Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Hej, hmmm känns som vi har lite olika ambitionsnivå med terrängkörningen ... :D :D :D jag kör aldrig i värre terräng än så här men fastnade ändå
haha, du är hellurad... Betalat för AWD men fått en FWD!!! :mrgreen: :mrgreen:
Saxat från volvocars.com/se...

Det avancerade Haldex® AWD-systemet med Instant Traction™ har ett elektroniskt styrsystem som kontinuerligt övervakar hjulens varvtal, gaspedalläget, motorns vridmoment, motorvarvtalet och bromsarna. När körförhållandena förändras överförs mest kraft till de hjul som har det bästa greppet. När ett däck mister greppet minskas kraften till detta hjul och överförs i stället genast till de hjul som har bättre grepp.

Beskrivningen av "Fyrhjulsdrift" som Volvo valt att kalla det är ju ren och skär lögn kontra bilderna vi sett i tidigare inlägg!
Det är falsk marknadsföring på hög nivå.

Har inte hämtat ut min nya AWD än, känns ju lite sådär att åka och hämta en helt ny bil som inte fungerar som man förväntar...
122Sport skrev:Det avancerade Haldex® AWD-systemet med Instant Traction™ har ett elektroniskt styrsystem som kontinuerligt övervakar hjulens varvtal, gaspedalläget, motorns vridmoment, motorvarvtalet och bromsarna. När körförhållandena förändras överförs mest kraft till de hjul som har det bästa greppet. När ett däck mister greppet minskas kraften till detta hjul och överförs i stället genast till de hjul som har bättre grepp.
Om man tittar på bilden ser man att fjädern har fjädrat ut på höger framhjul. Det beror på att endast detta enda hjul spann och grävde ned sig i ett hål. Innan jag startade stod bilen helt plant. Alla andra 3 hjulen stod blickstilla så den kändes faktiskt som min bil var mer 1-hjulsdriven men än 4-hjusldriven. Det där upplevde jag aldrig med någon av mina förra AWDer ?:-/ Då snurrade alla 4 hjulen, om något hjul spann loss bromsades det ju direkt så det andra hjulet på samma axel fick moment.

Men den texten referar till Gen 4 som ju hade Instant Traction vilket inte finns på Gen 5 längre...

Bild
var ute och testade farsans v70xc 02 för att se hur dålig viskon är. och i liknande situation så slirade den då på bak och framhjulen, dock inte på alla samtidigt men de är ju för att det inte finns någon riktig diffspärr/broms.

ska dock tilläggas att det var i en sandgrop och utan släp
VolvoB20 skrev: Om man tittar på bilden ser man att fjädern har fjädrat ut på höger framhjul. Det beror på att endast detta enda hjul spann och grävde ned sig i ett hål. Innan jag startade stod bilen helt plant. Alla andra 3 hjulen stod blickstilla så den kändes faktiskt som min bil var mer 1-hjulsdriven men än 4-hjusldriven. Det där upplevde jag aldrig med någon av mina förra AWDer ?:-/ Då snurrade alla 4 hjulen, om något hjul spann loss bromsades det ju direkt så det andra hjulet på samma axel fick moment.

Men den texten referar till Gen 4 som ju hade Instant Traction vilket inte finns på Gen 5 längre...

Bild
Alltså är den så här dålig är det ju bara att glömma och köpa en FWD eller annat märke istället. Jag köper iof mest för vinter egenskaper men mycket för situationer som på bilden. Trixar med släp på lite luriga ställer, parkerar på en blöt äng etc. Om beteendet är så där, vad är vitsen då?

Jag som drömde om en MY13 T6a.. suck :cry:
na96gen skrev:Jag som drömde om en MY13 T6a.. suck :cry:
Varför drömma, slå till, hugg en lagerbil av MY12 innan de är slut, den är ju totalgrym på vintern. Hade jag fått chans att nedgradera min MY13 till en M12 hade jag gjort det alla dagar i veckan, utan tvekan.

Det går ju dessutom inte att skilja 13 o 12 åt useendemässigt, det enda som du kan se det på är chassienummret,
Fick precis svar från volvo där de säger att alla bilar utom XC90 har gen 5 från och med MY13.

/Martin

PS. Det finns finfina nya V70 T6 AWD MY12 på blocket.
MartinS skrev:Fick precis svar från volvo där de säger att alla bilar utom XC90 har gen 5 från och med MY13.
/Martin
PS. Det finns finfina nya V70 T6 AWD MY12 på blocket.
Precis, skynda o fynda och hugg en av de sista volvobilarna som byggts med riktig AWD
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 130

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]