Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Vart tog alla nyare v70 t6 vägen från blocket?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Mikesh89
tmpolice skrev:Oj det var klent.
Jag har bensinvärmare och vill gärna ha bättre kräm i batteriet.
Just nu sitter Volvo orginal 80Ah 700 cca vilket inte heller känns så mycket.
Måtten är standard med 315x175x175.
Kollade även dieseln V70 D5 2012 och samma mått på batterierna till den med.
Jag vill helst ha över 90Ah och över 800 cca men då är frågan om måtten går i plastboxen.
Så jag undrar om någon lyckas klämma i ett större batteri både till Ah, cca och även mått?
Alla tre måtten är ganska begränsade dvs längd, bredd, höjd.
Sökt men hittar inga svar på forumet än.
Volvo har på bilias nätaffär en 90Ah med 800cca som enligt bilias sida ska passa men inte läst någon som har batteriet och finns inga mått på sidan???

Berätta gärna vad du kommer fram till behöver nytt batteri jag också!
av tmpolice
Hade hoppats någon här kunde ge mig svaret men det blir kanske tvärtom.

Följande slutsatser hittills:
Inte mycket mer plats i batterilådan men borde gå att få plats med ett lite högre 195 mot 175 mm.
Längden ska jag mäta i morgon men det är här problemet och begränsningen finns. Rent spontant så verkar det vara utrymme för ca 335-340 mm men inte så mycket mer. Batterilådan verkar kortare än på vissa dieslar.
Polisbilar verkar ha ett varta g14 som är 353mm långt.

Så hittills så är det enda som verkar fungera ett lite högre batteri.
Längden måste jag kolla ordentligt igen.
Det jag helst vill är ha ett 95Ah batteri med 800+cca. Går det så blir jag glad.
Tänkte dubbelkolla med Volvo bilia eller rejmes i morgon.
Återkommer i frågan.
av andersuw
Bortsett från detta med måtten tycker jag du bör överväga ett AGM-batteri om du kör mycket värmare, ibland bara kör korta sträckor på vintern och inte har möjlighet till regelbunden underhållsladdning. Så är det i mitt fall och jag satte därför dit ett Varta Ultra Dynamic AGM 95 Ah i min V70 T5 -02 när dess Volvo originalbatteri (också det av maxstorlek) var slut, vilket det var när jag köpte bilen ca fem år gammal. Det nya batteriet kostade en vacker slant (2800 kr) men höll i sju år trots att det fick ta rätt mycket stryk på vintrarna. Nu har jag precis satt dit ett AGM-batteri av samma storlek från Biltema. Kostar ca 1800 kr och kommer med fyra års garanti. Tror du får mer för pengarna om du köper ett sånt än om du köper Volvo original eller något av "premiummärkena" på batterisidan, t.ex. Varta. Biltema har även icke-AGM batterier till lägre pris men även de med fyra års garanti. Tror inte någon annan erbjuder sådana garantier på sina batterier.
av tmpolice
Ska överväga alternativen. Tycker det är lite spännande att biltema vågar lämna 4 år medans flera "premium" batteriemärken bara lämnar två års garanti.
Kollar på just agm batterier för just det du nämner.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag fick besked från en polare att Biltemas agm 95ah samt 80 ah SKA passa i våra batteri boxar då han själv kör med det . Jag ska köra in om någon timme o köpa ett

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Bild
Bild

Nu tog jag deras 80 ah... Du ser på bilderna precis så det får plats .. Plast skyddet går inte ner helt heller

Användarvisningsbild
av MartinS
Det får med andra ord inte plats...
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Precis . Jag tror dock att kåpan går att få ner helt om man drar plus kablen smidigare än rakt över . Där e ju lite spelrum på den liksom.

• 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 149

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]