Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som vet om det försigår någon liknande diskussion på något VW forum?
Tänker då närmast på att Passat verkar få/fått gen 5?

Roligt också med tanke på at VW kör en kampanj där man lyfter fram nya Passat
Alltrack som lämplig för hästtransport... 8)
Jag undrar också hur det fungerar i Passat. Har man lyckat bättre med integrationen tro ?
d
Man har ju dessutom en Off-Road knapp som låser upp Haldexen hårdare/tidigare. Förr nar jag hade min MY-2010 tycket jag det verkade löjligt/onödigt men nu skulle man kanske haft en med Gen V.

Speciellt i stället för HDC knappen som jag aldrig använt under alla år (När skulle jag få för mig att nedstiga från berg som jag ändå inte klarat att köra uppför med GEN V i alla fall). Jag provade HDC knappen också när jag satt fast men den gjorde 0% nytta.

Bild
VolvoB20 skrev: Speciellt i stället för HDC knappen som jag aldrig använt under alla år (När skulle jag få för mig att nedstiga från berg som jag ändå inte klarat att köra uppför med GEN V i alla fall). Jag provade HDC knappen också när jag satt fast men den gjorde 0% nytta.
Jag tycker HDC är ganska bra om du backar upp mot en draghandske i uppförslut, de absolut sista cm för att lägga kulan under handsken kan va lite knepiga utan tycker jag. Fast på en manuell spelar det nog ingen roll....

/Martin
En kul text till från Volvocars.se ...

Flera varianter av Volvo XC70 levereras med All Wheel Drive. Med hjälp av en elektroniskt styrd hydraulisk koppling fördelar AWD-systemet drivkraften mellan fram- och bakhjulen för att garantera bästa tänkbara väggrepp i alla situationer. I systemet ingår funktionen Instant Traction som med ljusets hastighet flyttar drivkraften från fram- till bakhjulen när man startar på halt eller löst underlag.

Det var inte dåligt. Man kan ju undrar hur långsamt ljuset har blivit när man sitter där och väntar på att få över lite driv till bakhjulen.

Är det marknadsfolket som fått hybris medans ekonomerna sparar bort funktionerna bakom ryggen på dem ?:-/
Om inte Volvo/Haldex går ut med information ang. detta så lär jag inte springa och byta till MY14 utan att det finns klara besked på att dom åtgärdat de problem som verkar finnas på MY13. :roll:
Jag kommer att koppla min husvagn och köra ut på en gräsplätt för att testa innan köp i alla fall :???:
VolvoB20 skrev:Om man tittar på bilden ser man att fjädern har fjädrat ut på höger framhjul. Det beror på att endast detta enda hjul spann och grävde ned sig i ett hål. Innan jag startade stod bilen helt plant. Alla andra 3 hjulen stod blickstilla så den kändes faktiskt som min bil var mer 1-hjulsdriven men än 4-hjusldriven.
Upplevde du att du fick någon som helst dragkraft på bakhjulen till slut, för jag gissar att bilen inte står parkerad där ännu? Det där såg inte alls bra ut...
Jag använder HDC även på plan mark, när jag backar till eller med släp. Den lugnare gasresponsen gör det lättare att finlira. Speciellt med automatlåda, som gärna ränner iväg annars, om det går lätt.
Med HDC kan man få för sig att man har lågväxel, även om man inte har det. I vilken grad Volvo valt att utnyttja det faktum att man tryckt på HDC till att också låsa fyrhjulsdriften hårt redan från början vet jag inte, men det vore ju korkat av dem om de inte gör det.

Nu verkar ju generation V inte så slug heller, så jag vet inte...
Lösningen på problemet, i vart fall temporärt, borde vara att följa exemplet Passat som ger föraren möjligheta att välja. Då finns möjligheten när man hamnar i kniviga lägen och det utan de nackdelar som en hårdare låsning av haldexkopplingen medför under normala förhållanden.

Naturligtvis vore det bästa att gen 5 fungerade lika bra som gen 4 - eller helst ännu bättre. Inte bra när en systemutveckling leder till sämre prestanda.

Volvos XC-modeller har levt på den mångsidighet som en väl fungerande AWD ger. Hoppas att inte detta är på väg att raseras.

/Henry
I en V70 AWD är det inte lika lätt (fast det finns ju displayer och menysystem), men i XC-modellerna är det ju enkelt att genomföra för Volvo. HDC-knappen sitter ju där redan, så det är bara att låta kopplingen dra till allt vad det går när den trycks in, så blir det ju fyrhjulsdrift då i alla fall. Ja, under förutsättning att generation V alls är kapabel till det, men det får vi väl tro tills vidare, i alla fall.

Fast det är klart, när jag såg B20:s bilder med bara ett hjul som verkar ha tuggat, då vet jag knappt det heller.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 130

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]