Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:Nu har vi varit på en liten utflykt och "finåkt"

Sträcka ca 75km
Snittfart 78 km/h
Ordentligt kuperad väg
Husvagnar i massor
Lugnt avstressad åkning - inga omkörningar alls
1/4 - 100 km/h
1/4 - 90 km/h
2/4 - 70 km/h

5,8/100 på datorn

D5AWD - ca 450 mil
D5AWD MY11 har inte fått alla de modifieringar som D5FWD MY11 har fått? Den senare har ju 5,4 i EU-mix och därmed en hel dl mindre än tidigare. Antar att din är automat (är väl std på D5AWD) och därmed har 6,8 i EU-mix. Så din förbrukning låter rimlig. Funderar på hur lite en D5FWD manuell med 5,4 i EU-mix skulle dra om man snålkör...? Inte så mycket under 5,0 antagligen... /PH
perhall skrev: D5AWD MY11 har inte fått alla de modifieringar som D5FWD MY11 har fått?
Du tänker på vad?
MY11 av AWD:n blev också snålare jfm MY10, det är nog automat, annan slutväxel, mera saker som ska drivas runt och mera vikt som gör att det går mera bränsle
perhall skrev: Den senare har ju 5,4 i EU-mix och därmed en hel dl mindre än tidigare. Antar att din är automat (är väl std på D5AWD) och därmed har 6,8 i EU-mix.
7,1 om du menar "Blandad körning"
Jag har snålkört med S60N D5 aut. Kan bara gå efter datorn dock. På landsväg är 0,45 inga problem. Kör man lite mer blandat så ökar det till ca 0,58.

Det jag är mest förvånad över dock är hur lite den dricker när man gasar. I princip bara stadskörning och MYCKET gasande med sportläget i slutade med 0,8 på färddatorn.
XC90_Executive skrev:Jag har snålkört med S60N D5 aut. Kan bara gå efter datorn dock. På landsväg är 0,45 inga problem. Kör man lite mer blandat så ökar det till ca 0,58.

Det jag är mest förvånad över dock är hur lite den dricker när man gasar. I princip bara stadskörning och MYCKET gasande med sportläget i slutade med 0,8 på färddatorn.
Det är väldigt bra i så fall. Det är ju långt under vad t o m Volvo själva anger... :shock: Hur lång sträcka körde du? Var det så långt så du nollställde trippmätaren varje gång eller var det momentanförbrukningen du utgår ifrån?
Så den drar inte bara 0.5l/100km mindre utan den går även 0-100 0.7 sek snabbare? Wow, Volvo måste vara heeelt ute och cyklar när de tagit fram sina siffror (igen...) :roll:

Trött på att folk är tveksamma till dina inlägg? Du måste väl ändå hålla med om att det är otroligt att alla Volvo bilar du kör går så OTROLIGT bra. Alltid markant mycket bättre än Volvos egna uppgifter. Ingen annan på detta forum upplever samma sak. Jag har läst vääääldigt många tester på Volvos alla modeller och aldrig har prestanda och förbrukningssiffrorna varit så bra kontra de officiella uppgifterna. Samma sak gäller de modeller jag kört, och jag har kört alla utom V60 och S60 (dock inte alla motoralternativ).
En fråga, finns det någon Volvo modell som du kört som gått sämre än de uppgifter som Volvo anger?
XC90_Executive:

Fick du fram 0-100 tiden för S60in med "riktig" utrustning, eller med vanlig moraklocka?
Som jag skrev i en annan tråd så kan man aldrig utgå ifrån mätaren när det gäller prestandatider. Även om mätaren visar nästintill exakt så diffar det alltid lite mot vad man själv klockar fram.
Om du aldrig testat acceleration med exakt utrustning, såsom G-tech/Racelogic kan det ju vara anledningen till att du flera gånger lyckats slå Volvos fabrikstider.
Det blev tyvärr bara filma hastighetsmätaren och sedan stoppuret. I vanliga fall mäter jag med Dynolicious + iPhone. Hade inget sugproppsfäste med mig så det blev inget.

På frågan om jag har kört någon Volvomodell som har gått sämre än på pappret så är svaret ja. T.ex V70 2,0F Powershift. Löjligt törstig och slö.
Momentum skrev:
perhall skrev: D5AWD MY11 har inte fått alla de modifieringar som D5FWD MY11 har fått?
Du tänker på vad?
MY11 av AWD:n blev också snålare jfm MY10, det är nog automat, annan slutväxel, mera saker som ska drivas runt och mera vikt som gör att det går mera bränsle
perhall skrev: Den senare har ju 5,4 i EU-mix och därmed en hel dl mindre än tidigare. Antar att din är automat (är väl std på D5AWD) och därmed har 6,8 i EU-mix.
7,1 om du menar "Blandad körning"
Ja, att den drar mer med AWD och aut är rimligt. Manuell D5 FWD fick bromskraftåtervinning och något annat som jag inte minns. Sen ett annat körsätt i EU-cykeln. Diskuteras i nån annan tråd.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic