Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev: Hej,
5 volt och 500 mA (0,5 amp) för det är USB 2.0 specifikationen och det är USB 2.0 port i Volvo (i alla fall i min V70 MY14). Letade i handboken till min V70 MY14 men stod inte nåt om hur många ampere USB kontakten kan leverera. USB kontakter brukar ha färger: grå = 1 amp, blå = 2 amp. Jag har ett dubbelt USB uttag för ciggkontakt också och den ena är grå och den andra blå och det står 1 resp. 2 amp så i dessa USB uttag är det lite mer kräm ang amperen.

/Bo
Aha, tack för infon! Då får ciggladdaren vara kvar. :)
Hade tänkt säga elektriskt fällbara nackstöd, men den funktionen kan man ha nytta av om man vill väcka medpassagerarna...

Jag har hittills aldrig använt am-bandet på radion så de måste vara den mest onyttiga funktionen..

/Axie
bem skrev:
CMD skrev:
bem skrev: USB uttaget använder jag så fort jag använder navigationsapp:en (TomTom Skandinavien) i min iPhone. Utan strömförsörjning till mobilen tar batteriet snabbt slut i mobilen. Man annars är det inte ofta USB uttagen kommer till användning.
/Bo
Nån som vet vad de är för laddström när man laddar från USB-uttaget?
Hej,
5 volt och 500 mA (0,5 amp) för det är USB 2.0 specifikationen och det är USB 2.0 port i Volvo (i alla fall i min V70 MY14). Letade i handboken till min V70 MY14 men stod inte nåt om hur många ampere USB kontakten kan leverera. USB kontakter brukar ha färger: grå = 1 amp, blå = 2 amp. Jag har ett dubbelt USB uttag för ciggkontakt också och den ena är grå och den andra blå och det står 1 resp. 2 amp så i dessa USB uttag är det lite mer kräm ang amperen.

/Bo

Färgerna visar vilken standard porten anväder, USB 2.0 respektive USB 3.0. :)
Cd/dvd-spelaren. Används endast för GPS-uppdatering

Krokarna monterade på sidorna i bagaget. Till för vad? Aldrig använda på de tre senaste V70II jag haft.
Angående bakrutetorkaren så var det någon som inte förstod hur bakrutan kan bli repig då man alltid använder den när rutan är blöt/alternativt dränker den i spolarvätska för att inte den ska repas - sanning med modifikation...

På min C30 -11 så drar bakrutetorkaren igång per automatik om jag har regnsensorn aktiverad och lägger i backen, något jag lätt glömmer och jag backar alltid in i min p-ruta...

Antar att många bilar har samma funktion och att det kanske även sker om man har vindrutetorkarna aktiverade manuellt?!

Något störande som kan skrapa till gött om man inte är beredd =P
Det där har du missförstått. Bakrutetorkaren går inte igång bara för att du har regnsensorn aktiverad när du lägger i backen. Den går igång om regnsensorn ger signal att framrutetorkarna ska gå och backen ligger i. Men torkarna fram startar ju inte förrän det är blött på rutan. Visst finns det lokala regnskurar, men det är rätt troligt att om det regnar på bilens framruta regnar det nog på bakrutan också.
erikaeger skrev:Angående bakrutetorkaren så var det någon som inte förstod hur bakrutan kan bli repig då man alltid använder den när rutan är blöt/alternativt dränker den i spolarvätska för att inte den ska repas - sanning med modifikation...

På min C30 -11 så drar bakrutetorkaren igång per automatik om jag har regnsensorn aktiverad och lägger i backen, något jag lätt glömmer och jag backar alltid in i min p-ruta...

Antar att många bilar har samma funktion och att det kanske även sker om man har vindrutetorkarna aktiverade manuellt?!

Något störande som kan skrapa till gött om man inte är beredd =P
Precis! Den där funktionen går tack och lov att programmera bort på din närmaste Volvo-verkstad.
apersson850 skrev:Det där har du missförstått. Bakrutetorkaren går inte igång bara för att du har regnsensorn aktiverad när du lägger i backen. Den går igång om regnsensorn ger signal att framrutetorkarna ska gå och backen ligger i. Men torkarna fram startar ju inte förrän det är blött på rutan. Visst finns det lokala regnskurar, men det är rätt troligt att om det regnar på bilens framruta regnar det nog på bakrutan också.
På våra tre senaste Volvo (XC70 MY03, V50 MY10 och XC70 MY12) har den funktionen funnits. Regnsensor aktiverad och direkt när man lägger i backen så går torkaren ett varv utan att spola på nån vätska. Och regnsensorn kan ju faktiskt ha blivit aktiverad långt tidigare under färden när de faktiskt regnade men nu är de torrt och fint med en massa damm, sand o annat äckel på rutan. Som sagt, tursamt nog så går det att programmera bort all automatik på bakrutetorkaren. :)
Så fungerar det inte på min. Bakrutetorkaren går enbart om regnsensorn tycker det är dags att torka framtill.
Kanske de har gjort funktionen slugare med åren, då. På V70 från 2004 går bakrutetorkaren om torkaren fram är till, men där finns ingen regnsensor.
Axie skrev:Hade tänkt säga elektriskt fällbara nackstöd, men den funktionen kan man ha nytta av om man vill väcka medpassagerarna...

/Axie
Hade inte elektrisk fällbara men hade de fällda konstant vilket jag fann bra så man som jag aldrig hade passagerare där bak. Då ser man tydligare bakåt. Och det är väl därför de satt in elfällbara för att folk ska fälla dem när folk hoppat ur bilen där bak. En bra sak som som inte används alltså. :mrgreen:
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 40
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]