk katastrof.

Automatlådan sen, har konstruktörerna av automatlådan någonsin kört en bil med en MODERN och FUNGERANDE automatlåda. Skulle inte tro det. Hur kan man lansera en bil 2008 med en knppt fungerande automatlåda. Finns INGET gott att säga om den.
Användarvisningsbild
av kave
riha skrev: JAg hade gärna sett att de fixat styrningen av motorn (insprutning mm) så att vi som kör manuellt också hade fått ta del av bättre förbrukning, jag kan inte direkt säga att min XC70 D5 manuell är billig i drift.

Håller man 90km/h och mindre så drar den mindre eller lika med 0,6 l/milen, men så fort man går upp mo 100-110 km/h så äkar man lätt upp till 0,85+ l/milen.

Min gamla V70 -06 drog 0,65l/milen i snitt och när man låg på motovägen så var den lätt 1,5-2 dl snålare än XC70:n.

Visst, 300kg tyngre, 17" 235 55 istället för 16" 215 55 däck samt fyrhjusdrift gör väl sitt.
Jo, men det fina är att om du kör 140 hela tiden och lite forcerat i stan samt mycket kallstarter ligger den på 0,88L/mil i verklig förbrukning så det ökar inte särskilt mycket.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 56

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]