Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det hade varit kanon om någon här kunde göra ett test mellan GEN4 & GEN5 med samma förutsättningar, typ som bilden ovan där "VolvoB20" gjorde med drag av släp. Det kunde dokumenteras med både bilder och kanske någon film för att se skillnaden och sedan lägga upp dem här och vidarebefordra till Robert Collin eller någon annan journalist.
Jag erbjöd mig att besöka VolvoB20, men då hade han redan sänkt båten och sålt hästarna, eller hur det nu var, så det var för sent. Jag känner inte till någon med en 2013 här omkring, så jag kan bara fixa 2012:an.
Testade idag en XC60 2013 D5 aut( med den plastiga spaken) i lite olika situationer bla långsamt upp för en brant gräs slänt stannade och gasade sedan på då släpper VF hjul så några cm sedan driver det bak så fortsatte bilen uppåt utan problem

[
Gör sedan om detta med min XC70 -08 D5 aut då kommer jag inte lika långt för kroken tar i backen och "lyfter" bakändan men dom reagerar på samma sätt vad det gäller drivning

Kör sedan lite på diagonalen upp för denna backe så att VF+HB hjul nästa lyfter från marken och då driver det bak direkt på båda bilarna

Så fort man trampar på lite på gräs så driver det bak på båda bilarna (hängde ut genom rutan på åm 13 för att verkligen se detta med egna ögon och den spinner inte fram)

Skall se om vi har en manuell demo av xc60/70 eller v70 awd om det kan skilja mellan aut och man

//gooose
Senast redigerad av 4 gooose, redigerad totalt 0 gång.
Det verkar ju bara bli "spår" av framhjulen från XC60'n, det ser inte ut att ha spunnit något bak om man tittar på sista bilden? Med andra ord gräver den lite fram först och sedan kommer baken?

/Martin
gooose skrev:Kör sedan lite på diagonalen upp för denna backe så att VF+HB hjul nästa lyfter från marken och då driver det bak direkt på båda bilarna

Så fort man trampar på lite på gräs så driver det bak på båda bilarna (hängde ut genom rutan på åm 13 för att verkligen se detta med egna ögon och den spinner inte fram)
Det var något liknande jag testade med en MY13 XC70 automat och jag hade svårt att få den att spinna bak, det tog uppemot en sekund innan det började röra på sig bak. Bilen var enhjulsdriven besvärande länge. Upplevde att HDC påverkade positivt men funderar nu på om det var för att systemet behöll tryck från första försöket utan HDC. Svårt att veta.

När jag kör rakt upp för vår slänt, som ser väldigt lika ut som din, med 60:n MY12 manuell släpper det inget oavsett om det är blött eller om jag stannar mitt i och startar igen.

Intressant att du får liknande resultat för båda. Skiljer sig 60:n mot 70:n på något sätt? Den jag körde var en väldigt tidig demo MY13 enl säljaren, finns det en liten tidig serie bilar med någon brist? Det har ju hänt tidigare...
MartinS skrev:Det verkar ju bara bli "spår" av framhjulen från XC60'n, det ser inte ut att ha spunnit något bak om man tittar på sista bilden? Med andra ord gräver den lite fram först och sedan kommer baken?
/Martin
Det där ser ju ut som min MY13, Precis så gör min också, Det gräver mest fram, sen kommer baken, förhoppningsvis.

Om man då har ett tungt släp bakom hinner det bli bra stora hål fram.

Min 2010 susade antingen bara iväg helt utan hjulspinn, eller om man gasade så hårt att greppet inte räckte så blev det 4 exakt lika stora märken efte alla 4 hjulen.
bjornw skrev:
gooose skrev:Kör sedan lite på diagonalen upp för denna backe så att VF+HB hjul nästa lyfter från marken och då driver det bak direkt på båda bilarna

Det var något liknande jag testade med en MY13 XC70 automat och jag hade svårt att få den att spinna bak, det tog uppemot en sekund innan det började röra på sig bak. Bilen var enhjulsdriven besvärande länge. Upplevde att HDC påverkade positivt men funderar nu på om det var för att systemet behöll tryck från första försöket utan HDC. Svårt att veta.

När jag kör rakt upp för vår slänt, som ser väldigt lika ut som din, med 60:n MY12 manuell släpper det inget oavsett om det är blött eller om jag stannar mitt i och startar igen.

Intressant att du får liknande resultat för båda. Skiljer sig 60:n mot 70:n på något sätt? Den jag körde var en väldigt tidig demo MY13 enl säljaren, finns det en liten tidig serie bilar med någon brist? Det har ju hänt tidigare...
Jag har haft flera olika mjukvaror inkl den allra senaste i min så det borde inte diffa då det väl är samma hårdvara.

Jag tycker Gooses resultat är väldigt lika hur min bil är, det tar bortåt en sekund känns det som innan bak kopplas in, Därför blir det så stora spår av framhjulens slirande/krafsande.

Min 2010 bara drar iväg, och gör ev exkat lika stora spår av alla 4:a.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 130
Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]